آوای خزر، موجی از دنیای خبر      تازه ترین اخبار را در آوای خزر جستجو نمائید.      
کد خبر: ۵۰۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
یادداشت سردبیر/
طرح "مازندران پاک" ایده خوبی است. این استان در کنار سرسبزی و طراوات، و تاریخ و تمدن و فرهنگ، باید پاک و پاکیزه باشد و کسی به خود اجازه ندهد زباله‌ای را در دل طبیعت و در معابر آن رها کند.

جوگیر نشویم، مازندرانِ پاک طرح تبلیغاتی نیست!

آوای خزر - یادداشت سردبیر/ طرح مازندران پاک به پیشنهاد احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران مطرح و استارت آن از هشتم اسفندماه 97 زده شد. استاندار پیرو این مصوبه از دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها و اهالی مازندران خواست که برای تحقق این امر پای کار بیایند.

در طرح مازندران پاک قرار است این استان برای یک سال کاملاً پاکیزه و عاری از زباله باشد، آنگاه مسافران و گردشگران وقتی وارد یک استان پاک می‌شوند، به خود اجازه ندهند اشیایی را از شیشه‌ی ماشین به بیرون پرتاب کنند، یا در حاشیه جاده‌ها و در تفرجگاه‌ها زباله بریزند.

فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، حمل و نقل و راهداری، شهرداری‌ها، دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی، هر یک وظایفی دارند. اکنون دستگاه‌های خدماتی نیم‌نگاهی به طرح مازندران پاک داشته‌اند اما هنوز فعالیت‌های آنها محسوس نیست.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تنظیم فراخوان جشنواره فرهنگی و هنری است، اداره‌کل کتابخانه‌ها نیز پای کار آمده است و کمپین تشکیل داده است، هر نهادی برای تحقق مازندران پاک باید گوشه‌ای از کار را بگیرد.

چیزی که اکنون و در فاز نخست، قرار است انجام بگیرد؛ بخشی به تولید زباله و شیرابه کمتر و تفکیک زباله از مبدأ و بخشی دیگر به پاکیزگی معابر عمومی اعم از کوچه و خیابان و مناطق تفریحی و توریستی و به بیانی دیگر "نه به پراکنش زباله" اختصاص یافته است. این مرحله می‌تواند زیرساخت و پیش‌زمینه‌ای برای انجام بهتر فعالیتهای کارخانه‌های کمپوست و راه‌اندازی زباله‌سوز در استان باشد که در حال ساخت هستند.

برگزاری جشنواره یا راه‌اندازی کمپین "مازندران پاک" نیز تا اندازه‌ای در پیشبرد هدف اصلی تاثیرگذار است اما بخشی از مسیر رسیدن به هدف به حساب می‌آیند، این فعالیت‌ها نوعی تلنگر یا شوک و یا یادآوری طرحی است که اجرای آن مازندران را به سمت و سوی یک استان موفق سوق می‌دهد.جوگیر نشویم، مازندرانِ پاک طرح تبلیغاتی نیست!

 حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری به ویژه آنهایی که محبوبیت و مقبولیت خوبی در بین عموم مردم دارند، برای شرکت در جشنواره یا پیوستن به کمپین اتفاق خوبی است اما بطور خاص، سوپراستارها و سلبریتی‌ها در مواقعی که هدف مشخصی نداشته و تنها از روی احساسات و جوگیری یا سوار بر موج وارد موضوع یا جریانی می‌شوند، پس از مدتی یا خود را کنار می‌کشند یا توسط افکار عمومی کنار زده می‌شوند.

 ما برای مازندران پاک نیاز به فعالیت کاربردی داریم، باید حضور چهره‌ها و افراد شاخص، به اصل قضیه کمک کند، ما نیاز به شوی تبلیغاتی و یا بزرگ کردن برخی افراد نداریم و مازندران قرار نیست سکوی پرش برای عده‌ای باشد که از همه جا رانده شده و یا درمانده شده‌اند، باشد.

کمپین مازندران پاک که در شبکه‌های مجازی به‌راه افتاده، فی‌نفسه اتفاق خوشایندی است اما باید طبق برنامه و همگام با سایر دستگاه‌ها و برای تحقق موضوعی باشد که برای طرح و برنامه آن، زمان و هزینه صرف شده است.

اگر قرار باشد طرح مازندران پاک تنها یک نام برای یک دوره زمانی و یک فرصت تبلیغات برای خودی نشان دادن باشد، بهتر است از همین حالا فاتحه آن را بخوانیم.

قطعاً آنهایی که طرح مازندران پاک را به تصویب رسانده‌اند، هدفی جز اعتلای نام دیار علویان نداشته و ندارند، دستگاه‌های اجرایی مربوطه و سایر نهادها نیز باید تنها در راستای هدف اصلی فعالیت کرده و از ورود یا اجازه ورود به مسائل حاشیه‌ای بپرهیزند.

جوگیر نشویم، مازندرانِ پاک طرح تبلیغاتی نیست!

اینجا در جایی که شمالش تا دریا و جنوبش تا جنگل‌های هیرکانی امتداد دارد و شهرها و روستاهایش نمادی از تمدن بزرگ بشری هستند؛ اینجا نیاز به هوایی تازه و طرحی تازه داریم، مازندران پاک چیزی فراتر از یک طرح بوده و تحقق آن نیاز به کاری جهادی، کاربردی و عملیاتی دارد.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اصغریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
0
0
موافقم
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرسنجی
آیا با افزایش قیمت بنزین موافقید؟
بلی
خیر
آخرین اخبار