دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی شرق مازندران عنوان شد
گازرسانی به پاسگاه محیط‎بانی
بهشهر - نشست هم‌اندیشی تشکل‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی شرق مازندران حاوی مطالب متفاوتی بود؛ از گازرسانی به پاسگاه محیط‌بانی "بیشه بنه" پس از ۳٠ سال، ناخوش احوالی جوامع محلی، خشکی تالاب میانکاله، مازوت‌سوزی نیروگاه نکا و ممنوعیت ۴۰ ساله شکار گوزن.
آوای خزر – فرزانه حسنی: عصر امروز چهارشنبه، نشست هم‌اندیشی تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی شرق استان مازندران با حضور حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل محیط زیست مازندران و معاونان ایشان در اداره حفاظت محیط زیست بهشهر برگزار شد.

در این نشست، رییس اداره محیط زیست بهشهر به عنوان میزبان با خیرمقدم به حضار اظهار داشت: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و اداره‌کل تابعه در استان، در یک سالی که پشت سر گذاشتیم؛ مشکلات و موانع حوزه محیط زیست کمتر شده است.

سید محمود هادیان با اشاره به موضوعاتی که در خصوص معادن عنوان شد، گفت: همانند سایر مسائل، پیگیر موضوعات معادن هستیم و پایش‌های محیط زیست مستمر است.

حفظ محیط زیست؛ دغدغه‌ی مشترک

وی با بیان اینکه دغدغه‌های یکایک شما دوستداران محیط زیست درست است، افزود: همه شما نگران آینده آب و خاک کشور و دلسوز برای طبیعت استان و کشور هستید و این نگرانی مشترک بین سمن‌ها و سازمان محیط زیست است.

هادیان بر ادامه همکاری‌ها بین مردم و مسوولان در حوزه محیط زیست تاکید کرد و گفت: این همکاری شعار نیست و برای تحقق برنامه‌ها در این حوزه، نیاز به تعامل دوسویه است.

رییس اداره محیط زیست بهشهر با بیان اینکه در جهت ایجاد زیرساخت برای پاسگاه‌های محیط‌بانی نیز تلاش داریم، به گازرسانی هفته گذشته‌ی پاسگاه "بیشه بنه" پس از ۳٠ سال خبر داد که در این مدت در روشنایی و گرمایش با مشکل مواجه بودند.

دل‌نگران آینده‌ی میانکاله‌ایم

سلمان نجفی یکی از فعالان محیط زیست گفت: میانکاله از سال ۱۳۶٠ در حال تخریب است و به همین دلیل سمن محیط زیستی به نام حامیان میانکاله  اشرف‌البلاد – که به صورت هیات امنایی بود - را با حضور دکتر شاهانی، حجت الاسلام داوری و رحمان علیزاده تشکیل دادیم. ۷ الی ۸ سالی کار‌ها به خوبی پیش رفت، اما به تدریج کاهش یافت

وی ادامه داد: اگر اعتباری جهت میانکاله هست باید صرف میانکاله شود نه هزینه‌های جانبی، که یک روز فرماندار وقت این اعتبار را برای هزینه‌های مجموعه خود صرف کرد و وقتی به او گفتیم؛ این هیات امنا را منحل کرد.

این فعال مدنی گفت: دو استاندار مازندران و گلستان و نمایندگان بهشهر و بندر ترکمن سلسله جلساتی را پیرو میانکاله برگزار می‌کردند، گازرسانی از بندر به ورودی میانکاله برای مصرف محیط بانی تامین شد.

نجفی افزود: برای تامین آب این مجموعه هم با دکتر اسماعیلی نزد مدیرکل آب منطقه‌ای استان رفتیم مشکل مرتفع شد، اما ما نگران سرنوشت میانکاله هستیم و دلمان به حال میانکاله‌ی مظلوم می‌سوزد.

ضرورت تشدید حفاظت از ضلع غربی میانکاله

رجب رمضانی مدیر تعاونی دامداران میانکاله و حامیان طبیعت‌گردی میانکاله، می‌گوید: یکی از نگرانی‌های ما دامداران، با وجود اینکه از ضلغ غربی میانکاله به خوبی محافظت می‌شود، اما ضلع جنوبی رها شده است و هیچ حفاظتی از آن انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: درختان توسکا را منابع طبیعی در سال ۱۳۵٠ کاشت، ولی به راحتی دارد توسط سودجویان، در ضلع جنوبی از بین می‌رود و این موضوع برای ما نگران کننده ست.

این فعال محیط زیست با انتقاد از اینکه بار‌ها این مسائل عنوان شد و "چند بار فریاد بزنیم بگوییم میانکاله برنامه مدونی ندارد تا حرفمان را بشنونند"، ادامه داد: یک روز می‌بینیم درب میانکاله بسته است و حتی ما ذی‌نفعان را راه نمی‌دهند و روزی دیگر می‌بینیم که ۶۰ دستگاه خودرو در میانکاله است.

رمضانی گفت: این برنامه‌ریزی درست نیست و راه به جایی نمی‌برد. باید در وهله اول سیاست مدون حاکم باشد، گزینش شود و تعداد مشخص شود.

وی با بیان اینکه ساکنین میانکاله که سال‌ها شغل آن‌ها دامداری است به خاطر همین دستورات سلیقه‌ای قرق را از بین برده‌اند و ۱٠ سال دیگر دیگر درختی در میانکاله نمی‌بینیم؛ نه اجازه هرس می‌دهند نه چیزی؟!

حفاظت از مرال در هزارجریب جدی گرفته‌شود

پدرام اشرفی همیار محیط زیست در سخنی متفاوت می‌گوید: در بهشهر موزه حیات وحش نداریم این یکی از درخواست‌های ماست چرا که بچه‌ها با حیاط وحش در همان سن پایین با حیاط وحش آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به منطقه ما شکار ممنوع در هزارجریب بهشهر، اظهار داشت: در این منطقه، ۲٠ الی ۲۵ گونه مرال ثبت کردیم و هزارجریب از این نظر غنی است،۳٠ آبان سال جاری آخرین باری بود که مرال دیدم. این گونه جانوری برای ما گنجینه هستند و باید بیشتر محافظت شوند.

تاثیر سوء مازوت‌سوزی نیروگاه نکا بر سلامت زیستمندان

افشین ابوطالبی یکی دیگر از فعالان و پیشکسوتان شبکه استانی و ملی محیط زیست می‌گوید: این شبکه را با هم‌افزایی به وجود آوردیم و زحماتی زیادی برای آن کشیده شده است که باید دیده شود.

ابوطالبی با بیان اینکه وضعیت نیروگاه شهید سلیمی مناسب نیست و نگران‌کننده است، افزود: حتی مصوبه جدید سازمان بازرسی کل کشور است و اکیدا تاکید دارد کسی که در هوای پاک اخلال کند باید مجازات شود.

وی پیشنهاد داد: مصوبه‌ای تنظیم کنید بین اداره‌کل و نیروگاه که کارشناسان محیط زیست برای پایش مستقیم و مستمر همیشه حضور داشته باشند تا بشود آلودگی‌های موجود را کاهش داد.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: جوامع محلی دارند آسیب می‌بینند، آمار سرطان به خاطر همین سوخت مازوت بسیار بالاست و حتی ره محصولات کشاورزی منطقه نیز آسیب رسانده است.

ابوطالبی گفت: حتی پوشش‌های گیاهی میانکاله دارد به خاطر همین آلودگی‌ها آسیب می‌بیند و بانی آن نیز همین "اَبَر آلودگی" و "دودزایی" نیروگاه نکا است.

صنایع به میانکاله آسیب می‌زنند

جمال ابوطالبی مدیر انجمن دوستداران محیط زیست زاغمرز اظهار داشت:  همیشه تعارض بین ذینفعان وجود دارد، مدیریت ناقص در میانکاله سبب وقوع اتفاقات شومی شد، اما اکنون کم کم به سر خط می‌آییم!

وی ادامه داد: در میانکاله تعارضات عرضی را شاهد هستیم. بحث اثرات مخرب زیست محیطی بر میانکاله را لطفا جدی بگیریم. با جلسات راه به جایی نمی‌بریم باید دلسوز واقعی باشیم تا بتوانیم با تمام قوا قدمی برای نجات میانکاله برداریم.

این فعال محیط زیست گفت: گویا پایشی صورت نمی‌گیرد و صنایع به میانکاله آسیب می‌زنند.

بازوی محکمی برای محیط زیست باشیم

دلسا اسدی عضو سازمان مردم‌نهاد "مسیر سبز پاک" که ۹ سال دارد و عاملی برای تاسیس نخستین خانه محیط زیست مازندران در بهشهر شده است، می‌گوید: ما می‌توانیم به محیط زیست به خوبی کمک کنیم، بازویی محکمی برایش باشیم، اما بعضی‌ها خودشان را به خواب زدند، چون علیه محیط زیست دارن فعالیت می‌کنند و قدم بر می‌دارند و یک رد پای سیاه از خودشان به جای می‌گذارند.

حال جوامع محلی خوب نیست

روزبه خادملو عضو هیات مدیره مهر پایدار شرق مازندران اظهار داشت: رویکرد قوانین زیست محیطی رویکرد بالا به پایین بود و مردم جایگاهی در آن نداشتند و ذینفعان حرفی برای گفتن داشتند.

وی ادامه داد: حال جوامع محلی با آسیب‌های جدی که به طبیعت وارد شده، خراب است و وضعیت نگران کننده‌است.

شهردار رستمکلا بداند که سمن‌ها هم هستند!

عضو مجموعه حامیان محیط زیست رستمکلا در انتقاد به نبود فهم مشترک در خصوص مسائل زیست محیطی عنوان کرد: لااقل شهردار رستمکلا بداند که این سمن‌های مردم نهاد حامی طبیعت هستند.

اگر حمایت شویم...

عضو دوستداران مهربان‌رود رستمکلا نیز اظهار داشت:  کار ما تنها به پاکیزگی جنگل و تمیز کردن طبیعت گذشت، این انجمن و نهاد خودشان خودجوش جمع شدند و دلسوز طبیعت هستند.

وی بیان کرد: هیچ نهادی نیامد که ما را حمایت و هدایت کند، اما قطعا اگر حمایت شویم نتیجه بهتری خواهیم گرفت و فعالیت‌های محیط زیستی خود را گسترش خواهیم داد.

شکار گوزن؛ شاید وقتی دیگر...

سعید صادقی یکی از شکارچیان قانونمند با انتقاد از اینکه وضعیت هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود، تصریح کرد: محیطبان‌ها آشنایی کامل و کافی به منطقه دارند، اما آمار گوزن‌ها هیچ تکانی نخورد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه ۴٠ سال است که پروانه شکار گوزن صادر نمی‌شود، خواستار اعمال یک برنامه جدید در این زمینه شد.

وی همچنین با اشاره به خشکسالی در میانکاله که هر سال بدتر می‌شود، خواستار احیای این گنجینه باارزش طبیعی شد.

به گزارش آوای خزر، امروز نخستین خانه محیط زیست مازندران با حضور حضور حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه در شهرداری بهشهر افتتاح شد، همایشی به همین منظور نیز در کانون شهید سلیمانی برگزار شد و در پایان نیز، معاون سازمان حفاظت محیط زیست پای دغدغه‌مندی‌های فعالان محیط زیست استان مازندران نشست که بیشتر به مسائل میانکاله اختصاص داشت.
 


انتهای پیام/۱۰۰۲
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها