دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد چای، قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا که حاوی کافئین هستند، باعث خستگی در برخی افراد می‌شود.

به گزارش آوای خزر، روزنامه ایران درباره علل خستگی و خواب آلودگی و نحوه مبارزه با آنها نوشت: ممکن است افسردگی را یک اختلال عاطفی بدانید اما در بسیاری از علائم فیزیکی نیز نقش دارد. خستگی، سردرد و بی‌اشتهایی از شایع‌ترین علائم افسردگی هستند. اگر برای بیش از چند هفته احساس خستگی می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

 

خواب کافی نیست

احتمالاً واضح به نظر برسد اما ممکن است شما خیلی کم بخوابید. این می‌تواند بر تمرکز و سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. بزرگسالان باید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابند.

راه‌ حل: خواب را در اولویت قرار دهید و یک برنامه منظم داشته باشید. لپ‌تاپ، تلفن همراه و تلویزیون را در اتاق خواب خود ممنوع کنید. هنوز مشکل دارید؟ از پزشک متخصص کمک بگیرید. ممکن است اختلال خواب داشته باشید.

آپنه خواب

برخی از مردم فکر می‌کنند که به اندازه کافی می‌خوابند اما آپنه خواب مانع خواب کافی شماست. برای مدت کوتاهی تنفس شما را در طول شب متوقف می‌کند. هر وقفه برای لحظه‌ای شما را از خواب بیدار می‌کند اما ممکن است از آن آگاه نباشید. نتیجه: با وجود گذراندن هشت ساعت در رختخواب، کم‌خواب هستید.

راه‌ حل: اگر اضافه‌وزن دارید وزن خود را کاهش دهید و اگر سیگاری هستید آن را ترک کنید.

سوخت کافی نیست

کم‌خوردن باعث خستگی می‌شود اما خوردن غذاهای نامناسب نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل به حفظ قند خون شما در محدوده طبیعی کمک می‌کند و از این احساس کندی هنگام کاهش قند خون جلوگیری می‌کند.

راه‌ حل: همیشه صبحانه بخورید و سعی کنید پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده را در هر وعده غذایی خود بگنجانید. به‌ عنوان مثال تخم مرغ را با نان تست غلات کامل بخورید. همچنین برای داشتن انرژی پایدار در طول روز وعده‌های غذایی مکمل و میان‌وعده‌های کوچک را فراموش نکنید.

کم‌خونی

کم‌خونی یکی از دلایل اصلی خستگی در زنان است. از دست دادن خون قاعدگی می‌تواند باعث کمبود آهن شود و زنان را در معرض خطر قرار دهد. این گلبول‌های قرمز هستند که اکسیژن را به بافت‌ها و اندام‌های شما می‌رسانند.

راه‌ حل: برای کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، مصرف مکمل‌های آهن و خوردن غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت بدون چربی، جگر، لوبیا و غلات غنی‌شده می‌تواند کمک کند.

افسردگی

ممکن است افسردگی را یک اختلال عاطفی بدانید اما در بسیاری از علائم فیزیکی نیز نقش دارد. خستگی، سردرد و بی‌اشتهایی از شایع‌ترین علائم افسردگی هستند. اگر برای بیش از چند هفته احساس خستگی می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

راه‌ حل: افسردگی به گفتگودرمانی و گاهی دارو پاسخ خوبی می‌دهد.

کم‌کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در پایه گردن شما است. متابولیسم بدن را کنترل و سرعت سوخت‌وساز بدن را مدیریت می‌کند. وقتی غده کم‌کار است و متابولیسم خیلی کند عمل می‌کند، ممکن است احساس کندی و خستگی کنید و وزن‌تان اضافه شود.

راه‌ حل: اگر آزمایش خون تأیید کند که هورمون‌های تیروئید شما پایین است، هورمون‌های مصنوعی می‌توانند کمک‌کننده باشند.

اضافه‌بار کافئین

کافئین می‌تواند هوشیاری و تمرکز را در دوزهای متوسط بهبود بخشد. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است ضربان قلب، فشار خون و عصبانیت را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد چای، قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا که حاوی کافئین هستند، باعث خستگی در برخی افراد می‌شود.

راه‌ حل: به‌تدریج مصرف قهوه، چای، شکلات، نوشابه‌ها و داروهای حاوی کافئین را کاهش دهید. توقف ناگهانی می‌تواند باعث ترک کافئین و خستگی بیشتر شود.

کم‌آبی بدن

خستگی شما می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن باشد. چه در حال انجام تمرینات ورزشی باشید و چه پشت میز کارتان نشسته باشید، بدن شما به آب نیاز دارد تا خوب کار کند و خنک بماند. اگر تشنه هستید، در حال حاضر دچار کم‌آبی شده‌اید. هیچ نوشیدنی دیگری جای آب را نمی‌گیرد.

راه‌ حل: در طول روز آب بنوشید تا رنگ ادرارتان روشن شود. یک ساعت یا بیشتر قبل از یک فعالیت بدنی برنامه‌ریزی‌شده حداقل دو فنجان آب بنوشید. سپس در طول تمرین خود جرعه‌جرعه آب بنوشید و پس از اتمام هم دو فنجان دیگر.

آلرژی غذایی

برخی پزشکان معتقدند که آلرژی‌های غذایی پنهان می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شما شود. اگر خستگی شما بعد از غذا تشدید می‌شود، ممکن است نسبت به چیزی که می‌خورید عدم تحمل خفیف داشته باشید؛ نه به اندازه‌ای که باعث خارش یا کهیر شود، فقط به اندازه‌ای که شما را خسته کند.

راه حل: سعی کنید غذاها را یکی‌یکی حذف کنید تا ببینید آیا خستگی شما بهبود می‌یابد یا خیر. همچنین می‌توانید از پزشک خود در مورد آزمایش آلرژی غذایی سؤال کنید.

CFS و فیبرومیالژیا

​​​​​​​اگر خستگی شما بیش از شش ماه طول بکشد و آنقدر شدید باشد که نتوانید فعالیت‌های روزانه خود را مدیریت کنید، ممکن است درگیر سندروم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا باشید. هر دو می‌توانند علائم مختلفی داشته باشند، اما خستگی مداوم و غیر قابل توضیح یکی از علائم اصلی آنهاست.

راه‌ حل: در حالی که هیچ راه حل سریعی برای CFS یا فیبرومیالژیا وجود ندارد، بیماران اغلب از تغییر برنامه روزانه خود، یادگیری عادات خواب بهتر و شروع یک برنامه ورزشی ملایم کمک می‌گیرند.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
نظرسنجی
آیا با احداث پالایشگاه در میانکاله موافقید؟
موافقم
مخالفم
آخرین اخبار