دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴
در زمستانی آفتابی،
آتش به جان جنگل‌های نکا و گلوگاه افتاد/ عملیات مهار آتش وارد روز دوم شد/ آتش‌سوزی یا تسویه‌حساب؟!
بخشی از جنگل‌های نکا و گلوگاه در شرق مازندران امروز چهارشنبه طعمه آتش شد و در حالی که به روز پنج‌شنبه وارد می‌شویم؛ عملیات مهار به دلیل صعب‌العبور بودن مناطق، ادامه دارد؛ آتشی که گویا بر سر تسویه‌حساب با حافظان منابع طبیعی، از سوی سودجویان به پا شده است!
آوای خزرآزاده بابانژاد: آتش‌سوزی در منطقه جنگلی نزدیک به توسکاچشمه گلوگاه و بالادست روستای "اِوارد" از شب گذشته آغاز شده است.

برخی از ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان گلوگاه گزارش داده‌اند که چند روز پیش از این اتفاق، تهدیداتی از سوی سودجویان و قاچاقچیان چوب مبنی بر آتش‌زدن جنگل داشته‌اند.

حسینعلی محمدی شیرکلائی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفته است: برآورد اولیه، حاکی از آتش‌سوزی در افزون بر ۱۰ هکتار از مناطق جنگلی گلوگاه است.
 
آتش به جان جنگل‌های نکا و گلوگاه افتاد/ مهار آتش وارد روز دوم شد/ آتش‌سوزی یا تسویه‌حساب؟!
نمایی از شعله‌های آتش که در مناطق جنگلی گلوگاه دیده می‌شود
 
امروز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه نیز بخشی از جنگل‌های محدوده روستای "لائی" نکا طعمه حریق شد که نیرو‌های مردمی و حفاظت منابع طبیعی به این منطقه و گلوگاه، اعزام شدند.

عبدالرضا بابایی فرماندار نکا و مهدی داودی فرماندار گلوگاه، تا لحظه مخابره این خبر (۲۳:۴7) اعلام کردند که هنوز آتش در مناطق حادثه‌دیده مهار نشده است.
 
مدیرکل مدیریت بحران مازندران، سطح مناطقی که در جنگل‌های نکا طعمه حریق شده است را تا عصر امروز ۳ هکتار اعلام کرده است.

اکنون که به روز پنج‌شنبه نزدیک شده‌ایم، آتش همچنان زبانه می‌کشد و خط آتش در مناطق جنگلی شرق مازندران مشهود است.
 
آتش به جان جنگل‌های نکا و گلوگاه افتاد/ مهار آتش وارد روز دوم شد/ آتش‌سوزی یا تسویه‌حساب؟!
برای تسریع در مهار آتش، بالگرد امداد جمعیت هلال احمر با آبگیری بسکت از سد گلورد، به کمک آمد.

با این اوصاف، هنوز شعله‌های آتش در جنگل‌های نکا و گلوگاه بر جا است. با توجه به صعب‌العبور بودن این مناطق جنگلی و طولانی‌شدن عملیات اطفای حریق، وسعت مناطق آتش‌سوزی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع، کار نیرو‌های عملیاتی را سخت‌تر می‌کند. اما به راستی؛ سوداگران به چه می‌اندیشند؟
 
 
کاهش افزون بر ۶۰ درصدی آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی مازندران
 
سال‌هاست که در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، گزارشاتی از آتش‌زدن عمدی جنگل‌ها و مناطق حفاظت‌شده داریم؛ این‌ها زنگ خطر مهمی برای آینده انسان‌هاست؛ موجوداتی که به عنوان اشرف مخلوقات هستی، بخش مهمی از نفس‌کشیدن خود را همانند بسیاری دیگر از جانداران، مدیون طبیعت هستند.

همین اواخر بود که"سرهنگ مجید ذکریایی" فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی مازندران – ساری و همچنین سرهنگ محسن مرادی صادق فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی مازندران – نوشهر از کاهش بالای ۶۰ درصدی آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت حفاظت منابع طبیعی خبر می‌دهند.

در شرایطی که اهمیت جنگل‌ها و مراتع در حوزه سلامت انسان‌ها و سایر موجودات در عصر اطلاعات و ارتباطات به خوبی از طریق رسانه‌ها اعم از فضای مجازی، رادیو، تلویزیون، کتاب، مجلات و دیگر نشریات، واضح و مبرهن است، حتی کاهش این میزان از آتش‌سوزی نیز تأسف‌بار است.

زمانی که ۶۰ درصد اکسیژن مصرفی جهان از طریق فضای سبز تامین می‌شود، اگر بخشی از این فضا توسط سودجویان و سوداگران از بین برود، به راستی آیا به این اندیشیده‌ایم که حتی نفس‌کشیدن ما نیز به مخاطره می‌افتد؟

قاچاق چوب؛ تهدید زیست‌محیطی

قاچاق چوب نیز یکی دیگر از تهدیدات در حوزه منابع طبیعی است؛ سید محمود حسینی‎پور استاندار مازندران پیشتر در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود؛ "به دنبال خارج کردن تخلفات چوبآلات جنگلی از حوزه تعزیرات هستیم و آن را به سمت کیفری کردن می‌بریم".
او معتقد است که "اصلا قاچاق چوب مفهومی ندارد و این یک تهدید برای امنیت زیستی استان است".

حسینیپور این را هم به گفتهاش افزود که "سوداگران در حال درو کردن جنگل‌های مازندران هستند و
این مسئله در نشست شورای تامین عنوان شد و بهزودی برنامه قاطعی را در مورد چوب‌های جنگلی خواهیم داشت و اقدام ما بازدارنده و غیرقابل گذشت خواهد بود".
 
آتش به جان جنگل‌های نکا و گلوگاه افتاد/ عملیات مهار آتش وارد روز دوم شد/ آتش‌سوزی یا تسویه‌حساب؟!
 
اهمیت جنگل و مرتع در زیست موجودات

جلادان طبیعت که با اره و تبر به جان جنگل‌ها می‌افتند و سوداگرانی که بر سر منافع ناحق، و تسویه حساب شخصی با ماموران منابع طبیعی و محیط زیست، با آتش‌زدن طبیعت می‌خواهند خود را راضی نگه دارند؟ آیا به این اندیشیده‌اند که روزی قربانی جنایت‌های خودساخته خواهند شد و اینکه طبیعت، زود، پاسخ می‌دهد؟!

تعادل کره زمین، محلی برای تغذیه جانوران، سدی در برابر رانش، آلودگی صوتی، طوفان، بارش‌های شدید، مبارزه با سیل، تولید اکسیژن خالص، خنک‌کننده خاک و طبیعت به طوری‌که آب بیشتری وارد خاک می‌شود (نگهداشت سفره‌های آب زیرزمینی)، جایی برای بهره‌برداری خردمندانه از درختان، اهمیت آن در زیبایی، جایی برای گردش و تفریح و بهره‌برداری از یک آب و هوای مطبوع و باارزش و داشتن یکی از بهترین خاک‌ها برای رویش گونه‌های مختلف گیاهی، زادگاه گیاهان دارویی شفابخش و بعضا نادر، جایی برای چرای دام‌ها، و داشتن مناظر دلفریب و رویایی برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز، از ارزش‌های خیره‌کننده جنگل‌ها و مراتع هستند.

حسابرسی طبیعت؛ به وقت خودش!

تلاش شبانه‌روزی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و مناطق حفاظت‌شده در شرایطی که بعضا از امکانات، تجهیزات و حقوق مکفی برخوردار نبوده و در هر نوع آب و هوایی متعهد به انجام وظایف محوله هستند؛ یک اقدام جهادی است.

آن‌هایی که با آتش‌زدن منابع طبیعی و محیط زیست و قلع و قمع گستاخانه طبیعت به فکر امیال شخصی هستند و با تهدید و ارعاب مأموران می‌خواهند از آن‌ها زهره‌چشم بگیرند، باید بدانند غیر از آنکه قانون درباره آن‌ها سخت اعمال می‌شود؛ طبیعت نیز در جایی که به ذهن‌شان هم نمی‌رسد، خیلی خوب به حساب‌شان می‌رسد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار