دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
در نشست خبری مدیرکل امور مالیاتی مازندران عنوان‌شد؛
فراری‌بودن دستگاه‌ها از شفافیت مالیاتی/ نقش مالیات در طرح‌های عمرانی و خدماتی
نشست خبری مدیرکل امور مالیاتی مازندران از این جهت که برخی از موضوعات مالیاتی عنوان می‌شود حائز اهمیت است؛ مواردی، چون فرار دستگاه‌ها از شفافیت مالیاتی و ندادن گزارش به مردم درباره اینکه نقش مالیات در تامین هزینه‌ی طرح‌های عمرانی و خدماتی چیست.
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۵۲۰۹۳
آوای خزرآزاده بابانژاد: یکی از مهمترین ابزار درآمدی دولت‌ها و بعضا ابزار اصلی درآمد برخی دولت‌ها "مالیات" است، موضوعی که هنوز در کشور ما نهادینه نشده است و از این جهت شاهد فرار‌های مالیاتی به انحای مختلف هستیم.

یکی از سوالات مهم در بحث مالیات این است که به راستی مالیات‌های دریافتی در کجا هزینه می‌شود و در کشور ما جایگاه مالیات در بخش درآمدی تا چه اندازه است.

از سوی دیگر، چرا هنوز شفافیت مالیاتی از سوی دستگاه‌ها ملاحظه نمی‌شود و نسبت به این موضوع، مقاومت وجود دارد.

بیشترین درآمد حاصل از عوارض ارزش افزوده به شهرداری‌های استان پرداخت می‌شود، اما شفافیتی در این زمینه وجود ندارد و شهرداری‌ها، در کنار دهیاری‌ها و بخشداری‌ها اراده‌ای برای بیان حقایق مالی ندارند.

امروز ۱۹ بهمن ماه، مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران در نشست خبری علاوه بر ارائه گزارش ۱۰ ماهه، به برخی از ابهامات و آمار‌ها در موارد عنوان‌شده، پاسخ داد.

محسن اسلامی ورکی می‌گوید: باید بستر شفافیت مالیاتی شکل بگیرد؛ بسیاری از پروژه‌های استان و کشور - در همین دهه فجر که مدیران در حال افتتاح طرح‌های عمرانی و خدماتی هستند - از محل درآمد‌های مالیاتی است.

او تصریح کرد که طرح‌های آبرسانی، جاده، پل، خدمات بهداشتی، حقوق و دستمزد و ... از درآمد‌های مالیاتی تامین می‌شود و دستگاه‌ها باید این موارد را به مردم اطلاع‌رسانی کنند که تا کنون هیچ دستگاهی نسبت به این موضوع اقدام نکرده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران اعلام کرد که به عنوان نمونه؛ بیش از ۱۲۰ نامه تنها به چهار دستگاه راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، ثبت اسناد و املاک و شهرداری‌ها در خصوص شفافیت مالیاتی زده شد، اما به هیچ کدام پاسخ ندادند.

اسلامی می‌گوید: هر چقدر شفافیت در این امور بیشتر باشد، مردم اعتماد بیشتری خواهند داشت و از این جهت، با پرداخت مالیات در عمران و آبادانی کشور مشارکت می‌کنند.

پزشکان در صدر فراریان مالیاتی

او در بخش فرار‌های مالیاتی اظهار داشت: فرار‌های مالیاتی بیشتر از سوی پزشکان است و با شیوه‌های نوینی انجام می‌شود؛ مثلا اینکه از حساب‌های اجاره‌ای استفاده می‌شود؛ حساب اشخاصی که از درآمد‌های پایینی برخوردار هستند و اگر محرز شود؛ عواقبی نیز متوجه هر دو طرف خواهد بود.

او ادامه داد: استفاده از دستگاه‌های پوز دیگران که به عنوان نمونه، از دستگاه پوز دامدار یا کشاورز استفاده می‌شود به این دلیل که صاحبان این مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند، نیز یکی دیگر از شگرد‌های فرار مالیاتی است.

دریافت دلار، حتی سکه و رمز ارز، و همچنین کارت به کارت به حساب فرد دیگر، ازجمله شیوه‌های جدید فرار‌های مالیاتی پزشکان است که تاکنون شناسایی شده است.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران اعلام کرد که در ۱۰ ماه گذشته، همکاران امور مالیاتی در این استان ۱۰۴۷ گزارش از محل فعالیت حرفه‌های پزشکی داشتند که از این تعداد، ۳۸۹ مؤدی از قانون تبعیت نکردند (عدم استفاده از دستگاه پوز) و ۶۵۸ مؤدی از همین حرفه، قوانین ر رعایت کردند.

سامانه "سوت‌زنی" برای اعلام گزارش فرار مالیاتی

محسن اسلامی از راه‌اندازی سامانه "سوت‌زنی" یا شماره ۱۵۲۶ گفت که شهروندان می‌توانند گزارشات فرار مالیاتی را اعلام کنند.

او در همین زمینه گفت که تا کنون ۵۲۱ گزارش از فرار مالیاتی از سوی مردم و از طریق سامانه اعلام شد که از این تعداد، ۴ مورد منجر به اعمال ماده ۱۸۱ شده است. (با هماهنگی و با مجوز دادستانی نسبت به صدور برگه تشخیص و قطعی‌سازی مالیات اقدام شده است)

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران ادامه داد: ۳۷۰ گزارش نیز صحت داشته و منجر به تشکیل پرونده شده است، ۱۴۷ گزارش نیز رد شده است.

اسلامی از مؤدیان مالیاتی خواست تا با نصب نرم‌افزار "مالیات من" نسبت به پرداخت غیر حضوری مالیات و بهره‌مندی از دیگر خدمات این نرم‌افزار اقدام کنند.

کتمان درآمدی برای فرار مالیاتی

او با اعلام اینکه در قالب ماده ۱۸۱، در ۱۰ ماه گذشته ۵۲ مورد رسیدگی شده است، گفت که از همین محل، نسبت به شناسایی ۷۸۴ مؤدی اقدام شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران تصریح کرد که درآمد خوداظهاری مالیاتی این افراد ۱۶۷۰ میلیارد تومان بود که پس از بررسی امور مالیاتی به ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید؛ یعنی ۷۰ درصد کتمان درآمد داشتند.

اسلامی ادامه داد: مبلغی که بابت شناسایی ۷۸۴ مؤدی جدید مشخص شد نیز ۱۰۸۰ میلیارد تومان بوده است که استخراج شده است.

او این را هم گفت که مالیات ابرازی و تشخیص در قالب تبصره ۱۸۱، به میزان ۶ هزار میلیارد تومان بوده که در تشخص اولیه ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برگه تشخیص صادر شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران با اعلام اینکه در ۱۰ ماهه امسال ۱۵۹ هزار و ۶۰۴ برگه تشخیص صادر شده است، افزود: افزون بر ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز برگه تشخیص‌های متمم صادر شده است؛ یعنی افرادی که اظهارنامه داده بودند و پس از رسیدگی مشخص شد که درآمد‌های کتمان‌شده داشتند.

اسلامی اظهار داشت که در همین مدت، ۲ هزار و ۹۹۴ برگه تشخیص متمم صادر شد و ۱۰۱ میلیارد تومان مطالبه مالیات داشتیم.

کاهش زمان صدور مجوزات/ بخشودگی جرائم مالیاتی تا پایان بهمن

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صدور مجوزات اشاره و اظهار کرد که طولانی‌بودن پاسخ استعلامات و صدور مجوزات از مشکلات بود که این زمان اکنون کوتاهتر شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران اعلام کرد که در ۱۰ ماه امسال، ۷۱ هزار و ۱۳۶ هزار  استعلام در قالب تبصره ۱۸۶ پاسخ داده شد؛ این زمان ۶۰ ساعته است که سعی داریم به کمتر از ۴۸ ساعت برسد.

اسلامی با اشاره به مصوبه وزارت دارایی گفت که بخشودگی جرایم مالیاتی برای مؤدیان تا پایان بهمن ماه به مناسبت دهه فجر اعمال می‌شود؛ یعنی مؤدیانی که نسبت به پرداخت اصل مالیات خود اقدام کنند برای اشخاص حقیقی تا ۲۰۰ میلیون و برای اشخاص حقوقی نیز تا ۳۰۰ میلیون تومان قابلیت بخشودگی لحاظ می‌شود.    

سهم مازندران از تولید ناخالص ملی

او در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه سهم درآمد‌های مالیاتی مازندران از محل برش استانی و براساس پیش‌بینی قانون بودجه، در سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود که این عدد با رشد ۸۸ درصدی به رقم ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران با بیان اینکه مازندران قطب نخست کشاورزی کشور است و ۲۱ درصد از تولید ناخالص ملی از این طریق است، یادآور شد که فعالان این بخش از پرداخت مالیات معاف هستند.

اسلامی با بیان اینکه مازندران فاقد یک صنعت تاثیرگذار است، گفت که تولید ناخالص صعنت استان ۲۳ درصد است، ولی این رقم در کشور ۴۶ درصد است.

او البته اظهار داشت که مازندران تنها در بخش خدمات بالاتر از درصد تولید ناخالص ملی است یعنی ۵۴ درصد در برابر ۴۵ درصد.

درآمد‌های مالیاتی منبع ۹۵ درصد درآمد‌های مازندران

بیشترین عوارض ارزش افزوده به شهرداری‌ها پرداخت شد

مدیرکل امور مالیاتی مازندران می‌گوید: این اداره‌کل ۹۵ درصد از درآمد‌های عمومی این استان در سال گذشته را داشته و بقیه از طریق سایر دستگاه‌ها بوده است.

او اعلام کرد که در ۱۰ ماه گذشته ۵ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان درآمد عمومی استان بوده و از این تعداد، ۵ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان مربوط به درآمد‌های مالیاتی بوده است.

محل هزینه‌کرد عوارض ارزش افزوده

اسلامی ادامه داد: در همین مدت، ۶۴۰ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده دریافت شد که به شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها – بیشتر به شهرداری‌ها - پرداخت شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت که افزون بر ۷۸ میلیارد تومان به آمل، ۱۰۳ میلیارد تومان به بابل و ۹۹ میلیارد تومان نیز به دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌های ساری پرداخت شده است.

افزایش اظهارنامه‌های مالیاتی 

مدیرکل امور مالیاتی مازندران در بخش اظهارنامه‌های مالیاتی - اشخاص حقیقی اظهار داشت که در سال گذشته ۱۶۹ هزار و ۴۱۰ اظهارنامه و در ۱۰ ماهه امسال با رشد ۵۲ درصدی به ۲۵۷ هزار و ۳۲ فقره رسیده است.

این مسوول اعلام کرد که در سال گذشته، ۱۰۸ هزار اظهارنامه مالیاتی – اشخاص حقیقی و امسال نیز تا کنون ۱۸۸ هزار و ۱۳۳ اظهارنامه مالیاتی، در قالب ماده صد یعنی به صورت توافقی صورت گرفته است.

او این را هم گفت که امسال در هنگام تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، ۸۷ هزار و ۶۱۴ مؤدی جدید را شناسایی کردیم.

اسلامی اظهار داشت که از مؤدیان توافقی در سال جدید، پس از تسلیم اظهارنامه که عموماً خرداد و تیرماه بوده؛ تا کنون مالیات ۱۶۹ هزار و ۳۲۳ مؤدی را قطعی کردیم یعنی ۹۰ درصد را پذیرفتیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از نهاد‌های امنیتی، پلیس اقتصادی و سایر دستگاه‌ها که در ۱۰ ماه گذشته در قالب تبصره صد و واحد مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی با این اداره‌کل همکاری داشتند، قدردانی کرد.  

او اظهار داشت که فساد اداری ممکن است در هر سازمانی وجود داشته باشد و در این اداره‌کل نیز گاهاً تخلفاتی صورت گرفته است که به شدت با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران این را هم گفت که کارکنان امور مالیاتی استان مازندران با تمام مشغله‌هایی که دارند از نیرو‌های پر تلاش و پاک‌دست در سازمان اداری و استخدامی کشور هستند.

او در پایان این نشست خبری، خواستار شفافیت دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها در امور مالیاتی شد و در این زمینه به آغاز فعالیت پایانه فروشگاهی اشاره کرد که براساس آن تمام صورت‌حساب‌ها باید به صورت الکترونیکی صادر شود.
 
انتهای پیام/ ۱۰۰۱/
نظرات شما
کدامنیتی
* captcha:
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد