دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
هرپس سیمپلکس که بیشتر آن را با نام تبخال می‌شناسیم بیماری ویروسی است که عامل ایجاد آن ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک (HSV-1) است. در صورتی‌که این ویروس وارد بدن فردی شود تا آخر عمر با او خواهد ماند و در مواقعی که سیستم ایمنی او ضعیف گردد. این ویروس از طریق بزاق از طریق بوسیدن یا استفاده از ظرف‌ مشترک یا برخورد با پوست از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

هرپس سیمپلکس که بیشتر آن را با نام تبخال می‌شناسیم بیماری ویروسی است که عامل ایجاد آن ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک (HSV-1) است. در صورتی‌که این ویروس وارد بدن فردی شود تا آخر عمر با او خواهد ماند و در مواقعی که سیستم ایمنی او ضعیف گردد. این ویروس از طریق بزاق از طریق بوسیدن یا استفاده از ظرف‌ مشترک یا برخورد با پوست از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

تبخال چیست؟

از هر 10 نفر هشت نفر به این ویروس مبتلا هستند و اغلب افراد برای اولین بار قبل از 10 سالگی با این ویروس برخورد داشته‌اند. بعد از اولین برخورد ویروس به صورت غیر‌فعال در اعصاب صورت می‌ماند. در بعضی افراد ویروس هر از گاهی فعال می‌شود، که می‌تواند به دلیل سرما یا تب باشد. استرس و قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم از دلایل عود کردن آن است. تبخال می‌تواند نواحی مختلف بدن از جمله چشم، پوست انگشتان و ناحیه تناسلی را درگیر کند (البته بیشتر تبخال‌های تناسلی به دلیل ویروس هرپس سیمپلکس نوع دو به وجود می‌آید).
هرپس سیمپلکس نوع یک در افرادی که از سایر بیماری‌ها رنج می‌برند یا سیستم ایمنی بدنشان به دلیل بیماری خاص یا دارو ضعیف شده‌است می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

عوارض ابتلا به ویروس HSV-1

افرادی که برای اولین بار با این ویروس برخورد می‌کنند ممکن است دچار تب، سردرد، تهوع و استفراغ شوند. همینطور ممکن است دچار گلو‌درد شده و هنگام بلع دچار مشکل شوند.
عوارض اولین برخورد با ویروس نوع یک حدود هفت تا 14 روز طول می‌کشد.

نحوه تشخیص

دندانپزشک و پزشک‌ عمومی به راحتی قادر است با معاینه شما تبخال را تشخیص دهد. اگر بیماری خاصی داشته باشید،‌ممکن است پزشک با انجام چند آزمایش آن را تشخیص دهد.

پیشگیری از تبخال

اجازه ندهید کسی که علایم اولین برخورد با ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک یا تبخال دارد فرزندتان را ببوسد. البته تبخال بسیار رایج است و اغلب کودکان تا پیش از سن بلوغ با آن برخورد می‌کنند. واکسن‌هایی برای مقابله با انواع یک و دو ساخته شده‌است، البته به نظر می‌رسد تنها افرادی که تابحال در معرض ویروس‌ها قرار نگرفته‌اند را مصون می‌کند.
ثابت شده‌است زدن ضدآفتاب روی لب‌ها می‌تواند از بروز تبخال‌هایی که به دلیل تابش نور خورشید ایجاد می‌شود جلوگیری کند. 

درمان‌‌های رایج تبخال

تبخال درمان قطعی ندارد فقط دارو و کرم‌های مخصوصی برای کمتر کردن درد و تسریع بهبود آن وجود دارد. این داروها می‌توانند از تبخال زدن پیشگیری کنند، به همین دلیل بسیاری از افراد زمانی که حس می‌کنند ممکن است دچار استرس شده و تبخال بزنند برای پیشگیری از دارو استفاده می‌کنند.
سعی کنید محل تبخال را تمیز نگه داشته و آن را دستکاری نکنید. بعد از تمیز کردن ناحیه از کرم و نرم‌کننده لب استفاده کنید. زمانی که تبخال زده‌اید دیده‌بوسی نکنید و از وسایلی مثل قاشق، چنگال و حوله که با لب یا پوست اطراف آن در تماس هستند به صورت مشترک استفاده نکنید.

درمان‌های طبیعی برای از بین برد تبخال

مواد طبیعی که خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی داشته و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند می‌توانند به درمان تبخال کمک کنند. بعضی از مواد طبیعی از پخش شدن ویروس پیشگیری کرده و بعضی در کاهش درد و ناراحتی موثر هستند.
یک ماده طبیعی ممکن است برای همه کارساز نباشد اما استفاده از تعدادی ماده طبیعی مناسب می‌تواند عوارض را کاهش داده یا از تبخال بعدی پیشگیری کرده و مدت زمان بین تبخال‌ها را طولانی‌تر کند. در ادامه بعضی از این درمان‌های طبیعی را بخوانید.

کمپرس آب سرد

استفاده از کمپرس خنک می‌تواند درد را کاهش داده و از خشک شدن تبخال و ترک خوردن آن پیشگیری کند. اگر زیاد از کمپرس استفاده کنید خود ممکن است باعث ایجاد خشکی شود به همین دلیل از کرم و نرم کننده لب استفاده کنید تا از خشکی بیش از حد تبخال پیشگیری شود. کرم‌هایی که در حداقل یک درصد لیمو داشته باشند مناسب‌تر خواهند بود.
از کمپرس چای لیمو هم می‌توانید استفاده کنید. چای کیسه‌ای لیمو را دم کرده و مدتی داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود سپس آن را روی تبخال بگذارید.

درمان طبیعی تبخال

کمپرس یخ

یخ را داخل دستمال یا حوله‌ای تمیز بپیچید و حدودا 10 دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این کار را چند مرتبه در روز انجام دهید تا اثر مثبت آن بر تبخالتان را بعد از چند روز ببینید.

درمان طبیعی تبخال

ژل آلوئه ورا

آلوئه‌ورا باعث کاهش التهاب در ناحیه مورد نظر شده و آن را مرطوب نگه‌داشته و درنتیجه درد و ناراحتی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
ژل آلوئه‌ورا را روی تبخال بزنید و صبر کنید تا خشک شود و سپس با استفاده از حوله‌ای تمیز و نرم آن را با آب پاک کنید. این کار را روزانه سه یا چهار مرتبه تکرار کنید. 

درمان طبیعی تبخال

ریشه شیرین بیان

این ریشه دارای گلیسیریزین است که به عنوان ماده‌ای ضد ویروس شناخته می‌شود. همچنین به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از بروز تبخال هم پیشگیری کند. یک قاشق چای‌خوری شیرین بیان و یک قاشق چای‌خوری آب را با هم مخلوط کرده و به محل مورد نظر بزنید. چند ساعت صبر کنید و بعد آن را با دستمال تمیز پاک کنید و بعد با نرم‌کننده لب چرب کنید. چندبار در روز می‌توانید این عمل را تکرار کنید.

ویتامین C و انواع ویتامینB 

این ویتامین‌ها به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن از فعال شدن ویروس جلوگیری می‌کنند و همچنین مدت زمان بین عود کردن تبخال را هم طولانی‌‌تر خواهند کرد.
مصرف پرتقال، توت‌فرنگی و انواع فلفل دلمه‌ای که سرشار از ویتامین C است و همینطور سبزیجاتی مثل اسفناج، لوبیا سبز و بروکلی که دارای مقادیر زیادی ویتامین B است در زمانی که به تبخال دچار شده‌اید توصیه می‌شود چرا که در این دوره به بدن این امکان را می‌دهد تا با قدرت بیشتری با این ویروس مقابله کند.

انتهای پیام/۱۰۰۰

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار