دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
مدیرکل محیط زیست مازندران:
فشار بر آب، خاک و هوای مازندران با افزایش خانه دومی‌ها/ طرح‌های پسماند از فیلتر محیط زیست عبور می‌کنند
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: رشد جمعیت و افزایش خانه دومی‌ها به ویژه از مرکز به سمت غرب استان، سبب شده است که فشار زیادی بر آب، خاک و هوای مازندران وارد شود که آلودگی منابع طبیعی را به همراه دارد.
آوای خزر – آزاده بابانژاد: نشست سالانه روئسا و مدیران حفاظت محیط زیست استان مازندران، امروز شنبه ۲۰ اسفندماه با حضور کریمی دادستان مرکز استان در بابلسر - مجتمع فرهنگی شهید عظیمی بهزیستی برگزار شد.

عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اهمیت مسائل حقوقی در ادارات که باید به بهترین شکل دنبال شود، اظهار داشت: برخی از ادارات شهرستان‌ها کارشناس یا نماینده حقوقی مستقل ندارند و یا اگر هم دارند در ارتباطات بین دستگاه قضا و حفاظت محیط زیست نیاز به اطلاعات و بررسی بیشتری دارند.

او با اشاره به اهمیت محیط زیست که هم در اصل پنجاهم قانون اساسی بر آن تاکید شده و هم در احادیث و روایات، و سخنان رهبری و ریاست جمهوری مورد توجه همیشگی قرار دارد، وظیفه این دستگاه را سخت و سنگین عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه امسال برنامه‌های خود را حول شعار "محیط زیست مردم پایه" دنبال کردیم و علاوه بر آن نیز شعار سال را مورد توجه قرار دادیم، مشارکت بیشتر مردم در برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی با این سازمان و تعامل محیط زیست با شرکت‌های دانش بنیان را شاخص‌ترین اقدامات در سال جاری عنوان کرد.

کاویان گفت: تفاهمنامه‌هایی را با پارک علم و فناوری مازندران به امضا رساندیم و طی آن نظام مسائل و چالش‌های حوزه محیط زیست را اعلام کردیم و در نتیجه نیز چند شرکت دانش بنیان در بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها با هزینه‌ای به صرفه و با کیفیت بالا به کمک آمدند.

او ادامه داد: این همکاری برای سال آینده نیز با مساعدت صندوق ملی محیط زیست ادامه دارد تا به دستاورد‌هایی که هدفگذاری کردیم، برسیم.

کاویان با اشاره به اینکه در مازندران، ۲۱ منطقه تحت مدیریت داریم که ۲۲ درصد مساحت استان را تشکیل می‎دهد، ۱۱ درصد آن را صرفاً در منطقه البرز مرکزی عنوان کرد که مسائل بسیار زیادی را نیز پیرامون آن داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در این استان ۱۱ منطقه حفاظت شده، ۵ پناهگاه، ۳ اثر طبیعی ملی، و ۲ تا پارک ملی زیر پوشش این سازمان است و مازندران در قیاس با سایر استان‌ها از نظر محیط زیست طبیعی و انسانی شرایط بسیار منحصر به فردی دارد که نیاز به توجه بیشتر به لحاظ سازمانی و درون استانی دارد.

این مسوول همچنین اعلام کرد: تالاب‌های فریدونکنار و میانکاله و ۲۱ تالاب ذیل کنوانسیون رامسر با عنوان آیین نامه قانون حفاظت از تالاب‌ها را در استان داریم و وظایف ما را به مراتب بیشتر می‌کند، چون برای این تالاب‌ها باید اقدامات نظارتی – حفاظتی را داشته باشیم.

کاویان از همکاری دستگاه قضا در پیشبرد اهداف محیط زیست قدردانی و اظهار کرد: این هماهنگی به نوعی است که اداره کل به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل و فصل کند و اینجاست که دستگاه قضا به کمک ضابطان قضایی می‌آید.

او ادامه داد: از این منظر، در تمامی سفر‌های شهرستانی که اخیرا نیز در میاندورود صورت گرفت؛ حتما با دادستان‌ها دیدار داشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از تشکیل کمیته‌های تخصصی ذیل کارگروه راهبردی مدیریت پسماند در استان گفت که تمامی طرح‌های حوزه پسماند باید از فیلتر این کمیته‌ها و کمیته فنی بگذرد.

کاویان با بیان اینکه آلودگی آب، خاک و هوا نیز ازجمله مشکلات محیط زیستی در مازندران است، افزود: با توجه به رشد جمعیتی یا خانه‌ها و منازل دوم که بیشتر در مرکز و غرب استان با آن مواجهیم؛ فشار‌های بسیار زیادی به منابع آب، خاک و هوا و همچنین به دریا و دریاچه‌ها وارد می‌شود.

او اعلام کرد: در مازندران دو ایستگاه پایش آنلاین آلودگی هوا در آمل و نکا به زودی  نصب می‌شود، در ساری یک مرکز داریم و در سال آینده از اعتبارات ۱۴۰۱ برای مرکز و غرب استان نیز دو ایستگاه خواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در حوزه آلودگی مراکز و صنایع آلاینده نیز از دادستان مرکز استان و شهرستان‌ها درخواست کرد که در این زمینه احکام صریح و قطعی صادر شود.
 
او معتقد است که گاهی یک برخورد به موقع و صریح از ده‌ها برخورد دیگر بهتر است.
 
فشار بر آب، خاک و هوای مازندران با افزایش خانه دومی‌ها
این مسوول همچنین اشاره‌ای به تغییر کاربری‌های اراضی داشت که در غرب استان به دلیل کمبود زمین، اراضی را با قطعات کوچک داریم و در شرق استان نیز تغییر کاربری‌های با ابعاد خیلی بزرگ داریم که البته در نمونه‌هایی از آن با ورود دادستان اتفاقات خوبی رخ داد.

کاویان اظهار داشت: در تنوع زیستی گیاهی و جانوری و حیات وحش محدودیت‌هایی اتفاق می‌افتد البته ما کار را رها نکردیم و برنامه ریزی‌هایی داریم که یکی از مهمترین آن‌ها در سالجاری حفظ مسیر پروازی در گله غربی پرندگان مهاجر سیبری بوده که با انتقال درنای "رویا" به تالاب فریدونکنار محقق شده است.

مسائل مربوط به شکار و صید، محیط بانان و صیانت از آن‌ها که نیاز به مساعدت جدی معنوی و قضایی دارند، مسائل مربوط به استقرار صنایع بزرگ در استان به طوری که عطش زیادی برای این منظور در بین مدیران وجود دارد در حالی که با محیط زیست همخوانی ندارد، ضرورت ایجاد تعادل بین صنعت و محیط زیست، ورود صنایع سازگار با محیط زیست منطقه، و توجه به اثرات تجمعی صنایع بزرگ در یک منطقه از مسائلی بود که در این همایش توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران عنوان شد.

او در بحث بحران آب، به استفاده بی رویه از منابع آبی اشاره و تصریح کرد: از سوی دیگر با نوسانات اقلیمی، تغییرات اقلیمی و کم بارشی مواجهیم و از اینرو محیط زیست در مسئله مجوزات مربوط به منابع آبی وارد عمل شده است.

کاویان با بیان اینکه بعضا مورد عتاب قرار می‌گیریم که منابع آبی چه ارتباطی به محیط زیست دارد، تصریح کرد: در استقرار صنایع و مجوزات تامین و تخصیص منابع آبی اگر این منابع پایدار باشد و آسیب‌زا نباشد مجوز صادر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: اکنون نکا رود، سد گلورد و رودخانه تجن نمی‌تواند منابع آب کافی را برای شرق استان تامین کند، اما بعضا در برخی پروژه‌ها به این مسائل توجه نمی‌شود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها