دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷
در حاشیه نمایشگاه تولیدات فرهنگی انجام شد
معرفی ۱۲ کتاب جدید در مازندران/ یک پیشنهاد در حمایت از نویسندگان
یکی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب مازندران معرفی ۱۲ کتاب جدید بود که با حضور صاحبان اثر صورت گرفت و در آن یکی از نویسندگان پیشنهادی برای رونق بازار کتاب داشت.
آوای خزرآزاده بابانژاد: امروز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ است، معرفی تازه‌های نشر از برنامه‌های جنبی دومین روز از نمایشگاه کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی است.

فضای نمایشگاه همانند روز نخست با حضور دانش‌آموزانی که بیشتر دختر و از متوسطه اول بودند، حال و هوای بانشاطی داشت.

خرید نوشت‌افزار و کتاب‌های رمان همچنان در صدر خرید‌های آن‌ها بود. غرفه تبلیغات اسلامی استان مازندران برای دانش‌آموزان کارگاه آموزشی و پرسش و پاسخ در خصوص مسائل روز به ویژه حجاب را به راه انداخته بود.

استقبال دانش‌آموزان از بازی‌های رایانه‌ای و تازه‌های آموزش و سرگرمی نیز قابل توجه بود.

این نمایشگاه در مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران واقع در ساری میدان امام خمینی (ره) تا ۳۱ فروردین دایر است.

یکی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب که صبح امروز در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد برگزار شد؛ معرفی تازه‌های حوزه نشر مازندران با حضور علی علوی معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان است.

او با اعلام اینکه در سال گذشته ۹۲۶ عنوان کتاب از نویسندگان مازندران به چاپ رسیده است، تعداد کتاب‌هایی با مضامین بومی محلی را ۴۵ عنوان برشمرد و این آثار را جزئی از اسناد و هویت فرهنگی و تاریخی استان توصیف کرد.
 
معرفی ۱۲ کتاب جدید در مازندران/ یک پیشنهاد در حمایت از نویسندگان
در ادامه، نویسندگان حاضر در جلسه به معرفی کتاب خود پرداختند. «طرحی نو در ازدواج موفق» اثر دکتر حبیب واحدی حاصل تجربیاتی از ۲۰ سال تدریس او در دانشگاه و ۱۵ سال مشاوره خانواده در خصوص مسائل و مشکلات ازدواج است.

او در این زمینه می‌گوید: این کتاب در دو بخش شامل پرسش و پاسخ و راهنمایی برای ازدواج موفق است.

دکتر واحدی با بیان اینکه اثر او سه جلدی بوده و این جلد نخست آن است، اعلام کرد که جلد‌های دو و سه آن نیز شامل مهارت‌های زندگی و تربیت فرزند آماده شده است.

این نویسنده، مشکل بزرگ در صنف خود را فروش کتاب عنوان کرد و پیشنهاد داد: با توجه به اینکه تمامی ادارات واحد فرهنگی دارند، می‌توانند بخشی از بودجه خود را به خرید کتاب اختصاص دهند تا به نویسندگان و ناشران نیز کمک شود.

سلطان شکوهی نویسنده کتاب «پاپلی» می‌گوید: نویسنده‌ها از اقشار مظلوم هستند و غیر از فرهنگ و ارشاد جایی را برای بیان دغدغه‌های خود ندارند.

او درباره اثر خود اظهار داشت: نسل امروز و فردا در مازندران باید با زبان و گویش‌های مختلف دیار خود آشنا باشد و معنی واژه‌های پرکاربرد که معمولا در سراسر استان به یک معنا هستند را بدانند.

پاپلی به معنای پروانه، مجموعه اشعار استاد شکوهی از دیار چمستان است که حال و هوای طبیعت و آداب و رسوم مازندران را برای خواننده با زبان شعر، به تصویر می‎کشد.

«کافه سکوت» اثری از فاطمه بابایی به روایتی در خصوص زن و مسائلی است که  او را درگیر خود می‌کند.

نویسنده عنوان می‌کند: در داستان‌های کوتاه سعی داشته که به موضوعات مربوط به زنان با نگاهی نو بپردازد به طوری که خارج از گرایش‌های فمینیستی نگاشته شده است.

«سه گنبدان» عنوان اثری است از مقداد طاهرپور که به ابنیه تاریخی ساری پرداخته و در آن از گزارشات قرون اولیه تا قاجاریه بهره برده است.

نویسنده این کتاب می‌گوید: سعی کرده است که بنای سه گنبدان که در واقع سه برج در سه مکان مختلف شهر ساری بوده است را به مخاطبان معرفی کند.

«روستای لالا در یک نگاه» نوشته عینعلی نوریان لالایی است. جانمایه این کتاب بومی و گردشگری، و درباره منطقه چهاردانگه است و به گفته نویسنده تلاش شده تا قدم و قلمی در راه محرومیت‌زدایی انجام بگیرد.

او همچنین به این موضوع اشاره داشت که روستای «لالا» قدمگاه رهبری است و قرار است کتاب جامعی در خصوص این روستا و رویداد‌های مهم آن بنویسد.

«از کراکنده تا ماچک‌پشت» عنوان کتابی است از مهران گلستانی که به پیشینه این مناطق پرداخته و چهره‌های تاثیرگذار آن‌ها را نیز معرفی کرده است.

این اثر مکتوب، ازجمله آثار بومی است که به عنوان اسناد هویتی روستایی قابل استفاده و ارجاع است.

«من سیاه هستم» عنوان اثری است از ایلیا رحمان نتاج نویسنده جوان که به دلیل علاقه خود به چرایی نژادپرستی و اجحافی که در حق سیاه‌پوستان می‌شود، کتابش را با جانمایه استکبارستیزی نوشته است.

او می‌گوید: سیاهپوستان در هر فعالیت و در هر سطحی که باشند به نوعی محدودیت‌هایی برای آن‌ها قائل می‌شوند و این کتاب به دغدغه‌های معماگونه‌ی او درباره سیاهپوستان پاسخ داده است.
 
معرفی ۱۲ کتاب جدید در مازندران/ یک پیشنهاد در حمایت از نویسندگان
«زن و فرهنگ وقف در دوران صفوی» عنوان اثری است از مریم پویا که تحقیقی میدانی او در بیش از یکسال بوده است.

نویسنده اظهار داشت: در این کتاب به نقش زنان واقف در خدمت به جامعه توجه شده است. دوره صفویه نیز دوره رونق وقف بوده است و در اثر مکتوب خود نمونه‌هایی از وقف‌نامه‌ها به نام زنان را مستند کرده است.

«فاصله‌ها» نوشته آزیتا صادقی شیرسوار، مجموعه داستان‌هایی است که به اتفاقات منجر به جدایی‌ها می‌پردازد و این جدایی ممکن است بین خانواده‌ها، همسران، دوستان و ... اتفاق بیفتد.

به گفته نویسنده، او در اثر خود ۱۳ داستان را به مخاطبان ارائه می‌کند و در آن‌ها سعی داشته است تا بگوید که چگونه مشکلات کوچک می‌تواند روی هم انبار شده و منجر به جدایی شوند.

صادقی همچنین گفته که یکی از داستان‌ها را به زبان بومی و محلی نوشته است.

به گزارش خبرنگار ما، کتاب‌های «علی (ع) در فرهنگ مازندران» نوشته علی صادقی ریکنده، «تاریخ و فرهنگ دودانگه و شهریارکوه» اثر اسدالله عمادی، «کَکی مقوم هیکو» نوشته دوستعلی صالحی، «از آمل تا خشواش کوه و لیتکوه» نوشته علی‌محمد کریمی، «محرم در فرهنگ مازندران» نوشته علی صادقی ریکنده، «سالنامه تبری لیلم» اثر محمد غلامی و «مادر گندم‌زار» نوشته هما نشاگران، از دیگر تازه‌های نشر مازندران هستند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها