دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
در همایش هم‌اندیشی صنعت و محیط زیست مازندران اعلام شد
مرگ سالانه ۲۰ هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق/ مثبت‌اندیشی محیط زیست مازندران در پاسخ به استعلامات
حال هوا خوب نیست، ذرات معلق در آن سالانه جان ۲۰ هزار شهروند در ایران را می‌گیرد، صنایع آلاینده همچنان جولان می‌دهند، در حالی‌که محیط زیست محکوم به عدم تعامل با صنعت و معدن است، اما با پیشرفت فناوری و ارائه مشاوره به صاحبان صنایع، در پاسخ به استعلامات مثبت‌اندیشی را پیشه کرده است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: به مناسبت هفته محیط زیست (۱۶ تا ۲۲ خرداد) همایش «هم‌اندیشی صنعت، معدن و محیط زیست» با حضور فعالان این سه حوزه و مسوولان مربوطه در استان مازندران، امروز در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد.

در این برنامه که با قدردانی از واحد‌های سبز همراه بود، احمد طاهری مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز حضور داشت.

او با بیان اینکه بی‌گمان باید به سمت توسعه و شکوفایی صنعتی برویم و در این مسیر البته باید نگاهمان به محیط زیست هم باشد، اشاره‌ای نیز به تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه "توسعه فرع بر محیط زیست است" داشت.

طاهری معتقد است که ما حتی شرایط اضطرار برای محیط زیست را گذراندیم و سالانه فقط ۲.۶ میلیارد تومان در تهران خسارت آلودگی هوا پرداخت می‌کنیم، ولی حتی جایی مانند مازندران نیز از آلودگی هوا متاثر می‌شود.
 
مرگ سالانه ۲۰ هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق/ مثبت‌اندیشی محیط زیست مازندران در پاسخ به استعلامات
مرگ سالانه ۲۰ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی ذرات معلق

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که سالانه بالای ۲۰ هزار نفر در کشور و ۶ هزار نفر در تهران در اثر آلودگی ناشی از ذرات معلق جان می‌دهند و از طرفی، بالای ۵ میلیون هکتار از مناطق ما منشأ ریزگرد داخلی و بالای بیش از ۲۷۰ میلیون هکتار کانون ریزگرد خارجی مؤثر بر کشور هستند.

او ادامه داد: این وضعیت، از مرحله ابتدایی و نرمال محیط زیستی گذشته است و حتی در جایی مانند مازندران نیز شاهد ریزگر هستیم، لذا باید کاملا نگاهمان به محیط زیست یک الزام باشد و نباید به بهانه توسعه صنعتی، گام‌های اشتباهی برداریم چرا که "حق الناس" است.

طاهری با اشاره به تغییر نگرش به محیط زیست در کنار صنعت، از این تغییرات به عنوان یک فرصت جذاب و بی نظیر در تاریخ کشور یاد کرد که قانونگذار نهایت همکاری را با صنایع داشته است.

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ماده ۳۸ قانون ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ با قانون اخیری که در همین رابطه در ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ مصوب شد با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت در نوع نگاه به صنایع از نظر آلایندگی بوده است؛ شاید در گذشته نگاه به صنایع صفر و یک بود، اما در قانون جدید انعطاف را شاهدیم.
 
مرگ سالانه ۲۰ هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق/ مثبت‌اندیشی محیط زیست مازندران در پاسخ به استعلامات
مروری بر قوانین تعاملی محیط زیست

او ادامه داد: برابر قانون جدید، به صنایع اجازه داده شد که در یک فرصت سه ماهه نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند و حتی اجرای قانون و اخذ آلایندگی برای صنایع را به فصل بعد از شناسایی صنعت آلاینده موکول کرده است؛ یعنی اگر صنعتی در فصل بهار آلاینده معرفی شده باشد؛ اخذ عوارض را به تابستان موکول کرده، اما این فرجه برای آن است که واحد صنعتی بتواند خود را از یک واحد آلاینده خارج کند.

طاهری گفت: اگر واحد آلاینده نسبت به رفع آلایندگی اقدام کند و مورد تایید محیط زیست واقع شود، عوارض آلایندگی از همان فصل بخشیده می‌شود.

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از دیگر اقدام بسیار قابل تحسین مجلس و هیات وزیران در ماده ۲۷ قانون هوای پاک گفت که بر اساس آن اگر واحد صنعتی اقداماتی در کاهش آلایندگی انجام داده و هزینه پرداخت کرده باشد، این هزینه از عوارض آلایندگی آن کسر می‌شود و حتی اگر اقداماتش منجر به کاهش آلایندگی هم نشود؛ قانونگذار به عنوان هزینه مالیاتی می‌پذیرد و این نهایت انعطافی است که قانون برای صنایع قائل شده است.

این مسوول همچنین با اشاره به خوداظهاری صنایع اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی اطلاعات را به صورت برخط از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام می‌کند و به همین دلیل امکان هیچ تغییری وجود ندارد و صنایع باید در ثبت اطلاعات دقت لازم را داشته باشند.

او اشاره به نگاه تعاملی که سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین در مازندران با صنایع وجود دارد، این اطمینان را به فعالان حوزه صنعت و معدن استان داد؛ در مواردی که پرونده‌ها به سازمان ارجاع می‌شود با نهایت همکاری و تعامل کار‌ها پیش می‌رود.

طاهری خطاب به مدیران صنایع گفت: نگاه شما به محیط زیست به عنوان یک الزام برای کشور و مازندران باشد و نهایت تلاش خود را با توجه به تمام امتیازاتی که قانونگذار برای حفاظت از محیط زیست نسبت به صنایع دارد، انجام بدهید.
 
مرگ سالانه ۲۰ هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق/ مثبت‌اندیشی محیط زیست مازندران در پاسخ به استعلامات
حرکت صنایع مازندران به سمت واحد سبز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران که کمتر از یکماه از انتصابش در این سمت می‌گذرد؛ در سخنان کوتاهی با اشاره به اکوسیستم خاص استان مازندران و الزامات زیست محیطی که باید مد نظر همه فعالان کسب و کار به ویژه در حوزه صنایع و معادن باشد، همکاری محیط زیست با این اداره کل را مثبت ارزیابی کرد.

نادعلی کهنسال با بیان اینکه محیط زیست میراث گذشتگان است و خیلی نادیده گرفته شده است، اظهار امیدواری کرد که با تلاش انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، و سازمان‌های صنفی به ویژه تشکل‌ها، همه صنایع استان مازندران به سمت رعایت الزامات محیط زیستی بروند و واحد‌های کسب و کار آن‌ها سبز و پاک باشد.

تعامل دوسویه بین محیط زیست و صنعت 
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با اشاره به تعاملاتی که بین صنایع و محیط زیست از گذشته بود و هست، تاکید کرد که به دنبال ایجاد چالش در صنایع نیستیم، چون آن‌ها با مسائل مهمی، ازجمله ارز، فروش، صادرات، تورم و تامین مواد اولیه و ... مواجه هستند و نمی‌خواهیم چالش جدیدی را به آن‌ها اضافه کنیم.

عطالله کاویان ادامه داد: وقتی برخی پرونده‌ها با رسالت‌ها و مسوولیت‌ها و وظایف سازمانی دچار تقابل می‌شود از همکارانمان می‌خواهیم که ابتدا دانش و اطلاعات دقیقی را در آن زمینه به دست بیاورند و بعد به مخاطبان ما در صنایع و معادن مشاوره بدهیم.

او با بیان اینکه تعامل بین صنعت و محیط زیست باید دو سویه باشد، اظهار داشت: میل و عطش رفتن به سمت صنایع بزرگ در استان وجود دارد، اما باید با درایت پیش برویم همه شرایط و وضعیت استان را ببینیم، در صنایع بزرگ که نیاز به آب دارند منابع آبی باید در آن‌ها دیده شود.
 
مرگ سالانه ۲۰ هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق/ مثبت‌اندیشی محیط زیست مازندران در پاسخ به استعلامات
کاهش صنایع آلاینده در مازندران

کاویان با اعلام اینکه تعداد صنایع آلاینده مازندران از ۷۹ واحد در سال ۱۳۹۶ به ۴۹ واحد در حال حاضر رسیده است، گفت: در مدت ۱۵ ماه از حضورش به عنوان مدیرکل محیط زیست مازندران، در ۲۰ واحد صنعتی سیستم بازچرخانی و سیستم فاضلاب افتتاح شد که در هفته محیط زیست نیز سه واحد در آمل، یک واحد در قائمشهر و یک واحد در آمل افتتاح می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین با اشاره به پایش بیش از ۳ و هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ که طی همین مدت توسط اداره کل و ۱۱ آزمایشگاه معتمد محیط زیست انجام شده است، این را هم گفت که آزمایشگاه‌ها در رصد محیط زیست قرار دارند به طوریکه در سال گذشته دو آزمایشگاه را از لیست آزمایشگاه‌های معتمد خارج کردیم.

فعالیت ۲۲ واحد برتر صنعتی در استان و استقرار ۵۴ ایستگاه پایش در ۱۳ رودخانه استان ازجمله آمار‌هایی بود که کاویان ارائه داد.
 
مرگ سالانه ۲۰ هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق/ مثبت‌اندیشی محیط زیست مازندران در پاسخ به استعلامات
پاسخ مثبت محیط زیست مازندران به ۹۲ درصد استعلامات وارده طی ۲ سال

او همچنین با بیان اینکه اداره‌کل محیط زیست در موضوع صدور مجوز‌های محیط زیست و استعلامات مظلوم واقع شده است، اعلام کرد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مجموعا از ۲ هزار و ۴۸۴ استعلام وارده، تنها با ۱۵۵ استعلام مخالفت شد یعنی ۹۲ درصد با نظر موافق محیط زیست بوده است.

کاویان ادامه داد: تمام این سر و صدا‌هایی که بعضا در داخل و خارج از استان شنیده می‌شود برای مخالفت با این هشت درصد باقیمانده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: شاید هشت درصد بلحاظ عددی زیاد به چشم نیاید، اما بلحاظ سطح و حجم خیلی بزرگ است به طوری که اگر یک درصد آن‌ها مجوز بگیرد میتواند اثرات زیست محیطی آن ۹۲ درصد را در طبیعت بگذارد!

او ادامه داد: در راستای تعامل با صنایع برای سایر پروژه‌ها که استعلام نگرفتند، به دنبال راه حل هستیم؛ "بعضا صنایعی داریم که متقاضی هستند، اما گزارش نمی‌دهند که می‌خواهند چه کنند، صنایعی داریم که اصلا شرایط استقرار را ندارد. سه بار ابلاغ می‌شود، اما متقاضی به اداره نمی‌آید؛ اگر این گزارشات و فرآیند‌ها به کارشناسان محیط زیست گفته شود، بهتر می‌توان تعامل برقرار کرد".
 
مرگ سالانه ۲۰ هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق/ مثبت‌اندیشی محیط زیست مازندران در پاسخ به استعلامات

توسعه را به هر قیمتی نمی‌خواهیم!

سید مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت و معدن مازندران نیز در سخنانی با قدردانی از زحمات مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و همکارانشان و تبریک هفته محیط زیست به آنها، از یک پارادوکس تاریخی در حوزه محیط زیست و صنعت گفت به طوری که هنوز باور و اراده‌ای جمعی در این زمینه صورت نگرفته است.

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران با اشاره به اینکه محیط زیست همیشه یک بحث شیک و روشنفکری بوده و برخی سیاستمداران در مواجه با آن گاهی به نعل و گاهی به میخ می‌زنند، افزود: اکنون شرایط کمی تغییر یافته و دنیا به این رویکرد رسیده که برای بقای سلامت خود نیازمند محیط زیست است و هرگاه توسعه بیشتر شد، شعار‌های محیط زیستی بیشتری نیز عنوان شد.

رضوی با بیان اینکه باید به یک نقطه تعادلی برسیم، افزود: برخورد سلبی خیلی راحت است، حرکت را از واحد‌های  صنعتی سلب نکنیم، از سوی دیگر صنعت با چشم بستن و نادیده گرفتن تبعات سیاسی و اجتماعی و محیط زیستی نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد.

او بیان کرد: آمادگی داریم که فضایی برای برگزاری جلسات ماهانه و فصلی با محیط زیست جهت رسیدن به تعادل ایجاد شود. ضمن اینکه در صنعت و معدن نمی‌خواهیم توسعه به هر قیمتی صورت بگیرد گرچه استحضار دارید که مازندران به بهانه حفظ محیط زیست عقب نگه داشته شده است.

به گزارش خبرنگار ما، در پایان همایش هم‌اندیشی محیط زیست و صنعت و معدن به مناسبت هفته محیط زیست، از مدیران واحد‌های برتر تولیدی و صنعتی (صنایع سبز) استان قدردانی شد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها