دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
رییس خانه صمت مازندران در گفتگو با آوای خزر
اعلام جزئیات طرح
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با اعلام جزئیات طرح تامین نهاده‌ها، افزود: مدل ارائه‌شده توسط بخش خصوصی، پدافند غیرعامل را در تامین نهاده‌های دامی در استان‌های شمالی به صورت کامل اجرایی خواهد کرد.
آوای خزرآزاده بابانژاد: دومین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مازندران آنهم پس از سفر رییس قوه قضائیه به مازندران و ماجرای ذرت‌های آلوده، رسوب روغن‌های خوراکی و بی‌تکلیفی ۴۲ دستگاه خودروی خارجی در بنادر نوشهر و امیرآباد، فرصتی بود تا بخش خصوصی پای کار بیاید و حرف‌هایش را بزند.

در بخشی از این مباحث، موضوع تامین نهاده‌های بخش کشاورزی عنوان شد و طرح "تامین نهاده‌ها و منابع ارزی در قالب زنجیره تجاری، مالی، پولی و بانکی" توسط گروه توسعه مشارکت استان با نام "تمام" با همکاری خانه صنعت و معدن مازندران مورد استقبال استاندار و اعضای نشست قرار گرفت.

نظر به ضرورت اتخاذ سیاست‌های کشور منطبق با شرایط اقتصادی، عبور از پروژه‌محوری و رسیدن به پروسه‌محوری، رویکرد افزایش صادرات و کاهش هزینه‌های صادرات و همچنین کم‌کردن تصدیگری دولت در فعالیت‌های اقتصادی، تهیه و تدوین طرح‌هایی از این دست حائز اهمیت است.

در طرح مذکور، به زنجیره تولید مرغ با مدلینگ واردات نهاده‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی در سال رونق تولید نیز اشاره شده است.

مدل واردات نهاده در طرح تأمین نهاده

در همین ارتباط سید مجتبی رضوی رییس خانه صنعت و معدن مازندران در گفتگو با خبرنگار ما به ویژگی‌های مدلینگ واردات نهاده‌ها پرداخت و گفت: ۷۰ درصد نیاز غذایی کشور از طریق واردات رفع می‌شود، نظر به شرایط تحریمی و دشواری تامین ارز برای واردات از سوی دولت، با تصریح روئسای قوای مجریه و قضائیه واردات ارز به هر شکلی به شرط اظهار، قانونی‌ست و در نتیجه از صاحبان ثروت اعم از ایرانی یا خارجی برای تامین ارز مورد نیاز خود به هنگام واردات نهاده‌ها استفاده خواهیم کرد.

او با بیان اینکه بنا به دلایلی تامین نهاده و غلات از کشور‌های بالادستی تاکنون به صورت مستمر و نظام‌مند صورت نگرفته است، افزود: در طرح ارائه شده، برآنیم تا تمامی نهاده‌ها و غلات وارداتی غیر از دانه و کنجاله سویا را از روسیه، قزاقستان و ازبکستان ساماندهی، و اثبات کنیم که مازندران در آستانه یک تحول عظیم بین‌المللی و ملی قرار دارد.

رضوی اعلام کرد: در مدلینگ واردات نهاده‌ها، صاحبان ثروت نظر به شرایط تحریمی شرط ورود ثروت خود را عدم وابستگی پروژه‌ها به دولت و نهاد‌های حاکمیتی مد نظر داشته باشند و مهمتر اینکه براساس این طرح، سود و برگشت سرمایه آن‌ها توسط مجریان طرح تعریف و تضمین می‌شود.

او در خصوص مدل تامین نهاده بدون انتقال ارز با اشاره به ارسال دو نامه از خانه صنعت و معدن و تجارت مازندران به رییس جمهور، پیشنهاد شد تا ارز نهاده‌های وارداتی بر اساس شرایطی ظرف ۶ ماه از دولت دریافت شود و این پیشنهاد با استقبال مواجه و دستور اقدام به وزیر جهاد کشاورزی صادر شد.

رییس خانه صمت مازندران ادامه داد: متعاقب این نامه نیز با شرکت مادر تخصصی مربوطه و پشتیبانی امور دام کشور هماهنگی‌های لازم به عمل آمد و بانک کشاورزی نیز مسوول مساعدت در این امر شد.

این مسوول تصریح کرد: در نامه دوم به رییس جمهور، خانه صمت مازندران اعلام کرد که در صورت موافقت با پیشنهاد تقدیمی – که موافقت شده است – در مقابل انواع تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات سبک و سنگین راهسازی، ژنراتور‌های گازی، کشنده‌های استوک و دست دوم، خودرو‌های استوک و دست دوم و نظایر آن، بدون انتقال ارز انجام شود و به همان میزان ارزی که دولت در واردات نهاده بدهکار می‌شود، هزینه‌های گمرکی و حقوقی دولتی مترتب بر واردات ماشین‌آلات با دولت تهاتر شود؛ این یعنی اینکه دولت بابت واردات نهاده هیچ ارزی را نمی‌پردازد.

جزئیات اجرای طرح تامین نهاده‌ها

رضوی در خصوص جزییات اجرای مدل بیان کرد: در گام نخست، ماهانه ۳۰ هزار تن ذرت مورد نیاز استان را به نمایندگی از سوی اتحادیه مرغداران استان به صورت نسیه وارد کشور می‌کنیم و اسناد حمل و بارنامه به نام اتحادیه مرغداران صادر و بدون دریافت وجه محموله به بندر امیرآباد می‌رسد.

او ادامه داد: با اعلام کاپیتان کشتی به بندر در ۴۸ ساعت قبل از رسیدن به مقصد، بندر امیرآباد موظف به اختصاص یک اسکله و دو دستگاه مکش برای تخلیه هر محموله خواهد بود به عبارت دیگر هدف این است که اولا کشتی در لنگرگاه متوقف نشده و ثانیاً حمل مستقیم کالا از کشتی به کامیون صورت پذیرد.

رییس خانه صمت مازندران با اشاره به اینکه ادارات استاندارد و دامپزشکی در بندرامیرآباد بدون تجهیزات مستقر هستند و این امر سبب طولانی شدن فرآیند بازرسی کیفی محموله‌ها و در نهایت تحمیل دموراژ به وارد کنندگان و تجار خواهد شد لذا پیشنهاد کرد با توجه به تاییدیه کیفیت معتبر (SGS) در مبدأ اجازه ترخیص موقت با اخذ تعهد نامه محضری تا انجام آزمایشات کالا صادر و پس از اخذ تاییدیه‌ها اجازه استفاده از سوی ادارات مربوطه صادر شود.

این مسوول تصریح کرد: در این مدت، محموله در قرنطینه واحد‌های مصرف‌کننده خواهد ماند لذا پیشنهاد داریم که اولا نمونه آزمایشگاهی به محض رسیدن کشتی بدون تشریفات زمان‌بر از کشتی اخذ و به آزمایشگاه ارسال شود و دوما اجازه تاسیس آزمایشگاه آکرودیته در بندر امیرآباد به مجریان طرح داده شود.

رضوی اعلام کرد: اتحادیه مرغداران با دریافت بارنامه و تایید بندر کل مبلغ ریالی هر محموله را به قیمت بازار به سررسید ۱۵ روزه که با امضای صندوق حمایت از شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در وجه افراد حقیقی و حقوقی مد نظر کارگزار نیز رسیده است، صادر و بدیهی است که مصرف‌کنندگان نهایی محموله باید در این مدت وجه چک را به حساب اتحادیه شارژ کنند.

او ادامه داد: نظر به اینکه عدد مندرج در پروفرمای واردات نهاده مبین این بدهی ارزی دولت به تامین کننده است، کارگزار طرح در صورتی که نسبت به واردات انواع تجهیزات صنعتی ماشین‌آلات سبک و سنگین، ژنراتور‌های گازی و ... اقدام کند؛ مخیر است که کل مبلغ پروفرمای صادره به صورت ارزی را به عنوان هزینه گمرکی واردات اقلام خود با دولت تهاتر کند و در عوض وجه دریافتی از اتحادیه را پس از کسر هزینه‌های مترتبه و کارمزد کارگزاری به میزان ۲ درصد پروفرمای صادر کسر و به حساب دولت واریز کند (کلیه واردات در این شاخه‌ها بدون انتقال ارز انجام خواهد شد)

رییس خانه صمت مازندران گفت: مطابق با دستور وزیر کشاورزی، "شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی" باید مقابل حمل هر محموله یک فقره اعتبار اسنادی (L-C) به سررسید ۶ ماهه صادر کند که البته هزینه سنگینی برای صندوق دارد.
 
اعلام جزئیات طرح

رضوی با بیان اینکه اتحادیه مرغداران بخشی از مبلغ هر محموله را به صورت چک ۱۵ روزه می‌پردازد، افزود: مجریان نیز موافقت می‌کنند تا برای کم کردن هزینه‌های تحمیلی به دولت، صندوق از بابت باقی بدهی ارزی دولت به کارگزار، دو چک ریالی به میزان ارز هر محموله با نرخ آزاد که – ملاک قیمت ارز نرخ صرافی بانک ملی ایران در روز صدور چک است – به سررسید ۶ ماهه بابت اصل مابه‌التفاوت و دیگری ۲۰ درصد اصل مبلغ پروفرم صادره جهت تضمین ایفای تعهد دولت در سررسید معین شده در وجه هر شخص حقیقی یا حقوقی - که از عوامل تامین‌کنندگان و فروشندگان بوده و توسط کارگزار اعلام خواهد شد - صادر کند.

او ادامه داد: در صورت تخصیص به موقع ارز، عین چک‌های صادره و نیز وجه دریافتی از اتحادیه به میزان مبلغ ارزی مندرج در پروفرما به شرکت مادرتخصصی عودت داده خواهد شد.

تمهیدات دوام طرح تامین نهاده‌ها

رییس خانه صمت مازندران با اشاره به تمهیداتی که جهت دوام طرح در نظر گرفته شده است به خبرنگار ما گفت: لازم است برای ممانعت از اختلال در روند واردات نهاده‌ها از کشور‌های بالادست دریای مازندران کل ظرفیت حمل و نقل و نهاده‌های شرکت کشتیرانی خزر که متعلق به سازمان بنادر و کشتیرانی است، در قالب عقد قراردادی مستمر و پایدار جهت اجرای پروسه توسط تعریف شده ضبط شود.

این مسوول بیان کرد: در صورت استفاده از کشور‌های خارجی هزینه‌های حمل بیشتر و امکان تاخیر در بارگیری و حمل افزایش می‌یابد.

رضوی گفت: در این مدل همانطور که دولت مخیر به پرداخت تعهدات خود به صورت ۶ ماه است؛ هزینه‌های ارکان وابسته نظیر هزینه‌های گمرکی بندری اعم از تعرفه گمرکی، خدمات بندری، هزینه‌های استاندارد و دامپزشکی و پایانه و ... اولا باید ۶ ماه پس از ترخیص کالا دریافت شود، ثانیا غیر از حقوق گمرکی، بقیه هزینه به میزان حداقل ۶۰ درصد شامل تخفیف شود. این شروط هم امری متداول است و هم تعادلی بین دریافت‌ها و پرداخت‌های طرفین ایجاد خواهد کرد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه اقلام وارداتی مطابق توافق اتحادیه مرغداران ۳ درصد ارزان‌تر از قیمت بازارگاه به مصرف‌کنندگان تحویل خواهد شد، افزود: به همین دلیل نیز امکان دمپینگ و تلاش برای تخریب این مدل از سوی سوداگرانی که سالهاست به صورت انحصاری در این بازار فعالیت دارند زیاد می‌شود.

او ادامه داد: برای مقابله با سوداگران، لازم است مبلغ این تخفیف که افزون بر ۵۴ میلیارد تومان خواهد شد؛ پس از ۶ ماه در اختیار مصرف‌کنندگان صادق قرار بگیرد که کل خریدشان را با این مدل انجام می‌دهند و تحت تاثیر دمپینگ احتمالی قرار نمی‌گیرند.

امتیازات طرح تامین نهاده‌ها

رضوی درباره امتیازات طرح مذکور برای دولت و مصرف‌کننده، اظهار داشت: خرید نسیه از سوی اتحادیه و پرداخت وجه مربوط به اتحادیه پس از ۱۵ روز از تایید محموله، تخفیف ۱۰۰ درصدی نسبت به قیمت بازارگاه که رقمی بیش از ۵۴ میلیارد تومان در یک دوره شش ماهه خواهد شد و تداوم در تامین نهاده که قدرت برنامه‌ریزی و فعال‌سازی پتانسیل بیکارمانده استان را فراهم می‌سازد، ازجمله امتیاراتی است که عاید اتحادیه مرغداران می‌شود.

کم شدن هزینه‌های حمل به میزان ۶۰ درصد همین محموله از جنوب بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان در یک دوره ۶ ماهه، کاهش میزان هزینه تمام شده حدود ۱۴۴ میلیارد تومان و در نهایت امکان رقابت بیشتر (یعنی کاهش ۴ هزار تومانی هزینه تولید هر قطعه مرغ) نیز از دیگر امتیازاتی بود که به گفته رییس خانه صمت مازندران، در طرح تامین نهاده بدون انتقال ارز، به نفع اتحادیه مرغداران است.

او درباره امتیازاتی که این طرح برای دولت دارد، اظهار داشت: در گام نخست برای سه استان شمالی و در گام‌های بعدی برای نوار شمالی کشور از آذربایجان تا خراسان در راستای پدافند غیر عامل اثرگذار است، ضمن آنکه دولت حتی یک پنی ارز مصرف نمی‌کند و از سوی دیگر نیز امکان استفاده از این پتانسیل برای بالانس لحظه‌ای ارز در بازار آزاد فراهم است.

رضوی ادامه داد: امکان تأمین نیاز‌های ضروری کشور در زمینه زیرساخت‌هایی نظیر نیروگاه‌های گازی، کشنده‌های با کیفیت و ارتقای کیفیت حمل و نقل زمینی، تجهیزات مورد نیاز صنایع و معادن، ماشین‌آلات راهسازی، خودرو‌های سبک استوک برای بخشی از تقاضا‌های پرتمکن و ... بدون انتقال ارز فراهم است.

این مسوول بیان کرد: افزایش قابل توجه درآمد دولت ناشی از عرضه مستقیم برخی از این اقلام در محل گمرک ورودی و اخذ مالیات نقل و انتقال، فعال‌سازی پتانسیل‌های خفته بخش طیور به محض تامین نهاده و امکان صادرات سهل‌تر از طریق کاهش هزینه‌های حمل صادراتی با توجه به چارتر شدن کشتی‌ها از دیگر مهمترین امتیازات طرح "تامین نهاده و منابع ارزی  در قالب زنجیره تجاری، مالی، پولی و بانکی" است.

او بیان کرد: طرح ارائه‌شده یک طرح خاص و ویژه است، اولاً ۳ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار دست مصرف‌کننده می‌رسد، دوما اینکه دولت را مخیر کردیم که ارز را ۶ ماه بعد پرداخت کند و یا حتی پرداخت نکند و ما (بخش خصوصی) در آینده در واردات ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز استان حاضریم که به عنوان تهاتر در خدمت دولت باشیم.

رضوی در پایان گفت: این طرح بسیاری از هزینه‌ها را کم می‌کند و پدافند غیرعامل را در خصوص تامین نهاده‌های دامی در استان‌های شمالی به صورت کامل اجرایی خواهد کرد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها