دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران:
طرح «یاریگران زندگی» به روستا‌ها می‌رود
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران گفت: طرح یاریگران زندگی که به مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد می‌پردازد، به زودی در ۳۰ درصد از روستا‌های مازندران اجرا می‌شود.
زهرا شریفی - آوای خزر: علی شیرازی صبح امروز در نشست با خبرنگاران که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، از اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی نام برد که حیات اجتماعی افراد را تهدید می‌کند.

وی از کشف و ضبط ۴ تن انواع مخدر طی سال گذشته در استان مازندران خبر داد و افزود: این میزان موادمخدر با متلاشی شدن ۵۶ باند و دستگیری ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر از سوداگران مرگ در مازندران کشف و ضبط شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران به شناسایی باند توزیع مواد مخدر در استان اشاره و اعلام کرد: در این عملیات ۲ هزار ۵۰۰ میلیون عدد قرص متادون و ۱۰ هزار شیشه شربت متادون کشف و ۵ نفر در همین رابطه دستگیر شدند.

وی افزود: این دارو‌ها پیشتاز مواد مخدر و روانگردان‌ها هستند که ضمن تهدید جدی آسیب اجتماعی جامعه محسوب می‌شوند.

شیرازی از کشف و ضبط ۸۰۰ کیلو انواع مواد مخدر در سه ماهه سال نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش کشفیات در سطح استان داشتیم.

وی به راه‌اندازی مرکز جدید ماده ۱۶ در شهرستان بابل اشاره کرد و ادامه داد: همچنین مرکز دیگر با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر در حال احداث است که تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شیرازی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ تحت درمان و سم‌زدایی قرار گرفتند، گفت: ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز در همین مراکز در حال بهبود هستند.

وی آموزش فنی و حرفه‌ای را از اقدامات شورای هماهنگی مواد مخدر برای افراد ماده ۱۶ عنوان کرد و افزود: ۱۲۰۰ نفر به واسطه آموزش به سازمان بهزیستی معرفی و از تسهیلات کارآفرینی بهره‌مند شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران به «طرح یاریگران زندگی» با تدبیر دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد که در استان مازندران نیز ۲۰۰ مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

شیرازی یکی از اقدامات مهم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را تشکیل «مجمع خیرین یاریگران زندگی» عنوان کرد و افزود: این مجمع می‌تواند در پیشگیری، درمان، توانمندسازی و اشتغال نقش موثری داشته باشد.

وی افزود: طرح یاریگران زندگی در روستا‌ها در دستور کار این شورا قرار دارد و بناست  ۳۰ درصد از روستا‌های مازندران تحت پوشش یاریگران زندگی قرار گیرد.

شیرازی افزود: در طرح یاریگران زندگی اولویت اصلی آموزش و پرورش و نهاد‌های فرهنگی هستند که در گام نخست ۲۶۰ مدرسه استان معادل ۵۰ درصد در این طرح قرار گرفتند.

 وی با بیان اینکه ۸۰ نفر از خواهران حوزه علمیه آموزش مدرسی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر فرا گرفتند، گفت: ۱۲۷ سازمان مردم نهاد در این حوزه فعالیت می‌کنند.

شیرازی افزود: مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی استان سال گذشته در هزار مسجد در خصوص آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه مواد مخدر آموزش برگزار کردند.

وی شمار فوتی معتادین در سال ۱۴۰۰ را ۸۵ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۷۲ مرد و ۱۳ زن بوده‌اند.

شیرازی افزود: سال گذشته با ۱۰ درصد کاهش، آمار فوتی‌ها در حوزه سوء مواد مخدر ۷۶ نفر بوده است که ۶۰ مرد و ۱۶ زن بوده‌اند.

وی ۵۵ درصد طلاق، ۶۵ درصد خشونت در خانواده و ۷۰ درصد جرائم کشور را ناشی از اعتیاد عنوان کرد و افزود: در سال قبل، ۱۹ هزار دانشجو، ۵۲۸ هزار خانواده و ۵ هزار و ۱۱۸ نفر در محیط کار از آموزش اعتیاد برخوردار شدند.

شیرازی با اعلام اینکه ۶۴ درصد زندانیان استان مربوط به مواد مخدر است، افزود: از این میزان ۳۸ درصد به صورت مستقیم و ۳۶ درصد غیر مستقیم هستند.

وی شمار پرونده‌های وارده به دادگستری مازندران را ۱۳ هزار و ۲۵۰ پرونده عنوان کرد و گفت: ۳۳۰ هزار نفر از آموزش‌های مبارزه با مواد مخدر در بستر فضای مجازی دیدن کردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران گفت: ۲ مرکز دولتی ترک اعتیاد در استان مازندران وجود دارد و ۵۷ مرکز ماده ۱۵ هم در بخش خصوصی به صورت خود معرف بیماران را تحت درمان قرار می‌دهند.
 
طرح «یاریگران زندگی» به روستا‌ها می‌رود
وی به وجود ۳۴ منطقه آلوده در استان مازندران اشاره کرد و افزود: این مناطق بر اساس نوع آسیب اولویت بندی شد تا در جهت ساماندهی آن با همکاری دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم صورت گیرد.

شیرازی گفت: ۲ هزار و ۵۸۸ طرح عملیاتی سال گذشته در استان مازندران انجام شد که اکثر آن‌ها در مناطق آلوده بوده است که در همین رابطه ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر دستگیر شدند.

وی نرخ شیوع به مواد مخدر در بین افراد را اینچنین بیان کرد: نرخ سنی افراد ۱۵ تا ۶۴ سال ۵.۴ درصد در کشور و در مازندران ۲۰۶ درصد است که رتبه بیستم در سطح کشور را داریم.

شیرازی نرخ‌شیوع اعتیاد در بین دانش‌آموزان و متوسطه دوم و دبیرستان در کشور را ۲.۱ و در مازندران ۱۰۴ اعلام کرد و افزود: نرخ شیوع اعتیاد در دانشجویان کشور ۴۰۷ و در مازندران ۴۰۲ است، این نرخ در بین کارگران در کشور ۲۲.۳ و در مازندران ۲۲ است.

وی رویکرد اصلی شورای هماهنگی را پیشگیری دانست و افزود: تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد عرضه هم وجود دارد در اینصورت ناگزیر به کاهش تقاضا هستیم که باید در حوزه پیشگیری بهتر عمل کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران، مشارکت مردمی را راهبرد اصلی مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: برای مبارزه با مواد مخدر باید قدرت «نه گفتن» را در بین جوانان و دانش‌آموزان تقویت کرد.

شیرازی افزود: در آموزش مهارت‌های زندگی باید افراد قدرت نه گفتن را در مقابل پیشنهادات اعتیاد داشته باشند بر اساس آمار‌ها ۳۳ درصد مبتلایان مهارت «نه» گفتن را نداشتند.

وی افزود: بسیاری از افراد فکر می‌کنند با یک بار مصرف مواد مخدر آلوده نمی‌شوند، اما ۳۰ درصد از افراد با همین باور غلط معتاد شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران همچنین خبرداد: استان مازندران در مبارزه با مواد مخدر رتبه برتر را کسب کرده است.

انتهای پیام/۱۰۰۴
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها