دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
نگاهی به جزئیات سقوط بالگرد اورژانس در یاسوج
«تکنسین فداکار»
سقوط بالگرد یاسوج در صدر خبر‌های اورژانسی کشور قرار گرفت. اما نکته مهم آن فداکاری تکنسین اورژانس بود که نباید به حاشیه برود.
آوای خزر: روابط عمومی اورژانس کشور در یادداشتی با اشاره به سقوط بالگرد این سازمان در حین عملیات امدادی، اما نگاهی دقیق‌تر به ماجرا داشت که در ادامه مطلب می‌خوانید:
 
این‌روز‌ها سقوط بالگرد اورژانس یاسوج در صدر اخبار قرار گرفته؛ خبری که همکاران اورژانس در سراسر کشور را برای دقایقی در شوک و نگرانی فرو برد، اما لابلای گزارش‌های تکمیلی، خبری بود که اتفاق تلخ از دست رفتن بالگرد اورژانس را تحت‌الشعاع قرار داد.
 
ساعت، یازده و هفده دقیقه روز دوشنبه ۲۶ تیرماه، تلفن مرکز ۱۱۵ اورژانس یاسوج به صدا درآمد. درخواست کمک برای کمک به پسر ۱۲ ساله‌ای که به دلیل مشکل تنفسی ناشی از عفونت ریوی با کیست هیداتیک دچار اختلال هوشیاری شده است.

فاطمه عسگری تریاژ تلفنی اورژانس یاسوج، پس از ثبت نشانی، پرس و جو در زمینه علایم بیماری و تحلیل موقعیت کودک بیمار، مورد را فوق اورژانسی تشخیص داد و تصمیم به اعزام آمبولانس هوایی گرفت تا تکنسین اورژانس هر چه سریعتر در صحنه حاضر شود.
 
«تکنسین فداکار»

 هلیکوپتر اورژانس هوایی یاسوج در کمترین زمان ممکن به پرواز درآمد و ساعت خلبان ۱۲:۰۹ را نشان می‌داد که هلیکوپتر آماده فرود در منطقه سرآسیاب اجم شد.

متاسفانه در این هنگام یک اتفاق ناخواسته موجب شد تا فرود بالگرد در لحظات آخر به شکلی نامناسب صورت بگیرد و به برخوردی سخت با زمین منتهی شود.

افراد محلی که در منطقه جمع شده بودند در حالیکه با وحشت به صحنه نگاه می‌کردند، به سرعت برای کمک به سمت بالگرد دویدند.

گرد و غبار ناشی از برخورد که کمی فرو نشست، صحنه‌ای عجیب و باورنکردنی که در برابر چشمان حاضران به نمایش درآمد، تلاش تکنسین اورژانس یاسوج برای اطفا حریق به وسیله کپسول آتش‌نشانی بود.

ماجرا به همین جا ختم نشد، وی پس از فرو نشستن آتش به داخل کابین بالگرد رفت تا به خلبان‌ها برای خروج از کابین کمک کند و بعد از آسودگی از نجات خلبان‌ها علیرغم اینکه از ناحیه گردن، کمر و زانو‌ها به شدت آسیب  دیده بود، سراغ بیمار را گرفت و از اطرافیان خواست تا او را به بالین کودک ۱۲ ساله ببرند.

بررسی‌های اولیه حاکی از وخامت حال بیمار بود. کاهش هوشیاری و چهره کبود بیمار نشان از درگیری ریه‌ها و اختلال در تنفس داشت.
 
«تکنسین فداکار»

به سرعت دست به کار شد. اکسیژن‌تراپی از طریق ماسک اکسیژن را برای بیمار شروع کرد. رگ گرفت، سرم وصل کرد و به تزریق چند دارو از طریق سرم پرداخت. بعد با مرکز تماس گرفت و درخواست آمبولانس کرد.

به لطف خدا تلاش‌هایش موثر بود و حال عمومی بیمار بهتر شد. اما او با وجود درد شدید و شوک ناشی از حادثه، تا زمان رسیدن نیرو‌های کمکی پای کار ماند.

 تنها زمانی که آمبولانس‌های کمکی به محل حادثه رسیدند و کودک را برای انتقال به یاسوج در آمبولانس گذاشتند، ذهنش آرام گرفت.

همکارانش به سمتش آمدند و او را روی برانکارد گذاشتند و بعد از بستن کولار گردنی به بیمارستان یاسوج منتقل کردند.

خوشبختانه آخرین گزارش‌های رسیده حاکی از این است که آسیب‌های جسمی "داود افضلی" تکنسین جوان و پرشور و متعهد اورژانس یاسوج جدی نبوده و او دیشب با دستور دارویی از بیمارستان ترخیص شده‌است.
 
«تکنسین فداکار»

افضلی در ارتباط با این سانحه گفت: پس از خروج از بالگرد متوجه بروز آتش‌سوزی شدم، به همین دلیل به سرعت نسبت به اطفا آتش به وسیله کپسول آتش‌نشانی و کمک به خلبان‌ها برای خروج از بالگرد اقدام کردم.

او با اشاره به اینکه ماموریت اصلی پرواز اعزام برای کمک به کودک ۱۲ ساله دچار کاهش سطح هوشیاری ناشی از اختلال تنفسی بود، اضافه کرد: بعد از سقوط علیرغم درد شدید در گردن و کمر از مردم محلی خواستم که من را به سمت بیمار راهنمایی کنند.   

تکنسین اورژانس یاسوج گفت: حال عمومی کودک وخیم بود، اما به لطف خدا با اکسیژن‌تراپی، مایع درمانی و تزریق دارو‌های لازم حال وی بهتر شد و کمی بعد نیز همکارانم با آمبولانس رسیدند و بیمار را به بیمارستان یاسوج منتقل کردند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها