دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
در کارگاه آموزه‌های قرآنی مؤسسه نورالهدی ساری عنوان شد
«شکاف نسلی» و «عقیده» دو چالش مهم فراروی تربیت دینی
یک استاد علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه در جامعه امروز با انقطاع نسلی مواجهیم و این یک چالش در تربیت دانش‌آموزان است، موضوع مهمتر را "عقیده" عنوان کرد و اینکه بیشترین مشکل با نسل امروز در همین زمینه است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: «کارگاه تخصصی نقش تربیتی آموزه‌های قرآنی در رفتار‌های اجتماعی نوجوانان و جوانان» امروز چهارشنبه ۲۸ تیرماه در مؤسسه فرهنگی قرآنی «نورالهدی» ساری با دعوت از مدیران مدارس آموزش و پرورش و مدیران مؤسسات قرآنی برگزار شد.

در این رویداد،  «دکترعبد الهادی فقهی زاده» استاد علوم قرآن و حدیث به عنوان سخنران و  «دکتر حسن سلطان پناه» از اساتید برجسته قرآنی به عنوان کارشناس - مجری مباحثی پیرامون تربیت قرآنی را عنوان و حاضران نیز سؤالات خود را بیان کردند.

دکتر فقهی زاده با اشاره به وجود برخی ناکارآمدی‌های مشهود در نهاد‌های فرهنگی و حوزوی و حتی در سیاست‌های کلان، معتقد است که هنوز به درک و باور در باب اهمیت مبانی اعتقادی و دینی در بستر جامعه دست نیافته‌ایم و آنچه می‌بینیم فاصله بین گفتار و عمل است.

او با اشاره به این سخن آقای سلطان‌پناه کارشناس - مجری مبنی بر آنکه "حجم برخی کلاس‌های مدارس بین ۳۰ تا ۴۰ دانش‌آموز است و روند تدریس با بهترین استاد هم موفق نخواهد بود"، آن را یک ضعف تربیتی و آموزشی عنوان کرد.
 
«شکاف نسلی» و «عقیده» دو چالش مهم فراروی تربیت دینی
این کارشناس علوم قرآن و حدیث یکی دیگر از چالش‌ها در حوزه تربیتی دانش‌آموزان را بکارگیری مربیان و معلمان غیرمتخصص در این حوزه دانست و اینکه برخی نه تنها تخصص ندارند بلکه علاقه‌ای هم به کار خود ندارند.

او همچنین بخشی دیگر از معضلات حوزه تربیتی را متوجه اعتبارات دولتی دانست و اینکه البته شایسته فرهنگ دینی و اسلامی نیست که برای مسیر متعالی خود وابستگی تام و تمام به اعتباراتی داشته باشد که همیشگی نیست.

فقهی زاده با بیان اینکه هر کدام از دانش‌آموزان دارای خصوصیت‌ها، شاخصه‌ها و اخلاق و رفتار‌های خاص خود هستند و مربی و معلم باید برخورد با آن‌ها را بداند و قدرت تحمل و سعه صدر خود را بالا ببرد، معتقد است که رفتار با دانش‌آموزان نباید به گونه‌ای باشد که بخواهیم آن‌ها مطیع و سرسپرده باشند و با آنچه ما می‌گوییم و یا می‌خواهیم صد درصد موافق باشند.

او در خود شکستن‌ها و در خود فرو رفتن‌ها را عامل رشد مربی و معلم دانست که سبب افزایش صبوری و برخورد خردمندانه با دانش‌آموزان می‌شود.

این استاد علوم قرآن و حدیث با اشاره به وجود برخی کامیابی‌ها در کنار برخی ناکامی‌ها در سطح مدارس، تاکید کرد که نباید "خودتحقیری" و "خودزنی" داشته باشیم، اما "خودانتقادی" برای رشد و شکوفایی فرد و برای رفع اشکالات خوب است.
 
«شکاف نسلی» و «عقیده» دو چالش مهم فراروی تربیت دینی
فقهی زاده از معلمان خواست تا تجربیات و موفقیت‌های یکدیگر را به اشتراک بگذارند و از رشد و موفقیت یکدیگر به عنوان فرصت و امتیازی برای آموزش بهتر دانش‌آموزان استفاده کنند.

او در بخشی از سخنان خود با اشاره به سوالاتی که در خصوص مسئله امر به معروف و نهی از منکر و حجاب از سوی حضار عنوان شد و اینکه در قرآن آمده است "لا اکراه فی الدین... " تصریح کرد: این آیه مبین این نکته است که دینداری اجبار بردار نیست. این یک قاعده است و هیچ مسلمانی نیست که به اجبار مسلمانی کند. از سوی دیگر دین پر از بایسته‌ها و الزامات و نبایسته‌هاست.
 
این کارشناس تربیتی درباره آیه "لکم دینکم، ولی الدین" نیز تصریح کرد که این آیه بر سبیل تهدید است، مثل این است که مادر به فرزند خود بگوید برو هر کاری می‌خواهی بکن! و این بدین معنا نیست که واقعا بخواهد فرزندش برود و هر کاری خواست انجام بدهد بلکه می‌خواهد بگوید اگر این کار را بکنی پیامد‌هایی دارد؛ لذا در مسئله حجاب هم همین است، حجاب یکی از واجبات شرعی است و عدم رعایت آن پیامد‌هایی دارد.

فقهی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سه شاخصه مهم "وحدانیت"، "نبوت" و "معاد" که بیانگر ایمان واقعی و مسلمان واقعی است و البته ایمان نیز درجاتی دارد، با اشاره به سوالاتی که در خصوص وضعیت حجاب و حیا و ... در جامعه امروز می‌بینیم، افزود: دریدگی و از هم گسیختگی اخلاقی جوامع را درنوردیده است و ما بیش از پیش نیازمند آموزه‌های دینی برای رهایی از این لجام‌گسیختگی تربیتی و فرهنگی هستیم.
 
«شکاف نسلی» و «عقیده» دو چالش مهم فراروی تربیت دینی
او همچنین با عنایت به اهمیت حیا و پاکدامنی بیان کرد: موضوع "چشم چرانی" تنها مختص مرد نیست بلکه زنان را هم شامل می‌شود، چنانکه حیا و عفت و پاکدامنی نیز همین گونه است. (معرفی کتاب مسئله حجاب شهید مطهری)

استاد فقهی زاده درباره عبارت "فی سبیل الله" نیز اظهار داشت: فی سبیل الله عمل صالح و به داد نیازمندان رسیدن است چرا که ذات خداوند بی‌نیاز از کار‌های ما است.

این استاد علوم قرآن و حدیث در پایان سخنان خود با اشاره به "انقطاع نسلی" و "گسست فرهنگی"در جامعه امروز آن را یکی از چالش‌های مهم اجتماعی و خانواده عنوان و اظهار کرد: اما چالش مهمتر را در بحث "عقیده" داریم؛ بیشتر مشکلات ما در همین زمینه است و باید دانش‌آموزان را به گونه‌ای راهبری و هدایت کرد که باور قطعی نسبت به مسائل دینی و قرآنی داشته باشند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: