دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
وزیر آموزش و پرورش:
نقطه پیشرفت کشورها از مدرسه‌ها آغاز شد
وزیر آموزش و پرورش گفت: هر کشوری که پیشرفت و توسعه داشته نقطه پیشرفت خود را از مدرسه‌ها آغاز کرده است و سن یادگیری و تغییر و تحول، همین سنین دانش‌آموزان در مدرسه است.

زهرا شریفی- آوای خزر: رضا مراد صحرایی در دیدار با آیت الله محمدباقر محمدی لائینی به اهمیت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری؛ «ما برای عبور از قله‌های پیشرفت و دشوار بدون آموزش و پرورش نمی‌توانیم کاری کنیم».

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر کسی آینده‌ی شهر خود را در مدرسه‌ها می‌تواند ببیند، گفت: سن یادگیری و تغییر و تحول همین سنین دانش‌آموزان در مدرسه‌ها است و هر تغییر تربیتی را می‌توان در مدرسه‌ها انجام داد.

وی با بیان اینکه هر کشوری که پیشرفت و توسعه داشته نقطه پیشرفت خود را از مدرسه‌ها آغاز کرده است، افزود: امروز کشور با چالش‌های فراوانی روبروست و امور فوری نیز زیاد وجود دارد، اما نباید ضمن پرداختن به امورات آنی و فوری از آموزش و پرورش غافل شویم، اما واقعیت این است مدتی غفلت کردیم.

صحرایی ادامه داد: تمرکز بیش از حد به امور آنی و چالش‌های موجود ما را از مسائل آتی بازداشت تا جایی که در آخرین دیدار معلمان با رهبر معظم انقلاب، ایشان فرمودند که اگر دو سه دهه پیش به مدرسه‌هایمان توجه می‌کردیم امروز وضع ما این نبود.

وی افزود: این تعابیر مقام معظم رهبری ریشه در تعابیر امام راحل دارد که فرمودند «ابتدایی را دریابید که دانشگاه دیر است».

صحرایی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰ سال از عمر این سند می‌گذرد، آنچه که آرزوی ما درباره داشتن یک جامعه صالح داریم در بند‌های این سند به تصویر کشیده شد که می‌تواند مبنای ارزیابی عملکرد این نهاد تربیتی باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امروز مسئله ما توحید، معاد و نبوت است حجاب پیامد است و باید برگشت عمیق به اصول داشته باشیم حتی به ویژگی‌های عمومی دانش‌آموز که همان جهانی اندیش است در این سند به آن پرداخته شد.

صحرایی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اقدامات تحولی جدی را انجام داده که مهمترین آن‌ها اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت سیزدهم قانون رتبه‌بندی فرهنگیان را با ۴۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرا کرد و امروز ۲۶ درصد حقوق معلمان به دلیل اجرای این قانون است.

وی با مهم بر شمردن تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان این موضوع را از اولویت‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان که ظرفیت راهبردی نظام است در دولت‌های قبل به کمتر از ۴ هزار نفر رسید و امروز آثار آن را مشاهده می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش به تأسیس دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۰۳ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شدند که ۱۷ هزار نفر از طریق تربیت معلم جذب شدند.

صحرایی ادامه داد: دولت سیزدهم بنا دارد سیاست تربیت معلم را افزایش دهد که در این رابطه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۰ درصد بیشتر شده و سال‌های آینده نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: استان مازندران حدود ۱۷ دانش‌سرا‌ها و تربیت معلم در شهر‌های مختلف داشت، اما اکنون تنها از ۶ دانش‌سرا برخوردار است البته این آمار در کشور ۵۲۶ مرکز بوده که اکنون به ۹۸ مرکز کاهش پیدا کرد.

صحرایی افزود: به دلیل اهمیت تربیت معلم، بیش از ۷۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی در دو سال گذشته به تربیت معلم اختصاص پیدا کرد.

وزیر آموزش و پرورش با مهم بر شمردن سند تحول گفت: این سند ۲۳ هدف، ۱۳۱ راهکار و ۴۰۵ برنامه دارد و ۴۰ ویژگی نیز برای دانش‌آموزان در این سند تحول در نظر گرفته شده است که اگر روی دانش‌آموزان متمرکز کرده و باور داشته باشیم می‌توانیم به اهداف برسیم.

صحرایی گفت: برخی نادانسته بیان می‌کنند که سند تحول باید اصلاح شود، اما در واقع سند به اصول توجه دارد و در روش‌ها و راهکار‌ها باید اصلاحاتی انجام بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خانواده‌محوری، مدرسه محوری و دانش‌آموز محوری از جمله محور‌های سند تحول بنیادین است و البته امید، نشاط و ایمان نیز در این سند دیده شده است.

صحرایی با اعلام اینکه ۳ هزار مدرسه به عنوان الگویی در سند تحول شناسایی شده است و تمامی این مدارس عادی و دولتی است، افزود: ۱۸ دستگاه مهم برای اجرای سند تحول تعلل کردند و باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: