آوای خزر -
زهرا شریفی: نشست شورای آموزش و پرورش مهرماه، شامگاه پنجشنبه با حضور صحرایی وزیر آموزش و پرورش در استانداری مازندران برگزار شد.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش بر احداث هنرستانهای جوار کارگاه تاکید کرد و گفت: مقرر شد که ۲۰ میلیارد تومان از سوی آموزش و پرورش و ۲۰ میلیارد تومان نیز از سوی استانداری مازندران به تجهیز هنرستانها اختصاص داده شود.
وی با اشاره به اجرای قانون رتبهبندی معلمان اعلام کرد: این موضوع از افتخارات دولت مردمی سیزدهم است، دولت قبل هشت هزار میلیارد تومان برای ۶۰ درصد معلمان این طرح را اجرا نکرد این درحالیست که دولت سیزدهم در شرایط اقتصادی نابسامان با ۴۲ هزار میلیارد تومان این طرح را برای ۹۳۰ هزار معلم اجرا کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش تربیت معلم در کیفیتبخشی به آموزش و پرورش اظهار داشت: تربیت معلم به جایی رسیده بود که ورودی آن به هشت هزار و ۷۰۳ نفر رسیده بود، ولی این دولت بنا را بر این گذاشت تا به موضوع تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه داشته باشد.
وی به احیای تربیت معلم در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از سیاستهای غلط دولت گذشته این بود که تأمین معلم را بر تربیت معلم ترجیح داد.
حرکت رو به پیشرفت آموزش و پرورشسید محمود حسینیپور استاندار مازندران نیز با بیان اینکه دشمن از فتح سرزمین ناامید شده و به دنبال فتح مغزهاست، گفت: بهرغم تمام مشکلات و تحریمها توانستیم در زمره پنج قدرت جهان قرار بگیریم.
وی به ۱۵۰۰ دانشآموز و ۳۰۰ معلم شهید مازندران در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: با توجه به تهاجمات فرهنگی دشمن در حوزه آموزش و پرورش، اما این نهاد آموزشی حرکت رو به جلو دارد، البته آسیبهایی هم داریم، اما تلاش میکنیم جلوی فعالیت دشمنان را بگیریم.
حسینیپور با بیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت استان را روستاها زندگی میکنند، بیان کرد: با توجه به گستردگی فضای روستایی و استعدادهای درخشان در روستاها نیازمند توجه ویژه وزارتخانه به دانشآموزان روستایی هستیم.
اصلاح روش جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورشحسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: آموزش و پرورش به عنوان نهاد حاکمیتی برای اجرای ماموریت نیاز به همافزایی و همکاری دارد که این موضوع با محوریت استاندار مازندران و نماینده، ولی فقیه در استان محقق شد.
وی از شورای آموزش و پرورش به عنوان نهاد تصمیمگیر یاد کرد و افزود: این شورا بر اساس قانون عمل میکند. مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به تهاجم فرهنگی، جنگ شناختی و هجمههای وارده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تلاش نیروهای امنیتی باعث شد تا حدودی در مقابل این هجمهها توان بیاوریم، اما به هر جهت دشمن همیشه برای جوانان و دانشآموزان برنامه دارد اگر بخواهیم در این حوزهها آسیب نبینیم راهی جز کمک به آموزش و پرورش وجود ندارد.
کمالی به رتبهبندی معلمان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در همین مدت آزمون پایه دوازدهم با کمترین خطا در استان برگزار شد.
وی با اشاره به استخدامی جدید در آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲، گفت: ۱۲۰۸ ردیف استخدامی در سطح ابتدایی، متوسطه اول و دوم برای این استان تعریف شد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، اصلاح روش جذب و بکارگیری نیروی انسانی شایسته را از دیگر اقدامات این نهاد آموزشی برشمرد.
استمرار فعالیت «مدارس تربیتمحله» در طول سالسردار سیاوش مسلمی فرمانده سپاه کربلا به طرح «مدرسه کانون تربیتمحله» اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف بسط و توسعه فضای تربیتی در مدارس و محلات با مخاطب قشر نوجوان البته در شروع و در ادامه اتصال با والدین و جوانان با استفاده از فضای مدرسه است.
وی افزود: در مرحله نخست ۵۴ مدرسه به عنوان پایلوت انتخاب شد تا فعالیتهای اموزشی، مهارتی و تربیتی در آن آموزش داده شود.
فرمانده سپاه کربلا با بیان اینکه مرحله دوم این طرح با آغار سال تحصیلی شروع میشود، گفت: خروجی این طرح در تابستان خوب بوده است، این کانونها صرفا تابستانه نیستند، بیشتر مدارس استان تکشیفته و بعدازظهری هستند که میتوان در ساعات غیر مدرسه از آن استفاده کرد.
وی با اعلام اینکه ۹۰۰ مدرسه برای اجرای این طرح در شیفت بعدازظهر انتخاب شدند، ادامه داد: ۱۳ هزار دانشآموز در قالب طرح پیشرفت به راهیان نور اعزام شدند.
سپاه؛ بازوی آموزش و پرورشمسلمی از اعزام ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به راهیان نور خبر داد و گفت: راهیان پیشرفت نیز در راهیان نور اجرا شد استان مازندران به واسطه داشتن لشکر خطشکن ۲۵ کربلا ظرفیت خوبی برای اجرای طرح پیشرفت و راهیان نور است.
وی افزود: برای ۱۲۰۰ نفر از دانشآموزانی که از چالش و آسیبهای اجتماعی برخوردار بودند اردو برگزار کردیم که با خروجی خوبی هم همراه بوده است.
مسلمی به نقش آموزش و پرورش در تربیت دانشآموزان اشاره کرد و افزود: خانوادهها نیز در این مهم نقش دارند، اما به نظر میرسد آنها فرزندان خود را در حوزه دینی و تربیتی رها کرده و به آموزش و پرورش محول کردهاند.
وی از تلاشهای آموزش و پرورش قدردانی کرد و افزود: سپاه کربلا نیز به عنوان بازوی آموزش و پرورش پای کار است.
فرمانده سپاه کربلا، مدارس سمپاد را چالش اساسی عنوان کرد و گفت: استعدادهای درخشان برای خروج از مرز در این مدارس آموزش میبینند.
فضای مجازی فرصتی برای کاهش آسیبهای اجتماعیسردار "مفخمی شهرستانی" فرمانده انتظامی مازندران نیز در ادامه به هم افزایی بین مجموعه امنیتی و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: با همکاری این نهادها میتوان بسیاری از مسائل امنیتی را پیشبینی و پیشگیری کرد.
وی از برخورد قاطع با برخی از متخلفین اشاره و این اقدام را ارزشمند دانست و افزود: با همین قدرت و تفکر میتوان جهاد تبیین را به خوبی محقق کرد.
وی با اشاره به فضای مجازی این بستر را فرصت مناسب برای کاهش آسیبهای اجتماعی عنوان کرد.
فرمانده انتظامی مازندران به سرقت در برخی از مدارس اشاره کرد و خواستار تدابیر خودحفاظتی در مدارس استان شد.
سردار مفخمی بر تقویت هوشمندسازی مدارس در جهت کاهش سرقت تاکید کرد.
افتتاح مرکز نجوم در نوشهرحامد فاضلی کبریا مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران در این جلسه با بیان اینکه کانون پرورش فکری مازندران ۲۸ مرکز ثابت و ۵ مرکز سیار روستایی دارد، افزود: همچنین یک مرکز کتابخانه و ۵ دستگاه ماشین سیار کتابخانه در این کانون وجود دارد.
وی از فعالیت ۲۷ مرکز کانون زبان در استان اشاره کرد و افزود: این کانونها هشت زبان زنده دنیا را آموزش میدهند.
فاضلی با بیان اینکه ۶۰ فعالیت آموزشی و فکری در کانون پرورش فکری انجام میگیرد، گفت: در برخی از شهرستانها مرکز ثابت نداریم که باید تاسیس شود.
وی از افتتاح مرکز نجوم نوشهر در آیندهای نزدیک خبر داد و افزود: نمایشگاه استانی کانون پرورش فکری کودکان مازندران ۱۷ تا ۲۱ مهرماه با ۴۰ غرفه برگزار میشود.
مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران گفت: همچنین همایش محیط زیست استان در رامسر برگزار میشود.
تاکید بر جبران تجهیزات مدارس فنی و حرفهایسیدحسین هاشمی مدیرعامل خیرین مدرسهساز مازندران با تاکید بر مهارتآموزی این موضوع را در ایجاد اشتغال مهم دانست، گفت: به دلیل برخی کم توجهیها، هنرستانهای ما در مهارتآموزی موفق نبودهاند.
وی افزود: اگر بخواهیم مشکل اشتغال را تا حدودی مرتفع کنیم بهتر است به هنرستانها توجه ویژهتری شود.
مدیرعامل خیرین مدرسهساز مازندران با بیان اینکه نوسازی مدارس با ردیف بودجهای مستقل باید در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، گفت: نیاز داریم تا در جبران کمبود تجهیزات مدارس فنیوحرفهای تلاش بیشتری صورت گیرد.
هاشمی نیروی انسانی را متوجه قرار داد و متذکر شد: خروجی معلمان باید از دانشگاه فرهنگیان باشد.
اقدام دولت در استفاده از تولیدات چوب و کاغذ مازندران
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی از مازندران به عنوان نمادی از توسعه در کشور یاد کرد و گفت: برای نخستین بار دولت سیزدهم از تولیدات صنایع چوب و کاغذ مازندران استفاده کرد.
وی افزود: با هماهنگی و همکاری میتوان به توسعهیافتگی در حوزههای مختلف از جمله آموزش و پرورش دست یافت.
انتهای پیام/۱۰۰۴/