دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
گزارش/
این روز‌ها ماهیان خاویاری منجمد ایرانی، ۱۲۶۵ مایل یا به قول خودمان ۲ هزار کیلومتر سفر می‌کنند تا به‌عنوان ماهی دودی، سرِ میزِ کریسمس روسی بنشینند.
آوای خزر-حسین احمدی: این روز‌ها ماهیان خاویاری منجمد ایرانی، ۱۲۶۵ مایل یا به قول خودمان ۲ هزار کیلومتر سفر می‌کنند تا به‌عنوان ماهی دودی، سرِ میزِ کریسمس روسی بنشینند.

بار‌ها ناظر سفر تیم اقتصادی مازندران به کشور روسیه بودیم و شاهد نتایج آن نبودیم.

تیم‌های اقتصادی استان شامل مدیران ارشد ستادی و اتاق بازرگانی به شهر‌های مختلف روسیه سفر می‌کردند، اما اتفاق خاصی در حوزه صادرات نمی‌افتاد و سفری دیگر به پرونده گردشگری‌شان اضافه می‌شد.

این‌بار که هیات اقتصادی مازندران به روسیه رفت انتظار گشایش نداشتیم و تصور می‌شد این سفر اقتصادی هم در نهایت گردشگری خواهد بود، اما از قضا این‌بار اینگونه نبود و اتفاقات خوبی رقم خورد.

صادرات اولین محموله مرکبات و آبزیان به روسیه این نوید را داد که مدیریت ارشد استان توانسته است با اجرایی کردن مصوبات سفر و عملیاتی کردن آن، موانع صادرات را مرتفع و تا حدودی دست تولیدکنندگان و تجّار را بگیرد.

برای راستی‌آزمایی و اینکه از نزدیک نتایج سفر تیم اقتصادی مازندران به روسیه را ببینیم عازم "شهرک صنعتی شیلاتی میرود بابلسر" شدیم تا روند صادرات آبزیان از شرکت "پاک‌ثمر" به مقصد روسیه را مشاهده کنیم.

مدیران اداره‌کل دامپزشکی مازندران میزبان این تور رسانه‌ای هستند و، چون ما مشتاق‌اند تا به ثمر نشستن تلاش‌های چندماهه‌شان را رویت کنند.

در بدو ورود به شهرک صنعتی میرود، بوی تند ماهی خصوصاً ماهی کیلکا، مشام‌مان را آزار داد، اما روی دیگر این بوی نامطبوع، رونق تولید در این شهرک است.

با استقبال مهرداد قلی‌پور مدیرعامل شرکت "فرآوری و بسته‌بندی آبزیان پاک‌ثمر میرود" وارد خط بسته‌بندی می‌شویم.

قفسه‌های فلزی شش‌طبقه که ماهیان خاویاری منجمد در آن لمیده‌اند در نگاه اول نظرمان را جلب می‌کند.

کارگران ماهی‌ها را وزن کرده و در پاکت‌های پلاستیکی بسته‌بندی و مشخصات محصول موردنظر را با برچسب ضمیمه می‌کنند تا کالای صادراتی شناسنامه‌دار باشد.

اولین ماهی خاویاری که روی ترازوی دیجیتال می‌نشیند، عدد ۶ کیلو و ۶۲۰ گرم ثبت می‌شود.

بارگیری اولین محموله آبزیان از مازندران به مقصد مسکو /کریسمس با طعم ماهی‌دودی
 
به اتفاق سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران وارد سردخانه منفی ۴۰ درجه سانتیگراد که محل نگهداری آبزیان است، می‌شویم. توان ماندن در این برودت را نداریم و پس ۱۰ ثانیه عقب‌نشینی می‌کنیم و وارد حیاط کارخانه می‌شویم تا زیر آفتاب ولرم پاییزی، یخ‌مان آب شود.

تازه اینجاست که ذهنم می‌دود سمتِ کارگران باغیرت و سختکوش ایرانی. زحمت‌کشانی که در شرایط سخت کاری، خم به ابرو نمی‌آورند تا آبادانی و تولید برای کشورمان رقم بخورد.

کارگران شرکت‌های آبزیان، ذوب‌آهن، معدن، کشتارگاه‌ها، رنگرزی، الکل‌سازی، تولید لوله و صد‌ها صنایع بودار دیگر. زیرلبی، خداقوت و تن‌سلامتی برای همه‌شان زمزمه می‌کنم و می‌روم سراغ مدیر این مجموعه تولیدی.

صادرات فله‌ای، بلای جان تولید

مدیرعامل شرکت "فرآوری و بسته‌بندی آبزیان پاک‌ثمر میرود" با اشاره به اینکه این شرکت فعالیتش را از سال ۸۸ در زمینه آبزیان آغاز کرده است، می‌گوید: از سال ۹۴ صادرات ماهیان خاویاری و سردآبی را شروع کردیم تا اینکه در سال ۱۴۰۰ بعنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شدیم.

مهرداد قلی‌پور با اعلام اینکه به کشور‌های ارمنستان، ترکمنستان و مالزی هم صادرات داشتیم، می‌افزاید: در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ کشور روسیه صادرات‌مان را به حالت تعلیق درآورد و مکلف کرد که استاندارد‌ها و ضوابط بهداشتی را بطور کامل رعایت کنیم.

وی اضافه می‌کند: در سفری که باتفاق استاندار مازندران در تابستان امسال به ولگاگراد روسیه داشتیم، جلسه‌ای با معاونت غذا و داروی این کشور برگزار و در آن جلسه مقرر شد دوره‌های لبنی و آبزی‌پروری توسط تجار مازندرانی در کشور روسیه طی شود.

این تولیدکننده مازندرانی می‌گوید: باتفاق کارشناسان شرکت کاله بعنوان اولین استان کشور در این دوره‌ها شرکت کردیم و کارشناسان روسی نیز از دانش و توانمندی متخصصان ایرانی متحیر شده و این توانمندی را ستودند.

آزمایشگاه مرجع، ضرورت امروز مازندران

قلی‌پور با اشاره به اینکه محصولات موردنظرمان را از سراسر کشور تهیه می‌کنیم، خاطرنشان می‌کند: ظرفیت روزانه‌مان ۸ تا ۱۰ تن است و فعلا ماهی‌ها را بصورت فله و خام صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ماهیان صادر شده در کشور روسیه به ۲۵ نوع محصول دودی تبدیل و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان، فرآوری آبزیان را در دستور کار داریم.

قلی‌پور با اذعان به اینکه اگر اداره‌کل دامپزشکی مازندران اقدام نمی‌کرد، کم‌کم با یک بحران جدی روبرو می‌شدیم، یادآور می‌شود: تا ژانویه و عید کریسمس باید ۸ کانتینر به روسیه صادر کنیم که هر کانتینر ۱۸ تن ماهی را حمل می‌کند.

صادرکننده مازندرانی از انعقاد قرارداد ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار دلاری با تجّار روسی خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه یک آزمایشگاه پیوسته در مازندران نداریم و ناچاریم یک نمونه را به چند استان کشور از جمله تهران، خراسان و البرز ارسال کنیم که این پروسه ۹ تا ۱۲ روز زمان‌بر بوده و در نتیجه فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

قلی‌پور با بیان اینکه در روسیه ۳۴ آزمایشگاه وجود دارد که همگی دولتی هستند، می‌افزاید: با توجه به اینکه مازندران ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور را تامین می‌کند انتظار داریم مدیریت ارشد استان آزمایشگاه متمرکزی را در این ارتباط راه‌اندازی کند.
 
بارگیری اولین محموله آبزیان از مازندران به مقصد مسکو /کریسمس با طعم ماهی‌دودی

انگیزه‌ای برای تولید نیست

وی دیگر مشکلات صادرکنندگان را تبادلات بانکی و تحریم‌ها عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: از راه‌های مختلف تلاش می‌کنیم مطالبات‌مان را وصول کنیم که موجب دغدغه خاطر می‌شود.

در برخی مواقع تجّار با وجه نقد به کشورمان می‌آیند که مشکلاتی را برایشان رقم می‌زند.

قلی‌پور بی‌ثباتی قیمت ارز را معضل بعدی ذکر می‌کند و می‌گوید: فراز و فرود بازار ارز موجب شده که در یک کانتینر، ۳ قیمت متفاوت را به خریدار اعلام کنیم.

وی با اشاره اینکه دولت از صادرکنندگان می‌خواهد دلار‌ها را به قیمت ارز ترجیحی تحویل دهند که منصفانه نیست، ادامه می‌دهد: ۳ هزار و ۵۰۰ مرکز آبزی‌پروری در کشور داریم که این میزان تولیدکننده، چاره‌ای جز صادرات ندارند.

مدیرعامل شرکت "فرآوری و بسته‌بندی آبزیان پاک‌ثمر میرود" با بیان اینکه دولت بیشتر واردات‌محور است تا صادرات‌محور، یادآور می‌شود: دولت‌های همسایه از صادرکنندگان حمایت می‌کنند در حالیکه در کشورمان اینگونه نیست.

قلی‌پور با اشاره به اینکه با روند موجود قطعاً تا ۳ ماه آینده صادرات متوقف خواهد شد، می‌افزاید: با مشکلات موجود، انگیزه‌ای برای تولید ندارم.

وی با ذکر اینکه بعنوان اولین شرکت، تولید کیلکا دودی و ترشی کیلکا را رقم زدیم، می‌گوید: برای صادرات باید از هفت‌خوان بگذریم و به تولیدکنندگان اجحاف می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگارمان سرنوشت ماهیان صادراتی را اینگونه توضیح می‌دهد: در کشور روسیه از ماهیان ما، ۲۵ نوع ماهی‌دودی فرآوری می‌شود، اما در ایران، بستر فرآوری ماهیان فراهم نیست.

قلی‌پور با بیان اینکه در پیش‌بودن کریسمس موجب شده استقبال خوبی از این محصول شود، تاکید می‌کند: اگر شرایط مهیا باشد این قابلیت را داریم تا ۱۰۰ میلیون دلار صادرات طی یکسال داشته باشیم.

بازار‌های روسیه در انتظار ماهی ایرانی

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران نیز در این بازدید، ذکاوت مدیریت شرکت "پاک‌ثمر" را ستایش می‌کند و می‌گوید: در همان سفر هیات اقتصادی مازندران به روسیه، این شرکت چندین قرارداد را با تجار روسی منعقد کرد.

حمزه آقاپور کاظمی با اشاره به اینکه تلاش هیات اعزامی دامپزشکی مازندران به روسیه به بار نشست، اظهار کرد: در حاشیه حضور در دوره‌های آموزشی طی نشست‌های متعدد با نماینده دامپزشکی روسیه، امکان صادرات آبزیان میسر شد.

وی افزود: در سفر هیات کارشناسی مازندران به روسیه جهت شرکت در دوره‌های آموزشی در راستای تسهیل امور صادرات به آن کشور که پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده در سفر اقتصادی استانداری مازندران به روسیه و مساعدت ریاست سازمان دامپزشکی کشور انجام شد، نسبت به وضعیت صادرات شرکت‌های فعال حوزه دامپزشکی پیگیری صورت گرفت.

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران ادامه داد: در حاشیه این دوره آموزشی طی نشست‌های متعدد و چند ساعته با نماینده دامپزشکی روسیه و ارائه مستندات و گزارش‌های صادرات شرکت پاک‌ثمر امکان صادرات این تولیدکننده به کشور روسیه فراهم گردید و با انعقاد ۳ قرارداد با شرکت‌های روسی، ارسال محموله های‌صادراتی حوزه آبزیان از سر گرفته شد.

آقاپور کاظمی در خصوص امکان صادرات حوزه لبنی نیز گفت: طی مذاکرات صورت گرفته، به‌زودی مشکل این شرکت‌ها نیز حل و لبنیات مازندران در سبد همسایه شمالی قرار خواهد گرفت.

آزمایشگاه "دوک" به‌روز می‌شود

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران در پاسخ به سوال خبرنگارمان در خصوص کارکرد مرکز آزمایشگاهی "دوک" که در بدو تاسیس مقرر شده بود به‌عنوان مرجع آزمایشگاهی خاورمیانه باشد درحالیکه از ماهیت خود دور شده است، توضیح داد: چندین نشست با نمایندگان سازمان دامپزشکی برگزار و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این مرکز دریافت کردیم و بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات بروزرسانی شد.

آقاپور کاظمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سطح موردنیاز استان را در مرکز دوک تامین کنیم، می‌گوید: بحث ملی و استانی بودن این پروژه به معضلی تبدیل شده بود و از زمانی که بنده آمدم، تلاش کردم این مجتمع به توانمندی مطلوب برسد. وی خاطرنشان می‌کند: به‌روزرسانی مرکز "دوک" هزینه سنگینی دارد و درصددیم مرحله به مرحله پیش برویم تا در آینده این مجتمع، خدمات ملی ارائه دهد.
بارگیری اولین محموله آبزیان از مازندران به مقصد مسکو /کریسمس با طعم ماهی‌دودی

لبخند بازار‌های روسیه به ماهی ایرانی

در این بازدید دو میهمان خارجی هم حاضر و کنجکاوانه ما را می‌پاییدند. سوالات‌مان را با تجّار روسی درمیان گذاشتیم و آنان هم با روی گشاده پاسخگو شدند.

فارِس کِلی‌اُف که به نمایندگی از شرکت الگریا در "پا‌ک‌ثمر" حضور یافته بود، می‌گوید: آماده‌ایم تا قرارداد بلندمدت با این شرکت منعقد کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: محصولات این شرکت از استاندارد‌های لازم برخوردار بوده و در حد مقیاس جهانی کار می‌کند. این تاجر روسی کیفیت محصولات شرکت پاک‌ثمر را ستایش می‌کند و یادآور می‌شود: کیفیتی را که امروز مشاهد کردم در جای دیگری ندیدم.

همچنین آصف نَصیب‌اُف نماینده شرکت ایندروس روسیه از همکاری شش‌ساله با پا‌ک‌ثمر باخبرمان می‌کند و از انعقاد قرارداد یک میلیون دلاری برای کریسمس می‌گوید.

وی با بیان اینکه این میزان کیفیت را در هیچ کجای دنیا ندیدم، می‌افزاید: با توجه به بازدیدی که امروز داشتیم، آمادگی داریم قرارداد بلندمدتی را تنظیم و نیازهایمان را از این شرکت تامین کنیم.

در پایان این نشست، قرارداد‌های نگارش شده میان تجار ایرانی و روسی امضا و مبادله می‌شود.
 
بارگیری اولین محموله آبزیان از مازندران به مقصد مسکو /کریسمس با طعم ماهی‌دودی

س از گرفتن عکس یادگاری، به میز صبحانه راهنمایی و در کمال تعجب، با پذیرایی جالبی مواجه می‌شویم. ماهی کیلکا سوخاری به همراه نارنج تازه شمال، انتظارمان را می‌کشد. امروز مهمانِ دسترنج کارگران کارخانه "پاک‌ثمر" هستیم.


انتهای پیام/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها