دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
زمزمه‌های واقعی!
خداحافظی معاون بهداشتی مازندران/ علی‌پور مشاور فنی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شد
سرانجام زمزمه‌ها رنگ واقعیت گرفت و مازندران از وجود یک مدیر دیگر به صورت تمام‌وقت، این بار در حوزه بهداشتی بی‌نصیب شد. علی‌پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، حکم مشاور فنی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت را دریافت کرد.
آوای خزرآزاده بابانژاد: کار در مازندران سخت و پرماجراست. برای هر رفتار و حرکتی از تو هزاران تفسیر وجود دارد، خلاصه اینکه بخواهی کار کنی میدان را برایت باز می‌گذارند، اما از یک جایی به بعد گرچه توان رفتن داری، اما دیگر نمی‌گذارند بروی حتی اگر بخواهی پرواز کنی یا از زیر زمین راه بگشایی!

دکتر عباس علیپور معاونت بهداشتی و استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آن دست مدیران باتجربه و لایقی است که باید تا همینجا می‌ماند، تا همین ۲۲ ماه. او پنج روز پیش از سوی مدیر بالادستی خود در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی به عنوان مشاور فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت منصوب شد.

تغییرات مدیریتی در استانی مانند مازندران که بی‌شباهت به تیم‌های فوتبال عربستان نیست؛ خیلی زود انجام می‌شود، در این استان آنقدر مشکل هست که برخی فکر می‌کنند باید در مدت کوتاهی همه موانع برطرف شود. از مشکلات بهداشتی گرفته تا صادرات.

دقایقی پیش متن خداحافظی دکتر علی‌پور از استان مازندران و - نه از مردمانش- منتشر شد؛ او اظهار داشت: قریب به ۲۲ ماه افتخار همراهی و عضویت در تیم بهداشت استان نصیبم شد و از این بابت خدا را شاکرم.

او ادامه داد: کار‌های مختصری با همت شما انجام شد و کار‌های زیادی هم انجام نشد که حقیر یا به دلیل کم توانی (ضعف در دانش، مهارت، مدیریت و رهبری، وقت گذاری، و ...) یا نبودن شرایط، نتوانسته‌ام آن‌ها را شروع کنم و یا به انتها برسانم.

دکتر علیپور گفت: معتقدیم خدای متعال از کار‌هایی که موظف به انجام آن بوده و انجام ندادیم، پرسش و مواخذه خواهد کرد. ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم. تکاثر/۸. پس بدون ذره‌ای تردید و با صدائی لرزان و قلبی خاشع خدمت خدای بخشنده‌ام، عرض می‌کنم که: لا اله الا انت، انی کنت من الظالمین. انبیاء/۸۷

او ادامه داد: در این مسیر و اجرای فرآیند کار‌های انجام شده نیز، تلاش کردیم تا حدودی به شیوه علمی و با رعایت اصول اخلاقی عمل کنیم. به احتمال بسیار زیاد در این مسیر نیز دچار نواقصی بوده و خدای ناکرده دلی را شکسته‌ایم. از این بابت از همه شما طلب بخشش داشته و اگر دینی بر ذمه اینجانب برای شما ایجاد شده یا مرا ببخشید یا لطفا به من اطلاع دهید تا برای آن چاره‌ای نمایم.

دکتر علیپور گفت: اینک که مقدر شد تا به عنوان مشاور فنی و با وظایف قابل توجهی در حوزه بهداشت و پیشگیری کشور باشم، نیازمند دعای خیر و راهنمایی شما عزیزان هستم؛ لذا از شما خواهشمندم هر زمان مطلبی برای نقد و ارزیابی برنامه‌های موجود، ایده‌های جدید و ... داشته اید، به عنوان یک هدیه برایم ارسال فرمائید تا انشاالله مورد استفاده مناسب قرار گیرد؛ و فوق کل ذی علم علیم. یوسف/۷۶

او در پایان شماره ایتا خود یعنی ۰۹۰۳۲۳۶۶۷۲۷ و آدرس الکترونیکی خود به نشانی AB.ALIPOUR@HEALTH.GOV.IR را در اختیار مخاطبان قرار داد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها