دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
گفتگوی آوای خزر با تنها مدیر زن در ادارات محیط زیست مازندران/
تحقق اهداف محیط زیست با حضور جدی زنان
یکی از بانوان موفق در محیط زیست مازندران می‌گوید: زنان در تمامی موارد توسعه‌ای به ویژه در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی نقش ارزنده‌ای دارند و حفاظت از محیط زیست بدون حضور جدی آن‌ها محقق نخواهد شد و این برای همه ثابت شده است.
آوای خزر آزاده بابانژاد: به بهانه روز مادر و گرامیداشت هفته زن و با هدف معرفی مادران و زنانی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است، گفتگویی با "دکتر شراره کرمی‌راد" یکی از مدیران موفق و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عباس‌آباد(تنها مدیر زن در ادارات محیط زیست مازندران) انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

خانم کرمی‌راد ابتدای گفتگویش را با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به همه مادران و زنان سرزمینمان آغاز کرد. می‌گوید: حدود ۲۱ سال است که در مجموعه بزرگ سازمان حفاظت محیط زیست مشغول خدمت است؛ ۱۴ سال را به عنوان کارشناس در اداره تنکابن بوده و حدود ۷ سال نیز مدیریت در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عباس‌آباد بر عهده اوست.

او یک فرزند پسر ۱۵ ساله دارد و معتقد است: بدون شک اگر در زندگی کارمندی و در کنار نقش مادر بودن و همسر بودن از یک الگوی مناسب رفتاری و مدیریتی بهره‌گیری نشود مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت و عملکرد یک فرد هم در خانواده و هم در وظایف محوله‌ی مدیریتی - که باید به نحو احسن انجام بدهد - مورد تایید نخواهد بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست عباس‌آباد گرچه با کار در محیط‌های سخت و پرخطر، دوری از خانواده، همسر، فرزند، دوست، پدر و مادر موافق نیست و از نظر او زنان در کنار خانواده هستند که انرژی مضاعف بگیرند و وقتی انرژی مضاعف داشته باشند عملکرد بهتری در وظایف محوله خواهند داشت، این را هم اضافه کرد که همیشه استثنا وجود دارد و جوری نباید باشد که دلتنگی‌های خاص مادرانه و نگرانی‌های ذاتی مادرانه مانع از عملکرد مطلوب در حوزه کاری شود.
 
تحقق اهداف محیط زیست با حضور جدی زنان
تنها مدیر زن در ادارات محیط زیست مازندران با بیان اینکه جامعه امروز نیاز به حضور زنان آگاه دارد و این موضوعی نیست که در قرن‌ها یا دهه‌های اخیر باشد بلکه در صدر اسلام و از ایران باستان بوده است، افزود: ما از اجداد خود درس می‌گیریم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم و اینگونه است که اکنون زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه سهم به‌سزایی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای دارند و باید توانمندی‌های آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
 
او ادامه داد: اگرچه در ابتداي انتصابم در شهرستان به عنوان يك زن  با استقبال صد در صدي تعداد اندكي از مديران ارشد شهرستاني مواجه نشد وليكن بعد از طي مدت كوتاه و تبيين نقشه راه مديريتي، خوشبختانه تغيير نگرش در تعدادي از دستگاه‌هاي دولتي ايجاد و هم‌اكنون آنها از بهترين شركاي حفاظت و صيانت از محيط زيست در كنارمان هستند و با ايجاد تعامل سازنده و قانون‌مدار بين ادارات  و مديران ساير دستگاه‌ها طبيعتاً در كمترين زمان ممكن به بزرگترين اهداف زيست‌محيطي دست خواهيم يافت.

کرمی‌راد با بیان اینکه مدیریت و مسوولیت فرصتی برای انجام وظیفه و ارائه خدمات به جامعه است، افزود: هیچ امتیاز و جایزه ویژه‌ای در مدیریت نیست و هیچ تفاوتی بین زنان و مردان نمی‌بینم؛ هر کسی بهتر بتواند مسوولیت را به انجام برساند اولویت با اوست.

رییس اداره محیط زیست شهرستان عباس‌آباد اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست از حضور ۱۴۰۰ بانوی متخصص و فرهیخته بهره‌مند است و آن‌ها در تصمیم سازی‌های محیط زیست موثرند و از این تعداد، ۲۴۵ نفر نیز بانوی مدیر در پست‌های میانی و پایه هستند و امیدواریم که سازمان اعتماد بیشتری به ظرفیت زنان در پست‌های مدیریتی داشته باشد.

او البته لازمه آن را اصلاح نگاه جامعه نسبت به زنان دانست و تصریح کرد: گاهاً نقش زنان و اهمیت کار زنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد در حالی‌که اگر به انسان به عنوان محور توسعه پایدار نگاه کنیم و همه افراد جامعه را به یک نسبت دارای ظرفیت توسعه‌پذیری بدانیم؛ زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی جامعه می‌توانند نقش بسیار موثری در تمامی موارد توسعه‌ای به ویژه در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و حصول توسعه پایدار داشته باشند.
 
تحقق اهداف محیط زیست با حضور جدی زنان
کرمی‌راد که دانش‌آموخته علوم مهندسی محیط زیست است، می‌گوید: چنانچه زنان ما فرهنگ حفاظت از محیط زیست را به خوبی بشناسند از آنجا که به دلیل خصلت ذاتی و زنانه می‌خواهند هرآنچه را بلدند بازنشر دهند، لذا می‌توانند آن را به سایر اعضای خانواده و افراد جامعه منتقل کنند و نقش مهمی در اصلاح الگوی مصرف خواهند داشت؛ اصلاح مصرف مواد غذایی، کاهش دور ریزها، بهینه‌سازی مصرف انرژی، صرفه‌جویی در آب، برق، گاز، و مدیریت پسماند در منزل.

این مدیر موفق، با بیان اینکه کشور همواره به حضور زنان در تمامی عرصه‌ها حتی در مدیریت کلان نیازمند است، اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست بدون حضور جدی زنان محقق نخواهد شد و این برای همه ثابت شده است.

او در بخش دیگری از گفتگو با بیان اینکه براساس یافته‌های محققان متاسفانه کشورمان در رعایت شاخصه‌های محیط زیست و توسعه پایدار جایگاه خوبی ندارد، البته امیدوار است با تدابیری که اندیشیده می‌شود روز به روز جمهوری اسلامی ایران جایگاه در خوری در حوزه محیط زیست پیدا کند.

دکتر کرمی‌راد ادامه داد: برای رسیدن به توسعه پایدار، دیگر نهاد‌ها و دیگر مسوولان نیز باید به معنای واقعی در کنار سازمان محیط زیست قرار بگیرند و آن‌ها هم دغدغه‌های محیط زیست را داشته باشند.
 
تحقق اهداف محیط زیست با حضور جدی زنان
تغییر و بازنگری در قوانین و استاندارد‌ها در سطوح محیط زیستی، تقویت تشکل‌های مردمی، استفاده از الگو‌های نوین آموزشی برای مراکز آموزشی به‌ویژه آموزش و پرورش ازجمله مواردی بود که به اعتقاد دکتر کرمی‌راد باید تقویت شود تا جایگاه محیط زیست در کشور ارتقا یابد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست عباس‌آباد البته به این مهم هم اشاره داشت که تفاهمنامه‌های خوبی بین محیط زیست و آموزش و پرورش در سطح استان و شهرستان منعقد شده و تعداد همیاران محیط زیست دانش‌آموزی افزایش یافته است، همچنین طرح "یک ساعت با محیط‌بان" به صورت مرتب و مستمر برگزار و دانش‌آموزان در حال یادگیری هستند و گا‌ها عوامل مدرسه و اولیا نیز در این برنامه شرکت می‌کنند و نتایج بسیار مطلوبی به‌دست آمده است.

او در پایان گفتگو با عنایت به اینکه حفاظت از محیط زیست به همان اندازه که وظیفه دولت است نیاز به کمک، همفکری، همیاری و مشارکت همه جانبه مردم دارد، افزود: مردم اگر مطالبه‌گران خوبی باشند؛ می‌توانند در حوزه تصیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشند؛ افراد جامعه اعم از مرد، زن، و کودک نقش جداگانه و جدی در حفاظت از محیط زیست دارند که این مهم در تشکل‌های مردمی بارزتر است و نشان می‌دهد که زنان دغدغه‌های محیط زیستی بیشتری دارند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها