دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴

هشدار محیط زیست به طبیعت‌گردها درباره جابه‌جایی نوزادان حیوانات

هشدار محیط زیست به طبیعت‌گردها درباره جابه‌جایی نوزادان حیوانات
مدیر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران به افراد طبیعت‌گرد، گردشگر، و کسانی که به اقتضای شغلی با طبیعت سر و کار دارند، هشدار داد که از جابه‌جایی، انتقال و دست‌زدن به نوزادان حیوانات به این گمان که از مادر جدا شده‌اند؛ خودداری کنند.

آوای خزر  - آزاده بابانژاد: فصل زایش طبیعت هنگامه‌ی جدیدی در حیات گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است از این رو قدم گذاشتن در دل مناظر زیبای طبیعی ازجمله دشت، جنگل، صحرا و کوهستان باید با احترام به قوانین طبیعت باشد.
مدیر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار ما با توجه به گزارشاتی که از دور ساختن توله‌های حیوانات مختلف از زیستگاه اصلی‌شان توسط انسان‌ها به دست‌شان رسیده است، توضیحاتی ارائه داد.
کورس ربیعی یادآور شد: در این ایام که زمان زایش پستانداران در مناطق کوهستانی و جنگلی است، افرادی که به طبیعت می‌روند و یا بنا به اقتضای شغل با طبیعت سر و کار دارند؛ در صورت مشاهده نوزادان جانوران؛ از دست زدن، جابه‌جایی و انتقال آنها با این تصور که بدون مادر مانده‌اند خودداری کنند.

وی تصریح کرد: پستانداران معمولا تا زمانی که نوزادان قادر به همراهی مادر شوند و توانایی راه رفتن و گریز داشته باشند توسط مادران در بین پوشش‌های گیاهی مخفی نگهداشته می‌شوند و مادران هر چند ساعت برای شیردهی به‌سراغ‌شان می‌روند.

ربیعی ادامه داد: بنابراین نباید تصور شود که این جانوران بدون مادر رها شده‌اند، لذا از همه کسانی که فصل بهار به طبیعت و زیستگاه‌های حیات وحش وارد می‌شوند این درخواست را داریم که مراقب امنیت حیات وحش باشند و مسئولانه در طبیعت قدم بگذارند.

هشدار محیط زیست به طبیعت‌گردها درباره جابه‌جایی نوزادان حیوانات

مدیر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران به خبرنگار ما گفت که در هفته گذشته یک رأس نوزاد بز وحشی در پناهگاه حیات وحش کیاسر، و یک توله گرگ در دودانگه را از مادر جدا کردند اما خوشبختانه روز شنبه پنجم خردادماه افرادی که یک رأُس گوساله مرال را در مناطقی از دودانگه تنها دیده بودند رفتاری مسئولانه داشتند و در نهایت، مادر به دنبال نوزاد آمد

ربیعی با اشاره به نوع و شیوه نگهداری حیوانات در طبیعت، به عنوان نمونه در خصوص توله گرگ‌ها، توضیح داد: معمولا پس از اینکه محل لانه و نگهداری این نوزادان از سوی افراد شناسایی شود، مادر توله‌ها را به دهان گرفته و جابه‌جا می‌کند و چون تعداد توله‌های گرگ زیاد بوده و بین ۶ تا ۸ قلاده است؛ بنابراین جابه‌جایی آنها زمان می‌برد و در این فاصله گاهاً افراد با مشاهده یکی - دو توله که در مراحل جابه‌جایی و انتقال به مکان جدید توسط گرگ مادر قرار دارد، به تصور اینکه رها شده و مادر آنها را ترک کرده است از لانه برداشته و به خارج از زیستگاه منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: این اقدام عموماً باعث تلف شدن نوزاد حیوان می‌شود چون نوع نگهداری مادر و شیری که هر نوزاد از مادرش دریافت می‌کند خاص همان حیوان است و بزرگ کردن آنها به صورت دستی جز در موارد خاص صحیح نبوده و حتی در صورت رشد یافتن به شکل دست‌آموز، عملاً خارج شده از طبیعت تلقی می‌شود.

هشدار محیط زیست به طبیعت‌گردها درباره جابه‌جایی نوزادان حیوانات

ربیعی در پایان اظهار داشت: بهتر است این نکته را بیاموزیم که جانوران وحشی پناهی جز دامان طبیعت و والدین‌شان در زیستگاه وحشی خود ندارند.

مدیر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران پیشتر در خصوص تنوع زیستی در گفتگو با این پایگاه خبری اعلام کرده بود که به سبب دمای معتدل، محیط مناسب برای زیست گونه‌ها و تیپ مناسب در دریا، ساحل، دشت، جلگه، جنگل و کوهستان، غیر از ماهیان 482 گونه مهره‌دار، پستاندار، پرنده و خزنده و دوزیست در مازندران زیست‌مند هستند.

انتهای پیام/۱٠٠۱/

نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها