دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
مدیرکل محیط زیست مازندران:

۴۰ درصد شناگاه‌های مازندران سالم هستند

۴۰ درصد شناگاه‌های مازندران سالم هستند
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفته که از ۷۰ شناگاه فعلی در این استان تنها ۴۰ درصد آن‌ها آبی (سالم) هستند.
آوای خزرآزاده بابانژاد: عطاالله کاویان عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به شعار این هفته با عنوان «سهم من در تداوم حیات» معتقد است که این جمله اشاره‌ای جدی به موضوع مشارکت مردم در ادامه حیات دارد.

او با بیان اینکه تا کنون ۱۰۸ خانه محیط زیست اعم از شهری و روستایی در مازندران راه‌اندازی شده است، این را هم گفت که هدف ما افزایش خانه‌های محیط زیست نیست بلکه کیفی‌سازی مد نظر است و اگر این مجموعه‌ها برابر اهداف تعیین شده عمل نکنند و یا فعالیت مناسبی نداشته باشند، تعطیل می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به وقوع ریزگرد‌های اخیر در بخش‌های شرقی این استان که از صحرای «قره‌قوم» ترکمنستان وارد شده بود، اعلام کرد که ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در چالوس، آمل و نکا و همچنین پیش‌بینی‌های هواشناسی به ما کمک می‌کند که بدانیم وضعیت اضطرار آلودگی هوا داریم یا خیر تا در صورت لزوم، هشدار لازم به ویژه برای گروه‌های خطر داده شود.

کاویان در پاسخ به سوال خبرنگار آوای خزر در خصوص واحد‌های صنعتی سبز در مازندران و ایجاد مشوق‌هایی برای این منظور تصریح کرد: در راستای جبران خسارت‌های محیط زیستی پیرو ماده ۲۷ ارزش افزوده تلاش شد تا به واحد‌های صنعتی کمک کنیم تا هزینه‌کرد خود را برابر ۱ تا ۳ درصد ارزش افزده که جریمه پرداخت می‌کنند مثلاً به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی اختصاص بدهند و وقتی این هزینه انجام شد، محیط زیست به امور مالیاتی گزارش بدهد تا  تخفیفات لازم - به این دلیل که به قوانین محیط زیست تمکین کردند - شامل حال آن‌ها بشود.
 
۴۰ درصد شناگاه‌های مازندران سالم هستند
او ادامه داد: این ظرفیت خوبی است و اکنون خیلی از واحد‌ها از این محل دارند به جمع واحد‌های سبز استان اضافه می‌شوند؛ یعنی واحدی که هم آلاینده بود، هم دردسر بود، هم خسارتی به محیط زیست می‌زد و هم پولی از مجموعه خارج می‌شد و برای مالیات می‌رفت، اما اکنون هزینه‌کرد را در راستای جبران خسارت‌های محیط زیستی آوردیم و این اتفاق افتاده است.

کاویان تعداد صنایع سبز استان را ۲۰ صنعت و تعداد صنایع آلاینده بزرگ و نیمه‌بزرگ در سال گذشته را ۵۶ واحد اعلام و بیان کرد که بیشتر آن‌ها واحدهیا شن و ماسه هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد شناگاه‌های آلوده مازندران اظهار داشت: سالانه در چهار مرحله وضعیت شناگاه‌ها سنجیده می‌شود و این وضعیت را در قبل از شروع فصل شنا به استانداری اعلام می‌کنیم.

او ادامه داد: وضعیت شناگاه‌ها را با رنگ‌های سبز، آبی، زرد و سیاه نشان می‌دهیم که در مازندران از ۷۰ شناگاه موجود، ۴۰ درصد آن‌ها آبی یعنی سالم و بقیه ناسالم هستند.

در همین زمینه علی‌اکبر یداللهی معاون فنی اداره‌کل محیط زیست به خبرنگار ما گفته است که بیشتر آلودگی‌ها به سبب ورود پساب‌ها و شیرابه‌های آلوده بت رودخانه و نهایتا دریاست.
 
۴۰ درصد شناگاه‌های مازندران سالم هستند
او تصریح کرد: به عنوان نمونه در بالادست رودخانه ماشلک نوشهر محل دفن زباله است، آلودگی‌ها وارد رودخانه و نهایتاً دریا می‌شود و می‌بینیم که بخشی از شناگاه آلوده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر دوم رییس جمهور به مازندران برای طرح‌های محیط زیستی، و همچنین ۴۰ میلیارد تومان برای لایروبی رود‌های منتهی به میانکاله خبرداد.

به گزارش آوای خزر، دیدار با نماینده، ولی فقیه در مازندران، حضور کارکنان محیط زیست در نماز جمعه و سخنرانی مدیرکل در خصوص مسائل محیط زیستی استان، نشست با تشکل‌های محیط زیستی، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، و افتتاح خانه محیط زیست، پاکسازی مناطق ساحلی و جنگلی، مسابقات محیط زیستی برای دانش‎آموزان، و سرکشی از واحد‌های صنعتی و دیگر برنامه‌هایی که شهرستان‌های استان دارند یعنی حدود ۳۰۰ برنامه، ازجمله اقداماتی است که به گفته مدیرکل محیط زیست مازندران در هفته محیط زیست انجام می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
خبرنگار: آزاده بابانژاد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها