آوای خزر، موجی از دنیای خبر      تازه ترین اخبار را در آوای خزر جستجو نمائید.      
کد خبر: ۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
اوتمیل صبحانه ای نوعی خوراک مغذی و انرژی بخش است که به روش های مختلفی درست می شود و با افزودن انواع مواد غذایی، می توان به آن تنوع بخشید.
 اوتمیل صبحانه ای
 
آوای خزر: وتمیل نوعی از غلات غنی شده و در واقع بلغور جو دوسر یا جو دوسر پرک شده است که به صورت پخته در سوپ جو پرک، آش و مایعات داغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده غذایی بسیار پرانرژی و در عین حال سبک و زود هضم است و غذایی رژیمی به حساب می‌آید. اوتمیل را می‌توانید از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرده و با آن یک صبحانه مقوی درست کنید. اگر شما نیز به دنبال ایجاد تنوع در صبحانه خود هستید، می‌توانید این خوراک خوشمزه را درست کنید و با افزودن مواد مختلف به آن تنوع ببخشید.
در صورتیکه تهیه نوع خاصی از اوتمیل مدنظر شماست می‌توانید به کمک فهرست موضوعی زیر، به مطلب دلخواهتان برسید.
  • طرز تهیه اوتمیل صبحانه‌ای
    • در ماکروفر
    • با اجاق گاز
  • طرز تهیه اوتمیل با طعم دهنده‌های مختلف
    • با شکر قهوه‌ای افرا
    • با موز و گردو
    • با توت فرنگی و خامه
    • اوتمیل صبحانه‌ای شکلاتی
  • اوتمیل صبحانه‌ای بدون شیر
    • با میوه‌های تازه
    • با میوه‌های خشک
    • با انگور قرمز
  • اوتمیل صبحانه‌ای بدون پخت
  • خواص اوتمیل

طرز تهیه اوتمیل صبحانه‌ای

انواع اوتمیل صبحانه‌ای با ساده‌ترین ترکیبات درست می‌شوند. شما به مقداری بلغور جو دوسر یا جو دوسر پرک شده، آب، شیر و کمی نمک نیاز دارید.
 
مواد لازم
جو دوسر پرک شده ۱/۲ فنجان
شیر ۱/۲ فنجان
آب ۱/۲ فنجان
نمک  ۱ پینچ

دستور تهیه
ابتدا جو دوسر و مایعات مورد نیاز برای پخت آن را اندازه بگیرید. نسبت جو دوسر به مایعات ۱ به ۲ است یعنی به ازای ۱/۲ فنجان جو دوسر باید از ۱ فنجان آب یا شیر یا ترکیب آن‌ها (۱/۲ فنجان آب + ۱/۲ فنجان شیر) استفاده کنید.


طرز تهیه اوتمیل صبحانه‌ای در ماکروفر

  1. مخلوط جو دوسر و مایعات را در ظرف مناسبی که به حرارت مقاوم باشد، بریزید.
  2. ظرف را به صورت درباز به مدت ۲ دقیقه با درجه بالا در ماکروفر قرار دهید تا جو دوسر نرم شده و پف کند.

     اوتمیل صبحانه ای


طرز تهیه اوتمیل صبحانه‌ای بر روی اجاق گاز

  1. ابتدا آب، شیر یا مخلوط آن‌ها را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید، سپس جو دوسر را به آن اضافه کرده و حرارت را ملایم کنید.
  2. اجازه دهید مخلوط به مدت ۵ دقیقه بجوشد، در این فاصله گاهی آن را هم بزنید و صبر کنید تا کاملا غلیظ شده و آب آن تمام شود.

طرز تهیه اوتمیل صبحانه ای

اوتمیل صبحانه‌ای صرف نظر از اینکه در ماکروفر درست شود و یا بر روی اجاق گاز، یک صبحانه سریع و ساده است که می‌توانید آن را با طعم دهنده‌های متنوعی مزه دار کنید. در ادامه طرز تهیه ۴ نوع اوتمیل صبحانه‌ای ارائه شده است:


طرز تهیه ۴ نوع اوتمیل صبحانه‌ای

۱. اوتمیل صبحانه‌ای با شکر قهوه‌ای افرا

برای تهیه اوتمیل صبحانه‌ای با طعم کلاسیک، ۱ قاشق چایخوری شربت افرا و ۱ قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای را روی اوتمیل بریزید و با ۲ قاشق غذاخوری گردوی خرد شده و ۱/۸ قاشق چایخوری پودر دارچین تزیین کنید.

 اوتمیل صبحانه ای
۲. اوتمیل صبحانه‌ای با موز و گردو

نصف یک عدد موز را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و همراه با ۲ قاشق غذاخوری گردوی خرد شده و ۱/۸ قاشق چایخوری پودر دارچین روی جو دوسر پخته بریزید و بدین ترتیب یک نوع اوتمیل صبحانه‌ای با طعم کلاسیک درست کنید.

طرز تهیه اوتمیل صبحانه ای


۳. اوتمیل صبحانه‌ای با توت فرنگی و خامه

برای درست کردن یک صبحانه فوق العاده خوشمزه، ۱/۲ فنجان توت فرنگی را به صورت ورقه‌ای برش بزنید و همراه با ۱ قاشق غذاخوری خامه نارگیلی یا هر نوع خامه دلخواهی به جو دوسر پخته اضافه کنید. سپس با افزودن ۲ قاشق چایخوری عسل و ۱/۸ قاشق چایخوری عصاره وانیل، اوتمیل را مزه دار کنید.
 

طرز تهیه اوتمیل صبحانه ای با توت فرنگی و خامه


۴. اوتمیل صبحانه‌ای شکلاتی

این اوتمیل، یک صبحانه محبوب در میان بچه هاست که برای تهیه آن، پس از پخت جو دوسر در حالی که هنوز داغ است، ۲ قاشق چایخوری پودر کاکائو به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یکنواخت شود. سپس ۲ قاشق چایخوری شکلات چیپسی، ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و ۱ قاشق چایخوری بادام زمینی بوداده به آن اضافه کنید.

طرز تهیه اوتمیل صبحانه ای شکلاتی

انواع اوتمیل صبحانه ای


طرز تهیه چند نوع اوتمیل صبحانه‌ای بدون شیر

۱. اوتمیل بدون شیر با میوه‌های تازه

مواد لازم
نارگیل خرد شده ۲ قاشق غذاخوری 
جو دوسر پرک شده ۱ فنجان
شکر قهوه‌ای ۱ قاشق غذاخوری 
انبه خرد شده ۱/۲ فنجان
بادام هندی خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

 دستور تهیه
  1. فر را روی حرارت ۱۷۶ درجه سانتیگراد گرم کنید.
  2. نارگیل خرد شده را روی سینی فر پهن کرده و حدود ۵ دقیقه در فر قرار دهید تا رنگ آن طلایی شود.
  3. جو دوسر پرک را با آب و به یکی از روش‌های ذکر شده در فوق (ماکروفر یا اجاق گاز) بپزید، سپس شکر قهوه‌ای را به آن اضافه کرده و هم بزنید.
  4. حرارت را خاموش کنید و اوتمیل را در کاسه‌ای بریزید، سپس نارگیل، انبه خرد شده و بادام هندی خرد شده را به آن اضافه کنید.

     اوتمیل صبحانه ای بدون شیر


۲. اوتمیل بدون شیر با میوه‌های خشک

مواد لازم
جو دوسر پرک پخته شده با آب ۱ فنجان 
گردوی خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
زغال اخته خشک ۱ قاشق غذاخوری 
آلبالو خشک ۱ قاشق غذاخوری
عسل ۱ قاشق غذاخوری
پسته بوداده خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه
  1. عسل را به جو دوسر پخته که هنوز گرم است، اضافه کنید و هم بزنید تا عسل حل شود.
  2. سپس اوتمیل را در ظرف سرو بکشید و گردو، پسته بوداده، آلبالو و زغال اخته را به آن اضافه کنید.

 اوتمیل صبحانه ای بدون شیر


۳. اوتمیل بدون شیر با انگور قرمز

مواد لازم
جو دوسر پخته شده با آب ۱ فنجان
کره بادام زمینی نرم ۲ قاشق غذاخوری 
انگور قرمز ۱/۲ فنجان
 
دستور تهیه
  1. جو دوسر پخته را در کاسه‌ای بریزید.
  2. کره بادام زمینی را به آن اضافه کنید، سپس انگور را روی آن بریزید.

طرز تهیه اوتمیل صبحانه ای با انگور قرمز
طرز تهیه اوتمیل صبحانه‌ای بدون پخت

  1. جو دوسر پرک شده، دارچین و شکر یا عسل را در کاسه‌ای بریزید و با هم مخلوط کنید، سپس شیر را به آن اضافه کنید.
  2. مخلوط حاصل را با قاشق خوب هم بزنید، سپس آن را شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا جو پرک، شیر را جذب کرده و نرم شود.


خواص اوتمیل

  1. اوتمیل حاوی مقادیر بالایی فیبر محلول و فیبر نامحلول است که هر دو برای سلامتی بدن لازم هستند. فیبر محلول، باعث کاهش کلسترول و تثبیت قند خون می‌شود و فیبر نامحلول، حرکات روده بزرگ را بهبود می‌بخشد و به رفع یبوست کمک می‌کند.
  2. اوتمیل حاوی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن نظیر منیزیم، فسفر، روی، منگنز، سلنیوم و آهن است.
  3. اوتمیل، باعث ایجاد احساس سیری به مدت طولانی می‌شود و از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند.


سخن آخر

اوتمیل، نوعی صبحانه مغذی و پرانرژی است که با جو دوسر پرک درست می‌شود.  همانطور که ملاحظه کردید اوتمیل صبحانه ای دارای تنوع بالایی است و شما می‌توانید از هر نوع ماده دلخواه برای طعم دادن به آن استفاده کنید. بورک پنیر نیز یکی دیگر از صبحانه‌های مغذی و خوشمزه است و مصرف آن به عنوان صبحانه می‌تواند به شما در آغاز یک روز پرانرژی کمک کند. امیدواریم با استفاده از این مطلب بتوانید صبحانه‌های متنوعی درست کنید و تجربیات خود را در این زمینه از طریق بخش ارسال نظر با دیگران به اشتراک بگذارید.
 
انتهای پیام/۱۰۰۰
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
نظرسنجی
آیا با افزایش قیمت بنزین موافقید؟
بلی
خیر
آخرین اخبار