دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
حکم قمه زنی بر اساس نظر اکثر علما به این ترتیب است که در شرایط کنونی عزاداری به شیوه قمه زنی جایز نیست و باید از انجام آن پرهیز کرد. ضمن این که نذر قمه زدن هم نذر صحیحی نیست.
 
عکس قمه زنی
 
آوای خزر: قمه زنی یکی از شیوه‌های سنتی عزاداری در ایام محرم است. در این روش عزاداری فرد با زدن قمه یا هر شی تیزی و برنده‌ای بر سر خود باعث خارج شدن خون از آن ناحیه می‌شود. مقاله حاضر به بررسی نظر مراجع تقلید درباره حکم قمه زنی پرداخته است.
حکم قمه زنی از نظر:
امام خمینی
آیت الله خامنه ای
آیت الله فاضل لنکرانی
آیت الله نوری همدانی
آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله تبریزی
آیت الله صانعی
آیت الله مظاهری
آیت الله بهجت
آیت الله خوئی
شیخ محمداسحاق فیاض کابلی

نظر مراجع عظام در مورد قمه زنی

حکم قمه زنی از نظر امام خمینی

  • اگر ضرر نداشته باشد، مانع ندارد؛ ولی در این زمان انجام نشود.

حکم قمه زنی از نظر آیت الله خامنه ای

  • هر کاری که برای انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب شود، حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند.
    قمه زنی علاوه بر اینکه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمی‌شود و در زمان ائمه (ع) و پس از آن نیز سابقه ندارد و تأییدی از ائمه معصومین (ع) نیز در مورد آن - نه به شکل عام و نه به شکل خاص - نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده می‌شود و جایز نیست.

حکم قمه زنی از نظر آیت الله فاضل لنکرانی

  • چون از نظر مخالفین هیچ توجیهی ندارد، بلکه نتیجه منفی هم دارد؛ لذا لازم است شیعیان علاقه‌مند به مکتب حضرت امام حسین (ع) از آن خودداری کنند.
  • با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده و ایران اسلامی به عنوان امّ القرای جهان اسلام شناخته می‌شود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به گونه‌ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقه مندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط قمه زدن چنین نقشی ندارد و دشمنان اهل بیت (ع) از آن سوء استفاده می‌نمایند و آن را علیه مذهب به کار می‌برند؛ لذا مناسب است شیعیان علاقه‌مند به مکتب امام حسین (ع) از آن خودداری نمایند و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

آیت الله نوری همدانی

  • اشکال دارد.

آیت الله مکارم شیرازی

  • بر مسلمانان واجب است از چیز‌هایی که سبب وهن مذهب است، خودداری کنند.

آیت الله تبریزی

  • باید طوری باشد که باعث وهن شیعه نباشد.
  • قمه زنی در حد نفسه مانعی ندارد و لکن سزاوار است برای مؤمنین که در مقام حزن و اندوه بر سیدالشهداء (ع) مظهر مناسب تری را اختیار کند و آن مظهر مختلف به اختلاف کشور‌ها و شهرها، والله العالم.

حکم قمه زنی از نظر آیت الله صانعی

  • برپایی مجالس و اقامه عزاداری خامس آل عبا (ع) از قبیل: روضه خوانی و وعظ و سینه زنی و عزاداری سنتی از افضل اعمال است و موجب اجر و مزد اخروی فراوان است، لیکن باید توجه داشت که دشمن، همه اعمال ما را مستقیماً با مقارن قرار دادن با اعمال دیگران، مورد حمله قرار می‌دهد و غرضش حمله به مذهب یا اسلام است و با عقبگرد ما از مواضع عملی اسلامی، ما را رها نکرده، بلکه حمله را زیادتر و زیادتر نموده تا آنکه ما را از همه اعمال و فرایض و شعایر و تبلیغاتمان باز دارد.  به حول و قوه الهی و با بیداری امثال شما مسلمانان و بهانه به دست دشمن ندادن و حفظ عزت و عظمت اسلامی هر روز بر شکست آنان اضافه خواهد شد و تبلیغات آن‌ها به جایی نخواهد رسید، که: «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه شیء».

آیت الله مظاهری

  • لطمه زدن به خود به صورت‌های متفاوت چه حکمی دارد؟ (روی کندن و سینه زدن به صورتی که زخم یا کبود شود) پ
  • این گونه اعمال با تنزه عزاداری ها، سازگاری ندارد و امید است با تذکر و تنبه به طور کامل متروک شود.

آیت الله بهجت

  • اگر ضرر و مفسده‌ای نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد.

حکم قمه زنی از نظر آیت الله خوئی

  • اگر قمه زنی و زنجیر زنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمخسر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

حکم قمه زنی از نظر شیخ محمداسحاق فیاض کابلی

  • زنجیر زدن و قمه زدن مانعی ندارد در صورتی که ضرر (زیاد) معتنابه نداشته باشد.


حکم قمه زنی مخفی

آیا قمه زنی به صورت مخفی جایز است؟
آیت الله خامنه ای:
  • چون در زمان حاضر موجب وهن و بدنامی مذهب می‌شود، بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست.
آیت الله فاضل لنکرانی:
  • قمه زدن پنهانی اشکال ندارد لکن در ملاء عام در شرایط فعلی بهتر است از آن اجتناب شود، زیرا رسانه‌های استکباری مترصد فرصت اند تا علیه تشیع تبلیغات سوء کنند و چهره شیعه را در دنیا مُشَّوَهْ جلوه دهند.
آیت الله مکارم شیرازی:
  • عزاداری نباید باعث آسیب به بدن شود.


حکم مرگ بر اثر قمه زنی

اگر قمه زدن در عزاداری ائمه (ع) موجب مرگ شخص شود، آیا این عمل خودکشی محسوب می‌شود؟
آیت الله خامنه ای:
  • اگر این عمل عادتاً منجر به فوت نمی‌شود، حکم خودکشی ندارد؛ ولی اگر از همان ابتدا خوف خطر جانی برای او وجود داشته و در عین حال این کار را انجام داده و منجر به فوت وی شده است، حکم خودکشی را دارد.


حکم خون لطمه زنی

آیا خونی که بر اثر کوبیدن شدید سر به دیوار در عزای حضرت امام حسین (ع) از سر انسان جاری و به سر و صورت شرکت کنندگان در مراسم عزاداری پاشیده می‌شود، پاک است یا خیر؟
آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی و امام خمینی:
  • خون انسان در هر صورت نجس است.


حکم نذر قمه زنی

قمه زدن و تیغ زدن عزاداران امام حسین (ع) در روز عاشورا به عنوان ادای نذر یا کسب اجر اخروی چه حکمی دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی:
  • عزاداری سیدالشهدا (ع) از افضل قربات است؛ ولی باید از انجام اعمالی که موجب ضرر به بدن یا وهن مذهب می‌شود اجتناب کنید؛ و چنین نذری لازم الوفا نیست.
  • پدر و مادری نذر می‌کنند که اگر خدا به آنان فرزند پسر بدهد روز عاشورا بر سر او تیغ بزنند. آیا با توجه به اینکه انجام این گونه اعمال باعث وهن شیعه و عزاداری سیدالشهدا (ع) و موجب سوء استفاده دشمنان اسلام می‌گردد عمل به این نذر واجب است؟
آیت الله مکارم شیرازی:
  • این نذر صحیح نیست؛ چون در نذر، رجحان عمل شرط است و این عمل با توجه به اینکه بهانه‌ای به دست دشمنان اسلام برای زیر سؤال بردن کل مسائل سوگواری خامس آل عبا (ع) که از افضل قربات است می‌دهد، خالی از اشکال نیست و بر فرض رجحان این عمل، نذر درباره دیگری کردن صحیح نیست.


توصیه به قمه زنی در قدیم

اخیراً دو عدد سی دی به دستم رسیده که در آن از قول تعدادی از مجتهدین به قمه زنی توصیه شده است. نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟

آیت الله مکارم شیرازی:
  • هرگاه بزرگان پیشین که چنین فتوایی داده اند، شرایط این زمان را می‌دیدند که مسئله قمه زنی مانع پیشرفت تشیع در دنیا شده است، حتماً فتوا به منع آن می‌دادند؛ زیرا شرایط فتوا در زمان‌ها مختلف است و متأسفانه بعضی از نسبت‌ها اخیراً خلاف واقع از آب در می‌آید.


حکم تبرک با خون قمه زنی

آیا خونی که از بدن سینه زنان و عزاداران، به سبب قمه زدن و غیره، بیرون می‌آید، باعث تبرک و شفای مریض‌ها و زن‌های عقیم و مانند آن می‌شود؟
آیت الله مکارم شیرازی:
  • این سخنان پایه و اساسی ندارد و سزاوار است عزاداری به صورتی باشد که باعث هتک دین و مقدسات نشود.
انتهای پیام/1000
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها