دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویاناعلام کرد:
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت:بیش از 4 هزار نمونه سلولهای بنیادی خون بندناف از مازندران جمع آوری و ذخیره شده است و بزودی نخستین پیوند سلولهای بنیادی خون بند ناف در بیمارستان امیرکلا انجام می شود.
ذخیره بیش از4 هزار نمونه سلولهای بنیادی خون بندناف در مازندران/ نخستین پیوند سلولهای بنیادی خون بند ناف در مازندران طی یک ماه آینده

به گزارش آوای خزر از ساری،مرتضی ضرابی در نشست خبری با خبرنگاران مازندران اظهار داشت:خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود. این خون غنی از سلول‌های بنیادی است.

وی گفت:شرکت فناوری بن یاخته های رویان از سال ١٣٨٤ ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرده و تا کنون موفق به ذخیره سازی بیش از 8 هزار نمونه شده است که تا پایان سال این عدد به 9 هزار نمونه برسد.انشالله تا پایان سال 97 به باشگاه 100هزارتایی ها بپیوندیم.

ضرابی بیان کرد: در بانک خون بند ناف خصوصی، ذخیره­ سازی نمونه بنا به درخواست متقاضی و پرداخت هزینه­ های مربوط به آن صورت گرفته و نمونه خون در مالکیت طرف قرارداد می­ باشد.در بانک خون بند ناف عمومی، نمونه خون بند ناف از طرف خانواده به بانک اهداء می­ شود بنابراین ذخیره­ سازی به صورت رایگان انجام شده و در مالکیت بانک عمومی خون بند ناف قرار می­ گیرد.

وی گفت: در حال حاضر بیماری­ هایی که منشاء خونی دارند (انواع سرطان­ های خون) و کم خونی­ های مادرزادی و برخی بیماری های نقص سیستم ایمنی با این سلول­ ها قابل درمان هستند.

ضرابی افزود:سلول های بنیادی خون بند ناف فقط در برخی بیماری ها برای کودکی که نمونه وی ذخیره شده و هر شخص دیگری که از لحاظ ژنتیکی (HLA) تطابق لازم را با نمونه خون ذخیره شده، داشته باشد و تعداد سلول­ متناسب با وزن بیمار باشد؛ قابل استفاده خواهد بود. 
وی ادامه داد:خواهر و برادر بیشترین شانس استفاده را دارند.

وی گفت:تا کنون بیش از 15 پیوند فقط با استفاده از نمونه­ های ذحیره شده در بانک خون بند ناف رویان انجام شده است.

  ضرابی بیان کرد: حجم ناکافی خون بند ناف و کمبود تعداد سلول­ های بنیادی نمونه خون جمع­ آوری شده و همچنین آلودگی میکروبی   از دلایل عدم امکان فریز کردن نمونه ها است.
وی افزود: این بانک دارای ٢٧ نمایندگی در استان های مختلف کشور است که دفتر مازندران جز5 دفتر برتر کشور است وبیش از 4 هزار نمونه تاکنون ذخیره کرده است.
ضرابی گفت: بزودی نخستین پیوند سلولهای بنیادی خون بند ناف در بیمارستان امیرکلا توسط پزشک حاذق دکتر تمدنی و همکارانش انجام می شود.
 
وی در پایان گفت: ایران جز کشورهایی است که سالم ترین خون را دارد و در صورت حمایت دولت و کمک خیرین می توانیم بانک عمومی خون را گسترش دهیم.
در صورت فراهم شدن شرایط استاندارد abb و انجام ممیزی ها امکان صادرات نمونه ها را خواهیم داشت.

به گزارش آوای خزر، متقاضیان عضویت در بانک خون بندناف مازندران می توانند به آدرس:ساری بلوار امیرمازندرانی خیابان وصال شیرازی جهاد دانشگاهی مراجعه و یا با شماره تلفن شماره تماس:  33353380-011 تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/ 1000

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها