دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

کشف یک گونه کرونا که سرایت پذیری ندارد
سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه اعلام کرد که ظاهرا گونه تازه ای از ویروس کرونا که برای نخستین بار در ماه مه (اردیبهشت) در آفریقای جنوبی شناسایی شده، سرایت پذیری ندارد و موجب نگرانی نیست.

ملابرادر وزیر خارجه طالبان شد
خبرگزاری نووستی به نقل از منبع عالی رتبه طالبان اسامی برخی رهبران این جنبش که پست‌های محوری در دولت آینده طالبان خواهند داشت، فاش کرد.این منبع به خبرگزاری نووستی گفت، ملاعبدالغنی برادر آخوند به عنوان وزیر خارجه منصوب شده در حالی‌که ملا یعقوب آخوند (زاده) پسر موسس جنبش طالبان به عنوان وزیر دفاع منصوب شده است.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت منتهی به ۹ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۶۸۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۳ نفر رسید. ۶۴۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۷ هزار و ۷۹۴ نفر رسید.

شناسایی ۶ نفر در خصوص پرونده تصاویر زندان اوین
خداییان سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به انتشار فیلم‌های زندان اوین گفت: در خصوص صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست بر این اساس قوه قضاییه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد و دادستان کل کشور مامور پیگیری این موضوع هستند. دادستان کل‌کشور یک اکیپی را مامور کردند و حدود سه روز در زندان اوین بودند که ۶ نفر شناسایی شدند و ۴ نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای عمومی معرفی شدند و دستور احضار برای دو نفر دیگر صادر شده و با برخی از متخلفان نیز در زمان خود برخورد شده است.

احضار ۲۰ نفر در پرونده انتشار فایل صوتی ظریف
سخنگوی قوه قضاییه پرونده  درباره انتشار فایل صوتی ظریف گفت پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است و جهت مستندسازی پرونده و جمع‌آوری دلایل و مدارک مبنی بر توجه اتهام به متهم یا متهمان تعداد زیادی از افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به این فایل صوتی دسترسی داشتند؛ شاید بیش از ۲۰ نفر بودند که به عنوان مطلع احضار شدند.

عنابستانی و سرباز راهور؛ شاکی اعلام گذشت کرد
خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره محکومیت علی اصغر عنابستانی بیان کرد: پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت عنوان تمرد از دستور مامور نیروی انتظامی و ایراد ضرب به آن مأمور تشکیل شد و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و درباره برخی از اتهامات حکم برائت صادر شد و درباره ایراد ضرب حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال شد و در آنجا شاکی اعلام گذشت کرد و پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر وجود دارد و منتظر تصمیم این مرجع هستیم.

تکذیب آلوده بودن واکسن‌های مدرنا در ژاپن
وزیر بهداشت ژاپن اعلام کرد: به احتمال زیاد آلودگی موجود در واکسن های مدرنای توزیع شده در استان جنوبی اوکیناوا در هنگام تماس سرنگ‌های آلوده با ویال‌های واکسن ایجاد شده‌ است. وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد: سوزن سرنگ ها احتمالا به درستی وارد ویال ها نشده و در نتیجه، درپوش لاستیکی ویال را شکسته و باعث نشت آلودگی از سرنگ به داخل شیشه ویال شده است. نوریهیسا تامورا، وزیر بهداشت ژاپن در جمع خبرنگاران گفت: دلیل آلودگی واکسن ها هرچه که بوده، شنیده ایم که هیچگونه مشکل ایمنی یا مشکلات احتمالی دیگر ایجاد نمی‌کند.

آمار قابل تامل از عدم استقبال مردم از رسانه‌های اجتماعی داخلی
ایسپا با برگزاری یک نظرسنجی اعلام کرد ۴۸.۴ درصد از پاسخگویان گفته‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی مثل تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند. در مقابل ۱.۸ درصد بیان کرده‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل سروش استفاده می کنند. ۲۲.۸ درصد پاسخگویان گفته‌اند هم از رسانه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می کنند. ۲۷ درصد پاسخگویان گفته‌اند در حال حاضر کاربر هیچکدام از رسانه‌های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.

۷۰ درصد اروپا واکسینه شد
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در یک پیام اینترنتی که بر روی صفحه توییتر خود منتشر کرد، گفت: «امروز ما به مرحله مهمی در کارزار واکسیناسیون خود رسیدیم. هفتاد درصد از بزرگسالان در اتحادیه اروپا اکنون کاملاً واکسینه شده‌اند و این بدان معناست که ۲۵۰ میلیون نفر نسبت به مرگ و میر ناشی از کرونا ایمن شده اند.»

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: