دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
برای نخستین‌بار انجام شد
ویزیت رایگان در روستای «شیرکلا» نکا
در راستای توزیع عادلانه خدمات نظام سلامت، روستای محروم «شیرکلا» در بخش هزارجریب نکا، برای نخستین‌بار شاهد حضور یک تیم پزشکی جهادی بوده است.

به گزارش آوای خزر از نکا، بسیج جامعه پزشکی در راستای ارتقای شاخص سلامت، توزیع عادلانه امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، ایجاد امید و نشاط در جامعه و افزایش مشارکت‌های جمعی باهدف بهره‌مندی و دسترسی همگان به  خدمات پایه‌ای، طرح ویزیت رایگان در مناطق محروم اعم از روستاها و حاشیه شهرها را بنیان نهاد.

تیم‌های پزشکی در قالب اردوهای جهادی رهسپار مناطق محروم می‌شوند و به یاری هموطنان خود می‌شتابند. مناطق محروم روستایی به طور ویژه دارای یک وجه مشترک هستند؛ دسترسی کمتر به مراکز درمانی و نبود راه‌های ارتباطی مناسب که دوری آنها از شهر نیز این مشکلات را مضاعف می‌کند.

تجربه پزشکان نشان داده است که بیشتر مراجعه‌کنندگانی که در اردوهای جهادی به آنها مراجعه می‌کنند از بیماری خود مطلع نیستند؛ این افراد که عمدتاً ساکن مناطق کوهستانی با جاده‌های سخت‌گذر هستند؛ حتی در طول سال فرصت یا توان مراجعه به مراکز درمانی شهری را ندارند.

در استان مازندران که مناطق شرقی آن از کمترین میزان راه‌های آسفالته برخوردار است، باوجود آنکه مسوولان و نمایندگان مجلس در هر دوره‌ای جهت ایمن‌سازی، همچنین آسفالت راه‌های روستایی قول مساعد می‌دهند، اما هنوز اتفاق قابل قبولی صورت نگرفته است. این وعده‌ها در حالی به تاریخ می‌پیوندد که مسوولان به طور مداوم شعار «راه، محور توسعه است» را عنوان می‌دارند.

در جمعه‌ای که پشت سر گذاشتیم؛ گروه جهادی پایگاه مقاومت بسیج کارکنان بیمارستان‌های امام خمینی و خاتم‌الانبیاء بهشهر در ششمین اردوی جهادی خود در سال 1400، با عنایت و تجربه‌ای که نسبت به مشکلات مردم مناطق محروم دارند،راهی یکی از روستاهای شرق مازندران در ارتفاعات شهرستان نکا شدند.

این روستای 60 خانواری "شیرکلا" نام دارد. در فاصله 53 کیلومتری از مرکز شهر واقع است. جاده دسترسی اصلی به طول 9 کیلومتر آسفالته نیست و به‌ویژه در فصول سرد سال، مشکلاتی را در تردد اهالی ایجاد می‌کند.

همین مشکلات کافی بود تا تیم پزشکی و پرستاری برای ارائه خدمات حوزه سلامت، به جای اینکه بیمار به نزد آنها برود؛ آنها در حرکتی انسان‌دوستانه به سراغ بیماران بروند تا جامعه هدف بتواند در فرصت به‌دست آمده، در قیل و قال فعالیت‌های روزمره، دقایقی را هم به سلامتی خود اختصاص دهد.

در این اردوی جهادی، 93 نفر از اهالی شیرکلا و روستای همجوار(پاسند) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ویزیت شدند و داروهای خود را نیز دریافت کردند. ارزش داروها که داروخانه دکتر تبرائی در اختیار تیم پزشکی قرار داد، افزون بر 4.5 میلیون تومان بوده است. برخی بیماران به مراکز درمانی ارجاع شدند. میزان قند خون و فشار خون اکثر بیماران نیز تست شد. بیشترین مراجعات نزد پزشک بیماری‌های داخلی بوده است.

تیم پزشکی به مدیریت دکتر هوشنگ امیری عبارتند از: دکتر اسلام بابانژاد، دکتر محمدعلی حسینیان، دکتر علی مهدوی، دکتر سیدرضا علوی‌زاده، سید هادی هاشمی، عباس بهشتی، ابوذر رحمانی، حسین حاجیان، هادی سلیمی، زهرا رمضانی، سمیه خادمی، حامد رحمانی و مرتضی رجایی.

اعضای شورای اسلامی، دهیار، هیات انصارالمهدی، پایگاه بسیج و کارکنان خانه بهداشت روستای شیرکلا نیز در برگزاری و هماهنگی برنامه مشارکت فعال داشتند.  

اردوی بسیج جامعه پزشکی کارکنان بیمارستان‌های امام خمینی و خاتم‌الانبیاء که برای نخستین‌بار در روستای محروم شیرکلا برگزار شد؛ با حضور پدر شهید مدافع حرم عبدالرحیم فیروزآبادی، خادمیاران رضوی نکا و بسیجیان منطقه همراه بود.

تقدیر از جهادگران و همکاران این برنامه‌ی سلامت‌محور، پایان‌بخش یک روز به‌یادماندنی بود که بی‌شک دعای خیر محرومان، پشت و پناه این تیم پزشکی‌ست.

انتهای پیام/1001/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها