دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

به گزارش آوای خزر، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم. 

آغاز پرواز‌های حج از نیمه دوم خرداد
اکبر رضایی معاون سازمان حج و زیارت اعلام کرد: پروازهای حج تمتع از نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. اکبر رضایی در شورای برنامه‌ریزی بعثه و حج گفت که درخواست اختصاص سهمیه اضافی به میزان پنج‌هزار نفر برای وزارت حج عربستان ارسال خواهد شد.

تصمیم آمریکا به عدم خروج نام سپاه از فهرست تروریسم
پایگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از یک مقام ارشد دیپلماتیک اسرائیل مدعی شده دولت بایدن به مذاکره‌کنندگان اروپایی گفته برنامه‌ای برای خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های «تروریستی» به عنوان بخشی از مذاکرات وین ندارد. با وجود این، این او مدعی شده که دولت بایدن علی‌رغم ارسال این پیام به مذاکره‌کنندگان اروپایی هنوز در حال بررسی این گزاره است که بخشی از سپاه پاسداران را از لیست خارج کند، اما نیروی قدس سپاه را در فهرست FTO نگاه دارد.

پراید ۲۰۰ میلیونی
در حالیکه سال گذشته، دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت اعلام کرده بود "اگر شورای رقابت نبود، پراید ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت"، بررسی روند بازار روزهای اخیر خودرو نشان می‌دهد که پراید تا ۲۰۰ میلیون تومان هم پیش رفته است. باتوجه به اینکه قریب شش ماه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شده، این سوال مطرح است وضعیت بازار فعلی نتیجه ناکامی ستاد تنظیم بازار است یا علت دیگری دارد؟

حضور گردان «زنان» یگان ویژه پلیس در ناآرامی‌های سال گذشته
سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور اعلام کرد: چند سال قبل یگان زنان راه اندازی و کارهای ستادی لازم نیز انجام شد اما از اسفند سال ۱۴۰۰ اولین گردان زنان یگان ویژه عملیاتی شد؛ به طوری‌که با گرفتن تجهیزات و لباس حتی در چند مورد حوادث و ناآرامی‌های سال گذشته در صحنه حضور داشته و مأموریت انجام دادند.

از سرگیری پروازهای فرودگاه صنعا پس از ۶ سال
دولت وابسته به انصار الله در یمن از موافقت سازمان ملل با ازسرگیری پرواز‌ها در فرودگاه بین المللی صنعا پس از وقفه‌ای ۶ ساله خبر داد.

تشبیه پوتین به تمساح
بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس مذاکره با پوتین را به گفت‌وگو با تمساح تشبیه کرد و مدعی شد به همین دلیل مذاکرات صلح اوکراین با روسیه احتمالا با شکست مواجه می‌شود. او گفت: راهبرد پوتین که مشهود است، این است که سعی کند تا جایی که می‌تواند اوکراین را ببلعد و تصرف کند و شاید نوعی مذاکره از موضع قدرت داشته باشد

سقوط ماریوپول؟
وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور کنترل ماریوپل، به استثنای کارخانه ذوب آهن را در اختیار گرفته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «آزادی» ماریوپل را «یک پیروزی» خواند و دستور محاصره کارخانه ذوب آهن را صادر کرد. به گفته مقامات اوکراین نزدیک به هزار غیرنظامی و تعدادی از نیروهای مدافع شهر در این کارخانه پناه گرفته‌اند. با وجود ادعای روسیه، بایدن آن را مشکوک خواند و شهردار ماریوپول هم سقوط این شهر را تکذیب کرد.

فقط ۲۰ درصد از حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده
حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در سال آبی جاری از ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به سوی دریاچه رهاسازی شده‌است.

عراق به ایرانی ها ویزا نمی دهد
روزنامه ایران نوشت: با وجود اینکه همچنان سفر به عراق نیاز به روادید دارد اما شواهد نشان می‌دهد که سفارت عراق همکاری لازم را با زائران ایرانی نداشته و برای مردم عادی روادید صادر نمی‌کند. در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به شب‌های قدر و روز شهادت امام علی‌(ع) خیل مشتاقان سفر به این کشور از عدم همکاری مقامات عراقی برای صدور ویزا جهت سفر زمینی به این کشور گلایه دارند.

احتمال دو برابر شدن قیمت ماکارونی و ۴ برابر شدن قیمت نان
اعلام رسمی قیمت گندم برای صنف و صنعت، پیش‌بینی‌ها درخصوص رشد قیمت محصولات وابسته به آرد را تأیید کرد. روز گذشته نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران از قیمت ۱۲ هزار تومانی هر کیلو گندم برای اصناف و صنایع وابسته به گندم خبر داد. نرخ تعیین شده برای گندم، قیمت هر کیلو آرد را برای صنایع و اصناف مصرف‌کننده این محصول تا کیلویی ۱۶ هزار تومان افزایش می‌دهد. رقمی که به‌گفته رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی قیمت ماکارونی را تا ۲ برابر و به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، قیمت نان را تا ۴ برابر افزایش خواهد داد.

انفجار در بزرگترین مسجد شیعیان مزارشریف
گزارش‌ها از انفجار در برزگترین مسجد شیعیان در مزارشریف خبر می‌دهند. بر اساس جدیدترین آمارها، گزارش شده که این انفجار تا کنون ۳۰ شهید و ۸۰ زخمی برجای گذاشته است. داعش مسئولیت انفجار را بر عهده گرفت.

آخرین آمار کرونا در ایران
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، یک هزار و ۴۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۶۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۸۰۸ نفر رسید. همچنین ۲۳ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۱۴۰ هزار و ۹۱۹ نفر رسید.

 ‌پیغام می‌دهند ‌دست از انتقام خون حاج قاسم بکشید
دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: دشمنان مرتب پسغام و پیغام می‌دهند اگر از دست انتقام حاج قاسم بکشید فلان امتیاز را می‌دهیم و فلان تحریم را برمی‌داریم! اما زهی خیال باطل. تقاص حاج قاسم حتمی است.

خرید بلیت جام جهانی از ۴ اردیبهشت
علاقه‌مندان به خرید بلیت مسابقات تیم ملی ایران در جام جهانی ٢٠٢٢ قطر با توجه به محدودیت تعداد بلیت‌های موجود در اختیار فدراسیون فوتبال می‌توانند نسبت به ثبت نام جهت شرکت در قرعه‌کشی اقدام کنند. ثبت نام در سامانه ticket.ffiri.ir از ساعت ٨ صبح روز یکشنبه ٤ اردیبهشت آغاز خواهد شد و تا ساعت ٢٤ روز سه شنبه ٦ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

شعار کنایه آمیز معلمان درباره «سیسمونی»
دیروز در برخی از استانها تعدادی از معلمان با‌ تجمع در مقابل ادارات آموزش و پرورش خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی شدند.معلمان استان‌های فارس، قزوین، زنجان، اصفهان، قم و خراسان رضوی از جمله فرهنگیانی بودند که خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بودند. فارس نوشت: همچنین در اصفهان تعدادی از تجمع کنندگان شعار می دادند که «یه سیسمونی کم بشه مشکل ما حل میشه» اشاره این افراد به خبر خرید سیسمونی نوه رئیس مجلس از ترکیه بود که توسط برخی رسانه منتشر شده بود که مشخص شد صحت ندارد.

تسنیم: در دیدار رئیس صداوسیما با رهبر معظم انقلاب نام فردوسی‌پور و رامبد جوان برده نشده
خبرگزاری تسنیم نوشت که پیگیری‌های خبرنگار این خبرگزاری نشان می‌دهد در دیدار دیدار رئیس سازمان صداوسیما با رهبر معظم انقلاب از افراد و مصادیق نام برده نشده؛ در حالی که در روایتِ منتشر شده در فضای‌مجازی با ذکر نام‌ چهره‌هایی همچون عادل فردوسی‌پور و رامبد جوان، مواضعی مرتبط با حضور این چهره‌ها در تلویزیون به رهبر انقلاب نسبت داده شده است.

توضیح مشاور قالیباف درمورد جنجال سفر ترکیه
محمود رضوی، مشاور محمدباقر قالیباف رییس مجلس درمورد جنجال سفر ترکیه نوشت: برخی نهادها پاسخ دهند که آیا شناسایی داماد، دختر و همسر محجبه رئیس مجلس با ماسک عادی بوده؟ او نوشت که هیچ کس از بارداری دختر قالیباف مطلع نبود؛ جز کنترل اطلاعاتی، هیچ روشی برای کشف آن هم وجود نداشت. رضوی همچنین تاکید کرد که این مسافران بار اضافه نداشته اند و پرسید این سناریوی تخیلی را چه کسی ساخته؟ رضوی مدعی شد این پروژه یک پروژه امنیتی بود و این سوال را مطرح کرد که معنای بپا گذاشتن برای خانواده قالیباف در سفر شخصی چیست؟ او خودش چنین پاسخ داد که موضوع بسیار فراتر از ماجراجویی آدم های بدنام است و پای یک نهاد در میان است.

یونان: نفتکش روسی را به خاطر ابهام در تحریم بودن مالکانش، آزاد می‌کنیم
چند روز پیش بود که گارد ساحلی یونان اعلام کرد که یک نفتکش روسی را توقیف کرده است اما حالا می‌گوید به خاطر ابهام در تحریم‌ها، این نفتکش را آزاد می‌کند. یونان گفته بود این اقدام در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو انجام شده است، اما حالا می‌گوید نسبت به تحریم بودن مالکان این کشتی از سوی اتحادیه اروپا ابهام وجود داشته و می‌خواهد این نفتکش را آزاد کند.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها