دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
اکنون یکی از مشکلات اصلی جوامع بی‌نظمی و جابه‌جا شدن ساعت خواب است. افراد این روز‌ها بسیار دیر به خواب می‌روند در نتیجه نمی‌توانند در ساعت‌های درست فعالیت داشته باشند و به کارهای خود برسند.

کارشناس سبک زندگی گفت: به طور کلی اعضای اصلی بدن در ساعات ۹ تا ۱۲ شب شارژ می‌شوند و افرادی که در این ساعت‌ها خواب نیستند نمی‌توانند انرژی کافی برای روز بعد را به دست بیاورند؛ در نتیجه همیشه خسته هستند.

حسن اکبری، کارشناس سبک زندگی اسلامی در شبکه جام جم از شش ضرورت برای داشتن زندگی سالم از نگاه ابن‌سینا سخن گفت.

وی به اهمیت ضرورت‌هایی مانند زمان خواب و تغذیه مناسب پرداخت و تاثیر آن‌ها بر زندگی را بررسی کرد.



کارشناس سبک زندگی اسلامی گفت: تخصص اصلی من در بخش آسیب شناسی سلول است؛ در گذشته افرادی مانند ابن‌سینا بدن را با اعضای آن می‌شناختند، اما اکنون بدن انسان را با توجه به سلول‌ها می‌شناسند.



اکبری افزود: علم امروز می‌داند ۶ میلیون سلول گلبول‌های قرمز در یک سر خودکار جا می‌شود. سامانه‌ای که سلول‌ها را اداره می‌کند از یک کشور پیچیده‌تر است. برای درست کار کردن سامانه سلول‌ها افراد نیاز به انرژی دارند که به آن ای‌تی‌پی می‌گویند.



کارشناس سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت ساختار سلول‌ها به اتومبیل‌ها بسیار شباهت دارد و مانند موتوری هستند که با سوخت فعالیت می‌کنند.



اکبری ادامه داد: افراد برای فعالیت بهتر سلول‌ها در بدن باید شش ضرورت را رعایت کنند که ابن سینا نیز به آن‌ها اشاره کرده است؛ اولین ضرورت برای فعالیت بهتر سلول‌ها، هوای سالم است. پس از آن می‌توان به غذای سالم، خواب کافی، ورزش، جذب و دفع صحیح مواد لازم بدن اشاره کرد.



وی ابراز کرد: در نهایت نیز توصیه شده تا افراد از داشتن استرس و اضطراب خودداری کنند و حس خوبی داشته باشند. ضرورت‌های ذکر شده بین نوزادان و افراد مسن یکی است و افراد بدون توجه به سن خود باید آن‌ها را رعایت کنند تا زندگی بهتری داشته باشند.



کارشناس سبک زندگی اسلامی افزود: ابو علی سینا همچنین به ارتباط معنوی انسان با خدا به عنوان یک ضرورت اشاره کرده است. بر اساس توضیحات او انسانی که تمام ضرورت‌های پیشین را رعایت کند، اما رابطه معنوی با خدا نداشته باشد نمی‌تواند به نهایت سلامت خود برسد.



اکبری اظهار کرد: اکنون یکی از مشکلات اصلی جوامع بی‌نظمی و جابه‌جا شدن ساعت خواب است. افراد این روز‌ها بسیار دیر به خواب می‌روند در نتیجه نمی‌توانند در ساعت‌های درست فعالیت داشته باشند و به کارهای خود برسند.



وی یادآور شد: افرادی که از ساعت ۳ شب تا ۳ ظهر می‌خوابند نمی‌توانند در جامعه تاثیر مناسبی بگذارند. به طور کلی اعضای اصلی بدن در ساعات ۹ الی ۱۲ شب شارژ می‌شوند و افرادی که در این ساعت‌ها خواب نیستند نمی‌توانند انرژی کافی برای ادامه روز بعد را به دست بیاورند در نتیجه همیشه خسته هستند.



کارشناس سبک زندگی اسلامی گفت: در دین اسلام، ائمه اطهار فرمودند که مسلمانان زود می‌خوابند و زود از خواب برمی‌خیزند. انسان یک موجود روزگرد است که در زمان روشنایی فعالیت خود را انجام می‌دهد در نتیجه بهتر است افراد زمان خواب خود را مدیریت کنند. اقداماتی مانند زمانبندی مناسب خواب، ورزش و تغذیه درست می‌توانند در کیفیت زندگی بسیار کمک کنند.



اکبری ادامه داد: در بدن انسان یک ساعت بیولوژیک وجود دارد که تمام هورمون و سلول‌های بدن را مدیریت می‌کند. زمانی که این ساعت خراب می‌شود مشکلاتی مانند نازایی و اختلالات هورمونی در افراد شکل می‌گیرد. این واکنش در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و تاثیر شدیدتری دارد.



وی افزود: سلامت انسان همچنین در قالب یک مثلث معرفی می‌شود که تغذیه سالم، دارو و اقدامات درمانی هر ضلع آن هستند. بر اساس این مثلث سلامت متخصصان و پزشکان باید پیش از تجویز دارو ابتدا تغذیه بیمار خود را تغییر دهند تا بهترین مسیر را برای سالم شدن مراجع فراهم کنند.



کارشناس سبک زندگی اسلامی اضافه کرد: در نهایت افراد برای سالم زندگی کردن باید از طب سنتی و جدید به نوع درست استفاده کنند. اکنون ترکیب این دو طب، پسامدرن نام دارد که در آن ابتدا سبک زندگی بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد افراد به سمت مصرف دارو راهنمایی می‌شوند.

برچسب ها: سلامت بدن ، ساعت خواب
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار