دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۱۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
در کارگروه مدیریت پسماند مازندران مصوب شد
موافقت با صدور مجوز بهره‌برداری از سکوی جدید انتقال زباله در ساری/ تشکیل ۴ کمیته ویژه برای مدیریت پسماند در مازندران
کارگروه مدیریت پسماند استان مازندران با صدور مجوز بهره‌برداری از سکوی جدید انتقال زباله در شهر ساری موافقت کرد. این کارگروه همچنین شیوه‌نامه تشکیل کمیته‌های تخصصی مدیریت پسماند در مازندران را تایید کرد و به طور ویژه برای مدیریت پسماندهای عفونی و کشاورزی برنامه ارائه داد.
آوای خزرآزاده بابانژاد: سومین نشست کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران در سال‌جاری، امروز یکشنبه ۱۷ مهرماه به ریاست رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و دبیری عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران و با حضور اعضای مربوطه، با بررسی سه دستور کار در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

دستور کار نخست به بررسی درخواست مجوز بهره‌برداری از سکوی جدید انتقال زباله شهرداری ساری اختصاص داشت. به گفته کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران قرار بود که طرح سکوی جدید انتقال زباله مرکز استان در هفته دولت به بهره‌برداری برسد، اما مسائلی وجود داشت و تصمیم بر این شد که طرح مذکور، زمانی می‌تواند اجازه بهره‌برداری داشته باشد که مصوبه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان را اخذ کند.

واقعیت این است که سکوی قبلی انتقال زباله متعلق به شهرداری ساری بود، اما در ازای بدهی‌های شهرداری به پیمانکار، به او واگذار شد و شهرداری نیز ملکی را که خود مالکش بود، تا همین چند وقت پیش در اجاره داشت، اکنون مالک سکو اجازه فعالیت به شهرداری را نمی‌دهد و این حق قانونی اوست که می‌تواند از آن استفاده کند.

اکنون سکوی دیگری در روبروی سکوی جدید روز‌های پایانی کار خود را می‌گذراند، ظرفیت تخلیه ۲۵۰ تن زباله و تصفیه ۴۰ هزار لیتر شیرابه را در روز دارد، به گفته عباس غفوری مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری، تمامی موارد فنی در این طرح دیده شده است و زباله به هیچ عنوان در سکوی انتقال زباله نمی‌ماند و همان شب به مرکز دفن زباله می‌رود.
 
موافقت با صدور مجوز بهره‌برداری از سکوی جدید انتقال زباله در ساری/تصویب کمیته‌های تخصصی مدیریت پسماند در مازندران
از نگاه معاون عمرانی استاندار مازندران، اولا به این دلیل که سکوی جدید از گذشته و در زمان استفاده از سکوی قبلی نیز در حال ساخت بوده و جانمایی‌های آن تایید و از نظر اجرایی آماده شده است، و دوما از این لحاظ که چاره‌ای نداریم و شهر ساری باید یک سکوی انتقال زباله داشته باشد و به نوعی نیز محل گذر است و زباله در آن دپو نمی‌شود، لذا بهره‌برداری از آن ایرادی ندارد.

البته داریوش عبادی فعال محیط زیست عنوان کرد که با توجه به موقعیت مکانی سکوی جدید انتقال زباله در ساری، سازمان پسماند استان باید شروط آن برای ملاحظات زیست‌محیطی را به تشکل‎های مردم‌نهاد محیط زیست اعلام کند.

دستور کار دوم نشست کارگروه مدیریت پسماند استان مازندران به ارائه گزارش اداره‌کل جهاد کشاورزی درباره میزان کود و سموم پر مصرف سالانه استان و اقدامات انجام‌شده در جهت کاهش آن، همچنین جلوگیری از آتش‌زدن کاه و کلش در سال ۱۴۰۱ و ارائه برنامه در خصوص کاهش یا کنترل کامل آن تا سال ۱۴۰۲ اختصاص داشت.

تهدید بخش کشاورزی مازندران با ۴۳۰ عامل آسیب‌زا

حسن عنایتی مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با  تاکید بر اینکه بقایای گیاهی باید به خاک بازگردد و کاه و کلش سرمایه‌هایی است که نباید هدر برود، افزود: بیشترین مشکل را در مزارع کشاورزی آمل، بهشهر، محمودآباد، بابل، فریدونکنار و جویبار داریم که بعد از برداشت محصول و آماده‌کردن زمین برای کشت بعدی، آن را آتش می‌زنند.

درباره میزان مصرف کود و سم در اراضی زراعی و باغی استان گزارش دقیقی ارائه نشد، اما این عدد اعلام شد که ۴۲۵ هزار از اراضی استان زراعی و ۱۵۰ هزار هکتار آن باغی است، همچنین مازندران مستعد تولید ۷۵ محصول کشاورزی است و با این تنوع و تعدد محصول، اما در معرض آسیب‌هایی است چه اینکه از ۶۵۰ عامل آسیب‌زا در بخش کشاورزی، ۴۳۰ مورد استان مازندران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
موافقت با صدور مجوز بهره‌برداری از سکوی جدید انتقال زباله در ساری/تصویب کمیته‌های تخصصی مدیریت پسماند در مازندران
از همین منظر، برخی از باغداران و کشاورزان برای مبارزه با آفات، روش شیمایی را اولین و آخرین راه حل می‌دانند و کود و سموم را بی‌رویه استفاده می‌کنند. گرچه به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران، بخش ترویج اقدامات و ارشاداتی را انجام داده، اما واقعیت این است که هنوز کشاورزان نسبت به مبارزه بیولوژیک به باور نرسیده‌اند.

یک تحقیق نیز نشان داده است که بیشترین مصرف سموم در اراضی شالیزاری برای مبارزه با آفات ازجمله کرم ساقه‌خوار برنج است و در همین رابطه میزان مصرف سموم از سال ۱۳۵۷ تا پایان سال ۱۳۹۹ براساس یک تحقیق، از سموم پرخطر به سموم کم‌خطر و در مواردی نیز مزارع ارگانیک و روش مقابله بیولوژیک رسیده است.

در زمینه پرتودهی که در نشست قبلی مطرح شده بود، فعالان کشاورزی معتقدند که این روش تنها برای مبارزه با آفات در محصولات انباری جواب می‌دهد.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به سخنان مدیر جهاد کشاورزی استان می‌گوید: مازاد پسماند کشاورزی باید جمع‌آوری و به عنوان کالای نوآور در سوخت، خاک و مواد سلولزی و سایر موارد مورد استفاده قرار بگیرد لذا لازم است تا از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه دعوت شود و آن‌ها راهکار‌های علمی و عملیاتی خود را برای تشویق کشاورزان و ترغیب آن‌ها به جمع‌آوری کاه و کلش و سایر پسماند‌های کشاورزی، ارائه دهند.

معاون عمرانی استاندار مازندران اعلام کرد که در نشست بعدی باید مدیران دو یا چند شرکت دانش‌بنیان در زمینه فناوری و مدیریت پسماند کشاورزی به جلسه دعوت شوند، جهاد کشاورزی نیز آمار مستندی از میزان سم و کود مصرفی در اراضی زراعی و باغی استان را ارائه دهد.

دستور کار سوم نشست درباره بررسی و تصویب شیوه‌نامه پیشنهادی تشکیل کمیته‌های تخصصی پسماند استان مازندران بود که با توضیحات ارائه‌شده، معاون عمرانی استاندار با کلیات آن موافقت و اعلام کرد که برای بهبود شیوه‌نامه، اعضای نشست نیز یک نسخه از آن را دریافت و نظرات خود را تا هفته آینده به دبیرخانه کارگروه مدیریت پسماند استان (اداره کل حفاظت محیط زیست) ارائه دهند.
 
موافقت با صدور مجوز بهره‌برداری از سکوی جدید انتقال زباله در ساری/تصویب کمیته‌های تخصصی مدیریت پسماند در مازندران
این کمیته‌های تخصصی عبارتند از: کمیته پسماند‌های عادی شهری و روستایی، کمیته پسماند‌های کشاورزی، کمیته پسماند‌های پزشکی و عفونی و کمیته پسماندهای صنعتی.

البته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران تاکید کرد که این کمیته‌ها تشریفاتی نباشد و باید مرجع نظارت و کنترل باشد و کار‌ها را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

بند پایانی دستور کار این نشست به ارائه گزارش درباره مدیریت پسماند‌های عفونی اختصاص داشت. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روزانه بین ۵ تا ۶ هزار تن زباله عفونی در ۴۰ بیمارستان و ۲ هزار و ۷۰۰ تن زباله عفونی نیز در مراکز غیربیمارستانی مانند مطب‌ها و کلینیک‌ها جمع‌آوری می‌شود.

عباس علیپور با اعلام اینکه تمامی زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها بی‌خطرسازی و خرد می‌شود، افزود: این زباله‌ها پس از این مرحله همانند زباله‌های شهری وارد چرخه پسماند می‌شوند، اما نکته حائز اهمیت درباره زباله‌های مطب و درمانگاه‌ها است که ۳۰ درصد آن‌ها پوشش خوبی ندارند و کار انتقال این زباله‌ها را شرکت‌های خصوصی برعهده دارند.

او تصریح کرد: تنها ۷۰۰ تن زباله غیربیمارستانی در ساری داریم که کار جمع‌آوری آن‌ها توسط شرکت‌های خصوصی حوزه پسماند با چالش مواجه شده است چرا که با مطب‌ها بر سر قیمت به توافق نرسیده‌اند، از اینرو دانشگاه علوم پزشکی حسب وظیفه خود ورود پیدا کرد تا این زباله‌ها پس از بی‌خطرسازی در بیمارستان‌ها وارد چرخه عادی مدیریت پسماند شوند که بیمارستان‌ها نیز ظرفیت لازم را برای این کار ندارند لذا مسئله زباله عفونی مرکز استان در بخش غیربیمارستانی روی میز است و باید تکلیف آن مشخص شود.

دکتر محمد ابراهیمی رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی مازندران نیز در گزارشی اعلام کرده است: ۶۸۵ مطب در میاندورود و ساری فعالیت دارند و ۵۲۰ واحد آن با سازمان پسماند قرارداد دارند.
 
موافقت با صدور مجوز بهره‌برداری از سکوی جدید انتقال زباله در ساری/تصویب کمیته‌های تخصصی مدیریت پسماند در مازندران
بر اساس نظرات ارائه‌شده و جمعبندی معاون عمرانی استاندار مازندران، مقرر شد که شهرداری ساری، مدیریت پسماند، بهداشت و محیط زیست در کمیته تخصصی این مسئله را بررسی کنند و به راهکار واحدی برسند.

همچنین مقرر شد که تا حصول نتیجه، سازمان مدیریت پسماند همانند گذشته کار انتقال زباله‌های عفونی را البته با نظارت معاونت بهداشتی و پس از بی‌خطرسازی، انجام دهد.
 
یکی از تاکیدات کارگروه پسماند این بود که قیمت عادلانه و منطقی برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی غیربیمارستانی تعیین شود و شرکت‌های طرف قرارداد نیز الزامات بی‌خطرسازی را رعایت کنند. 
 
به گزارش آوای خزر، سومین نشست کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران با چهار دستور کار، دو مصوبه نهایی‌شده داشت؛ یکی موافقت با بهره‌برداری از سکوی جدید انتقال زباله در مرکز استان و دیگری نیز موافقت با شیوه‌نامه پیشنهادی دبیرخانه درباره تشکیل کمیته‌های تخصصی چهارگانه جهت مدیریت صحیح پسماند در استان مازندران.
 


انتهای پیام/۱۰۰۱/
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کوثری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
0
0
فقط خواهشا یه فکری به حال ساکنین نزدیک این سکوی جدید هم بکنن که بوی زباله اذیتشون نکنه
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها