دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
افراد دچار اختلال دستگاه ایمنی ممکن است در برابر زیرسویه‌های جدید ناشی از جهش‌های مداوم سویه اُمیکرون ویروس کرونا دچار مشکل شوند، چرا که این ویروس‌های جدید می‌توانند بر داروهای حاوی آمیزه‌ای از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که برای پیشگیری در این افراد به کار می‌روند، غلبه کنند.

به گزارش آوای خزر، به نقل از ان‌بی‌سی گزارش‌های اخیر حاکی از ظهور زیرسویه‌های جدیدی از سویه اُمیکرون است که نه فقط از داروی حاوی آنتی‌بادی اووشلد (Evusheld) شرکت آسترازنکا که برای پیشگیری از عفونت کووید تایید شد است، می‌گریزد، بلکه در مقابل داروی حاوی آنتی‌بادی منفرد شرکت الای لیلی به نام «ببتلویماب»  (bebtelovimab) که تا به حال اثربخشی‌اش برای درمان کووید را حفظ کرده بود، نیز مقاومت نشان می‌دهد.

اووشلد یک داروی تزریقی طولانی‌اثر حاوی آنتی‌بادی است که بررسی‌ها نشان داده‌اند باعث محافظت قوی در افراد دچار نقصان ایمنی می‌شود. یک بررسی اخیر نشان داده است که اووشلد میزان بروز عفونت کروناویروس را تا نصفانتشار و احتمال بستری شدن یا مرگ ناشی از کووید را ۹۲ درصد کاهش می‌دهد.

اما کارشناسان می‌گویند اووشلد که آمیزه‌ای از دو آنتی‌بادی است، تا به حال به حد کافی در آمریکا برای محافظت در برابر بیماری کووید در افراد دچار نقص دستگاه ایمنی به کار نرفته است. استفاده از این دارو می‌تواند آزادی عمل بیشتری برای این افراد ایجاد کند که واکسن‌های معمول کرونا تاثیر چندانی در پیشگیری از بیماری شدید کووید در آنها ندارد.

در حال حاضر، حدود ۷ میلیون بزرگسال آمریکایی دچار نقصان ایمنی با اضطراب پیش‌بینی‌ها درباره پاندمی کرونا را دنبال می‌کنند تا ببینند آیا زیرسویه‌های جدید که بررسی‌ها بیانگر توانایی‌ آنها در گریز از برابر آنتی‌بادی‌های مونوکلونال هستند، دارند غالب می‌شوند یا نه.

هیئت راهنمای درمان کووید-۱۹ «موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا» (NIH)  اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیوع این زیرسویه‌ها «در حال حاضر پایین تا متوسط»‌ است.

اما متخصصان اپیدمیولوژی یا همه‌گیرشناسی نگران هستند که اووشلد به خصوص می‌تواند حفاظت اندکی در حد یک تا دو ماه در افراد ایجاد کند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا هشدار داد که سویه‌هایی که ظاهرا نسبت به اووشلد یا ببتلویماب مقاومت نشان می‌دهند، به طور فزاینده‌ای در آمریکا در حال افزایش هستند.

یک زیرسویه دیگر کرونا که به طور فزاینده‌ای نگرانی درباره آن ایجاد شده است، زیرسویه‌ایی به نام XBB است. یک مقاله هنوز منتشرشده در ژورنال‌های پزشکی از دانشگاه پکینگ در چین که ماه پیش در یک وب‌سایت مربوط به مقاله‌های هنوز منتشرنشده ارسال شد و بعد مورد تجدید نظر قرار گرفت، نشان داد که زیرسویه XBB از هر دو داروی اووشلد و ببتلوویماب می‌گریزد.

XBB که سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گذشته ظهور آن را اعلام کرد، ظاهرا «آنتی‌بادی‌گریزترین» گونه ویروس کرونا تا به حال است که در ۲۶ کشور گزارش شده است.

بر اساس گزارش GISAID ، «پایگاه داده‌های بین‌المللی ویروس‌های آنقلوانزا و کووید»، حدود نیم درصد از ویروس‌های کرونای توالی‌ ژنتیکی شده در آمریکا از حدود دو هفته پیش از نوع XBB هستند، هر چند که این نسبت هر هفته حدودا دو برابر می‌شود.

هیئت کووید NIH همچنان استفاده از اووشلد را توصیه می‌کند. این هیئت همچنین هنوز تجویز ببتلوویماب را برای افراد بستری‌نشده در معرض خطر کووید شدید در صورتی که امکان استفاده از داروی خوراکی پاکسلووید شرکت فایزر یا داروی تزریقی رمدسیویر شرکت گیلئاد ساینسز نباشد، توصیه می‌کند. دانشمندان NIH تاکید دارند که این دو داروی ضد ویروسی به همراه داروی ضد ویروسی «مولناپیراویر» شرکت مرک همچنان د رمقابل زیرسویه‌های مقاوم به آنتی‌بادی مونوکلونال کروناویروس فعال باقی می‌مانند.

اما هر یک از این سه داروی ضد ویروسی برای حفاظت از افراد دچار نقصان ایمنی دارای مشکلاتی هستند.

پاکسلووید ممکن است به طور خطرناکی با سایر داروهایی که بسیاری از افراد دچار نقصان ایمنی مجبور هستند، مصرف کنند به خصوص افرادی که داروی مهارکننده رد پیوند مصرف می‌کنند، تداخل ایجاد کند. داروی خوراکی مولنوپیراویر نیز فقط حفاظت در حد متوسط در برابر کووید ایجاد می‌کند. رمدسیویر نیز نیاز به تزریق داخل‌وریدی دوساعته برای سه روز متوالی دارد که برای بسیار از بیماران عمل مشکلی است و دسترسی به آن سخت است.

همچنین این سؤال هنوز مطرح است که آیا دوره پنج روزه استاندارد داروی خوراکی پاکسلووید برای پاک کردن کامل عفونت کرونا به خصوص در افراد دچار نقصان ایمنی قابل‌اعتماد هست یا نه.

بالاخره اینکه هنوز انتظار می‌رود واکسن‌ها حفاظت کلی در حد متوسطی حتی برای افراد دچار نقصان ایمنی ایجاد کنند. نتایج منتشرشده یک بررسی انجام‌شده بوسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا که در طی موج اُمیکرون تزریق شده‌اند، بسته به زیرسویه غالب در آن زمان، تعداد دوزهای تزریق‌شده واکسن (دو تا چهار) و  مدت زمان گذشته از تزریق آخرین دوز واکسن، خطر بستری شدن در این جمعیت را در حد ۳۲ درصد تا ۶۷ درصد کاهش داده‌اند.

CDC توصیه می‌کند افراد دچار نقصان ایمنی در حال حاضر واکسن یادآور دوظرفیتی (حاوی ویروس اصلی کرونا و زیرسویه‌های اُمیکرون) را دریافت کنند.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: