دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
مدیرکل محیط زیست مازندران اعلام‌کرد
منشأ داخلی و خارجی گرد و غبار به مازندران شناسایی می‌شود/ ترکمنستان دومین کشور ارسال‌کننده ریزگرد به کشور
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در بخش‌هایی از استان، اعلام کرد که شهر‌های بهشهر، نکا، ساری و آمل، شهر‌های ناسالم برای گروه‌های حساس هستند که منشأ این آلودگی نیز از ترکمنستان - دومین کشور ارسال‌کننده ریزگرد - به کشور بوده است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: کمیته اضطرار در خصوص پدیده گرد و غبار استان مازندران در راستای اجرای ماده ۳ قانون هوای پاک به ریاست احمد توکلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در دفتر این معاونت با حضور اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوا برگزار شد.

عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این نشست با اشاره به پدیده گرد و غبار در روز‌های چهارم و بیستم شهریورماه که بخش‌های قابل توجهی از استان به ویژه شرق تا مرکز استان را تحت تاثیر خود قرار داده است، افزود: قطعاً دستگاه‌های اجرایی مختلف در قالب این کارگروه وظایف و تکالیفی دارند که باید این تکالیف  تفهیم شود.

او ادامه داد: وقتی دستگاه‌ها به وظایف خود آگاه باشند؛ زمانی که در شرایط اضطرار و آلودگی هوا قرار بگیریم؛ دستگاه‌هایی، چون دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل هواشناسی استان وظایفی را که در قالب این کارگروه به آن‌ها سپرده شده است باید برابر شرایط اضطرار اعلام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه تا کنون مطالعاتی در زمینه کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی در اطراف کشورمان انجام نشده است، تصریح کرد: مصوب شد تا مطالعه علمی در این زمینه انجام شود و کانون‌هایی که مازندران را تحت تأثیر قرار می‌دهند شناسایی شود.

این مسوول گفت: براساس این مطالعه، شناختی که اکنون از کانون‌های ریزگرد داریم را به قطعیت برسیم یا احیانا اگر کانون‌های جدیدی هست به آن‌ها دست پیدا کنیم و بر اساس آن بتوانیم اقدامات اجرایی را انجام بدهیم.

او ادامه داد: در حال حاضر برابر گزارشاتی که هواشناسی اعلام کرده و مطالعاتی که توسط خود سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۹ انجام داده است؛ عمده‌ی طوفان گرد و غباری که در ۴ و ۲۰ شهریورماه رخ داده از صحرای ترکمنستان بوده که در این مطالعات، به عنوان دومین کشوری است که استعداد دارد ریزگرد‌ها را به سمت  کشور ارسال کند.

کاویان با بیان اینکه تاکنون در استان با این پدیده‌ها درگیر نبودیم فلذا اندازه‌گیری پارامتر‌های مربوط به کیفیت هوا را نداشتیم، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ از محل اعتبارات سال گذشته، سه دستگاه خریداری شد که در واقع سه مرکز است که راه‌اندازی می‌شود.
 
منشأ داخلی و خارجی گرد و غبار به مازندران شناسایی می‌شود/ ترکمنستان دومین کشور ارسال‌کننده ریزگرد به کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: این مراکز در شهر‌های چالوس، آمل، و نکا راه‌اندازی می‌شود که از این به بعد به خصوص برای کارگروه اضطرار و شرایط خاصی که با آن مواجه مواجه می‌شویم داده‌های مناسب را داشته باشیم.

او تصریح کرد: داده‌هایی که در بیستم شهریورماه توانستیم اخذ کنیم طبق داده‌هایی بوده که از آزمایشگاه‌های معتمد در سراسر استان خواستیم تا تهیه کنند.
 
کاویان ادامه داد: این داده‌ها نشان داده که بر اساس ذرات گرد و غبار PM۱۰ و PM۲.۵  که برداشت شده؛ شهر‌های بهشهر، نکا، ساری و آمل به عنوان شهر‌هایی هستند که در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت: این شرایط به خصوص برای شهرستان آمل با توجه به اینکه گرد و غبار ناشی از منشأ خارجی (ترکمنستان) با گرد و غبار مرکز فعالیت‌های معدن‌کاری همراه شد، ویژه بوده است.

او در پایان با اشاره به مصوبات جلسه در بخش کشاورزی، صنایع، معدنکاری و وظایفی که دستگاه‌های مربوطه برای کاشت درخت در سواحل (ایجاد بادشکن) دارند، گفت: باید تمهیدات ویژه‌ای در این شرایط و در کل سال برای این فعالیت‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: