دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
روزی برای هوای پاک
پایش آنلاین آلودگی هوا در ۳  شهر مازندران/ دانش‌بنیان‌ها در اندیشه‌ی سنسور‌های کلاس جهانی
همرمان با ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک شهر‌های آمل در مرکز، تنکابن در غرب و نکا در شرق مازندران به ایستگاه پایش آنلاین کیفیت هوا مجهز شدند. سنسور‌های به‌کار رفته در آن ایران‌ساخت هستند و دانش‌بنیان‌ها به دنبال سنسور‌هایی با شاخص‌های گازی استاندارد جهان هستند.
آوای خزر – آزاده بابانژاد: به مناسبت هفته هوای پاک، ۳ ایستگاه پایش آنلاین در شهر‌های آمل، نکا و چالوس با حضور ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، افتتاح شد.

این ایستگاه‌ها هزینه‌های بسیار سنگینی ندارند، تأمین و نصب سه ایستگاه حدود دو میلیارد تومان هزینه در برداشت؛ یعنی هر کدام کمی بیشتر از ۶۰۰ میلیون تومان. ولی از آنجا که اعتبارات حوزه محیط زیست اندک است برای همین منابع باید پیگیری‌ها و رایزنی‌های بسیاری صورت بگیرد، نظر سازمان حفاظت محیط زیست این است که سیستم سنجش آلایندگی با مشارکت شهرداری‌ها در تمامی شهر‌های کشور نصب شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در افتتاحیه ایستگاه‌های جدید پایش محیط زیست در استان مازندران درباره هزینه‌های مورد نیاز برای تأمین و نصب این سیستم‌ها، اعلام کرد: در حوزه دانش‌بنیان و ایران‌ساخت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تا میلیون تومان هزینه دارد، ولی سنسور‌های گازی ۲ تا ۳ میلیارد تومان است.

ایرج حشمتی اظهار داشت: در حوزه پارامتر‌های pm۲.۵ و pm۳ توانستیم ایران‌ساخت‌ها را داشته باشیم، ولی هنوز شاخص‌های گازی SOX و NOX  را نتوانستیم در ایران بسازیم و ۳ تا ۴ میلیارد تومان برای تأمین و نصب هر کدام از این سنسور‌ها نیاز است.
 
او البته عنوان کرد که با هماهنگی دانش‌بنیان به دنبال این هستیم که ساخت آن‌ها را با دانش‌بنیان‌های خودمان انجام بدهیم، البته در شهر‌های مازندران و ساری و شهر‌های شمالی که آلایندگی کمتر دارد به همان ایران‌ساخت‌ها راضی هستیم که اگر با درصد کمتری از اختلاف هم ساخته شود فعلا موثر است، یک مقداری اختلاف هم داشته باشد ضریب تصحیح می‌زنیم.
 
پایش آنلاین آلودگی هوا در ۳  شهر مازندران/ دانش‌بنیان‌ها در اندیشه‌ی سنسور‌های کلاس جهانی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: اگر بخواهیم ایستگاه سنجش استاندارد برای سنسور‌های گازی داشته باشیم، فعلا همان نمونه‌های خارجی است.

او به مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که حدود یک میلیارد تومان از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ برای این استان تصویب شده است که تا پایان سال ابلاغ می‌کنیم.

تشکیل کارگروه کنترل آلودگی هوا در شرایط سالم

عطا اله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این برنامه اظهار داشت: با توجه به اینکه از گذشته‌ها در مازندران داده‌های کیفی هوا را نداشتیم و شاید واقعا نیاز نبوده است، گفت:، اما هر چه گذشت احساس نیاز به داشتن داده‌های کیفی هوا بیشتر شده مخصوصا در بعضی از شهر‌ها مانند نکا که با توجه به بحث مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید سلیمی و همچنین شهر آمل با توجه به تراکم شهری و فعالیت صنایع و معادن، نصب این ایستگاه‌ها مورد نیاز بوده است.

او ادامه داد: با وجود اینکه تاکنون شرایط اضطرار آلودگی هوا را در استان نداشتیم، اما با حمایت و پیگیری‌های احمد توکلی معاون عمرانی استاندار مازندران  تاکنون سه جلسه به عنوان کارگروه آلودگی هوا داشتیم و پیشاپیش این جلسات را برگزار کردیم که به دستگاه‌های مرتبط هشدار‌های لازم و شرح وظایف‌شان را به آن‌ها بدهیم.
 
پایش آنلاین آلودگی هوا در ۳  شهر مازندران/ دانش‌بنیان‌ها در اندیشه‌ی سنسور‌های کلاس جهانی
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت: حداقل نیاز به یک نمایشگر آنلاین در استان مثلا در مرکز استان هستیم که وضعیت کیفی هوا را به مردم در سه - چهار ایستگاه نشان بدهد تا مردم در آرامش باشند.

درخواست دکتر کاویان این بود که از محل ماده ۲۷ شهرداری‌ها این ایستگاه‌ها در شهر‌های استان نصب شود و تنها ایستگاه سنجش ذرات آلاینده در ساری نصب است و نیاز به تقویت دارد.

او در پایان اعلام کرد: هوای استان مازندران آلوده نیست، اما اگر یک نمایشگری داشته باشیم که داده‌های کیفیت هوا را نمایش بدهد، خیال مردم در گروه‌های مختلف به ویژه گروه‌های حساس، راحت شود.

امروز ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک، با شعار «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» است و فردا شنبه نیز بر اساس روزشمار هفته هوای پاک، روز «هوای پاک، خودرو‌های فرسوده» است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها