دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
بحران جمعیتی فرا رسید!
آیا مازندرانِ پیر دگرباره جوان خواهد شد؟
وضعیت جمعیتی مازندران بحرانی است و حالا برنامه‌ریزان به دنبال راهکار‌هایی برای خروج از بحران هستند تا دوران جوانی به این استان بازگردد.
آوای خزرآزاده بابانژاد: اسفندماه ۱۴۰۲، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود که گیلان، البرز و مازندران سالمندترین، و سیستان و بلوچستان و هرمزگان، جوان‌ترین استان‌های کشور هستند.

امروز چهارشنبه هشتم فروردین، نخستین نشست ستاد جوانی جمعیت مازندران در سال ۱۴۰۳ و دوازدهمین نشست آن در استان، به ریاست سید محمود حسینی‌پور استاندار و دبیری فرشته پازوکی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

در این نشست مواردی در تبیین طرح فتحان (فرزندان تحول‌آفرین ایران) ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عنوان شد و با توجه به اینکه مازندران در رتبه سوم سالمندی کشور قرار دارد لذا برنامه‌ریزان در صدد هستند تا با سیاست‌های تشویقی جمعیت استان را به سمت جوانی هدایت کنند.

استاندار مازندران با تأکید بر اینکه کلی‌گویی و اقدامات سطحی و تکراری کاری از پیش نمی‌برد، از اعضای ستاد خواست تا در درجه اول جامعه را نسبت به مخاطرات سالمندی و تهدید جمعیتی آگاه کنند.

حسینی‌پور معتقد است که ما هنوز نتوانستیم متناسب با تهدید جمعیتی در استان، آگاهی لازم را به مردم منتقل کنیم؛ یعنی مردم در جریان دقیق آینده جمعیتی قرار نگرفتند.
 
آیا مازندرانِ پیر دگرباره جوان خواهد شد؟
استاندار مازندران با بیان اینکه هر موضوعی هرگاه مردمی‌سازی شد خود مردم مسئله را حل کردند، افزود: برنامه راهبردی برای روستا به روستا تدوین شده و همه مسئولان شهرستان‌ها باید تا پایان فروردین‌ماه در اتاق وضعیت که استانداری به همت اداره‌کل امور بانوان و خانواده تهیه کرده است حضور پیدا کنند و برای تحقق برنامه‌ها همت کنند.

حسینی‌پور همچنین گفت: کمیته آموزش را به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از بخش اطلاع‌رسانی جدا کردیم و مسئولیت آن را در اختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار دادیم به این دلیل که آموزش موضوع مهم، تخصصی و متنوع است و همچنین ۴۷ ماده از ۷۳ ماده مربوط به ستاد جوانی جمعیت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است.

او از همه اصحاب رسانه در استان به ویژه صدا و سیما خواست که جوانی جمعیت را یک موضوع عادی تلقی نکنند و آن را فوق‌العاده ببینند به این دلیل که در جوانی جمعیت بسیار عقب هستیم.

استاندار مازندران این را هم اضافه کرد که شرایط جمعیت در مازندران بحرانی است و اگر به موقع اقدام نشود پشیمانی سودی نخواهد داشت.
 
آیا مازندرانِ پیر دگرباره جوان خواهد شد؟
به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران طبق برنامه‌ریزی باید با کمک دستگاه‌ها و کمیته‌های مردمی عضو این ستاد، تا پایان امسال باید ۳۳ هزار تولد و ۲۱ هزار ازدواج در مازندران تحقق یابد.

فرشته پازوکی با اشاره به چهار گام اساسی در این مسیر تصریح کرد: گام اول جبهه‌سازی و شبکه‌سازی، گام دوم هوشیارسازی نهادها، گلم سوم راه‌اندازی اتاق رصد و وضعیت، و داشتن کتابچه جمعیتی شهرستان‌ها برحسب شاخص‌های مهم بحرانی مربوط به هر شهرستان است و آن‌ها را تحویل فرمانداران استان دادیم و اکنون در پله چهارم یعنی گام عملیاتی و محوری هستیم.

او ادامه داد: در این مرحله وارد اقدام و عمل می‌شویم، کنشگران جمعیتی و حیات جنین در کنار حاکمیتی‌ها و حمایتی‌ها قرار می‌گیرند و برنامه جامع و کاملی را در این طرح داریم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران تصریح کرد: یک شبکه استانی را در حال راه‌اندازی داریم که با خرد کردن تعداد موالید و ازدواج، محله به محله نظام‌مسائل مربوطه را مشخص کردیم بسته‌های آموزشی، فرهنگی و تشویقی را نیز برای جامعه هدف در نظر گرفتیم و با برنامه خوبی که داریم انتظار داریم به هدف‌گذاری تعداد ازدواج و موالید در سالجاری برسیم.
 
آیا مازندرانِ پیر دگرباره جوان خواهد شد؟
احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد جوانی جمعیت مازندران در سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ۱۳ دستگاه عضو این ستاد پرداخت.

در این گزارش، شرح وظایف دستگاه‌ها آمده است، برنامه‌های عمومی، بهداشتی، فرهنگی تسهیلات و مشوق‌ها عنوان شد ازجمله آن‌ها برگزاری همایش، نمایشگاه، تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، چاپ کتاب، و فعالیت‌های فضای مجازی و تبلیغات محیطی بوده است.

دکتر فرهاد غلامی رئیس کمیته سلامت نیز اعلام کرد که تعداد موالید در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۲۱ هزار و ۶۱۸ بوده  در سال ۱۴۰۱ با کاهش نسبت به سال پیش از آن به ۲۰ هزار و ۴۶۲ تولد رسید و این میزان تولد در سال گذشته با رشد ۹ درصدی به ۲۰ هزار و ۶۲۹ افزایش یافته است.
 
آیا مازندرانِ پیر دگرباره جوان خواهد شد؟
سید علی سلیلی مدیرکل امور اجتماعی استانداری نیز در سخنانی معتقد است که باید از ظرفیت سلبریتی‌ها استفاده کرد چرا که بخش قابل توجهی از جوانان آن‌ها را الگوی خود قرار داده‌اند.

علی صفری دیگر عضو ستاد جوانی جمعیت مازندران اشاره‌ای به سهم ناچیز فرهنگ از بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح استان داشت و اینکه این فرصت بیشتر در اختیار تبلیغات اقتصادی است.

سینا قربانی دبیر فضای مجازی نیز اظهار داشت که ۴۷ درصد کاربران مجازی از سلبریتی‌ها پیروی می‌کنند و باید به این آمار توجه داشت.

او همچنین در یک آمار پژوهشی اعلام کرد که ۲۰ درصد مازندران بلحاظ رفتاری، انتزاعی و گرایشات، تابع سلبریتی‌ها هستند.
 
علی دیوسالار دیگر عضو ستاد جوانی جمعیت مازندران و مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به افزایش ۴۵ درصدی ثبت نامی‌های مسکن تشویقی (سه فرزند و بالاتر) اعلام کرد: اکنون ۸۷۳ خانوار ثبت نامی داریم که زمین تأمین شده است و ۳۷۷ قطعه نیز واگذار شده است.

او همچنین اظهار داشت: در غرب استان مشکل تأمین زمین داریم و باید در به این سمت برویم که ابتدا تکلیف زمین مورد نیاز مشخص شود.
 
آیا مازندرانِ پیر دگرباره جوان خواهد شد؟
دیوسالار گفت: در هر پروژه‌ای که برای نهضت ملی مسکن داریم، حداقل ۱۰ تا ۲۰ خانوار را پوشش می‌دهیم.

سجاد رضایی معاون اداره‌کل امور روستایی و شورا‌های استانداری مازندران نیز اظهار داشت: بیکاری، مشکلات اقتصادی، ادامه تحصیلات و پیشرفت‌های شغلی، ازدواج سفید و طلاق‌های عاطفی، تشویق برخی دفاتر به طلاق‌های توافقی ازجمله مسائلی است که براساس تحقیقات در کاهش موالید موثر است.

او ادامه داد: واگذاری زمین‌های بلاصاحب در روستا‌ها به خانواده‌های بدون مسکن که سه فرزند و بیشتر دارند، در اختیار قرار دادن ۱۰۰ هکتار اراضی بانک زمین در استان برای ایجاد اشتغال جوانان و تشویق آن‌ها به ازدواج فرزندآوری، همکاری بیشتر بانک‌ها در ارائه تسهیلات به زوجین، اختصاص سه درصد از اعتبارات دهیاری‌ها به امور فرهنگی و فرزندآوری.

به گزارش خبرنگار ما، استاندار مازندران در این نشست، بر تشکیل ستاد جوانی جمعیت برای هر ۱۵ روز یکبار تأکید و اعلام کرد که در هر نشست، دو فرماندار استان به صورت حضوری یا وبیناری باید گزارش کار ارائه بدهند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها