دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸

به گزارش آوای خزر، ‌شبکه‌های اجتماعی دایره ارتباطات ما را گسترش داند و با کسانی غیر از خانواده و دوستان نزدیکمان آشنا کردند. در ابتدا به علت آموزش ندیدن درباره این حجم از ارتباطات با افراد غریبه کمی ما را گیج کرد. بهتر است این موارد را مرور کنیم و به نوجوانان خود بیاموزیم تا آن‌ها این اشتباهات را تکرار نکنند. به خصوص حالا که سن استفاده از شبکه‌های مجازی به زیر ۱۰ سال رسیده است.

۱. اطلاعات شخصی

وندی منسل، مدیر دانشکده پروتکل و آداب کانادا می‌گوید: «مردم در فیس‌بوک بسیار جسورتر از زندگی واقعی خود هستند.» شاید اگر یکی در خیابان جلو ما را بگیرد و از ما عکس‌های شخصی یا اطلاعات دیگری را بخواهد فوری پلیس را خبر کنیم؛ ولی به‌راحتی حتی بیشتر از اطلاعات گفته شده را در صفحه‌ شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم و نگران افراد سوءاستفاده‌گر هم نیستیم در حالی که اگر در این‌باره کمی محتاطانه‌تر عمل کنیم، هیچ‌گاه برخی از اطلاعات شخصی‌مان را پست نمی‌کنیم.

۲. بدون آگاهی کمپین‌ها را حمایت نکنید

در دوره‌های زمانی خاص یا در حاشیه اتفاقاتی که در دنیا میافتد کمپین‌هایی تشکیل می‌شود که شما را تشویش به حمایت و تبلیغ از کمپین خاصی می‌کنند. اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم نباید با دید سیاه و سفیدی به این موضوعات بنگیریم. اگر می‌خواهیم بدانیم که آیا حمایت و دنبال کردن کمپین مورد نظر درست است یا خیر، باید به لایه‌های عمیق‌تری توجه کنیم:

الف) چه کسی رهبر این کمپین است و چه سابقه مرتبطی با اهداف کمپین دارد؟

ب) سرمایه گذار یا سرمایه گذاران کمپین چه کسانی هستند؟

ج) هدف سرمایه گذار کمپین چیست؟

دقت کنید که گاهی هدف مربوط به مادیات، به منزله کسب سرمایه بیشتر است و گاهی هدف برای به دست آوردن اطلاعات و قدرت است. در هر دو صورت نباید بازیچه‌ دست افراد سودجو شوید.

د) آیا کمپین با موازین اخلاقی تناقض دارد؟

در مورد کمپین‌های سیاسی و فرهنگی وسواس بیشتری را به خرج دهید و آگاهانه عمل کنید؛ زیرا تنایج آن‌ها بر همه افراد جامعه اثرگذار خواهد بود.

۳. خیلی صمیمی نشوید

با افرادی که نمی‌شناسید یا کم می‌شناسید صمیمی نشوید و اجازه ندهید از حریم خصوصی شما سوء استفاده کنند. گاهی اوقات ما با افرادی که شناخت کافی نداریم صحبت می‌کنیم و اتفاق بدی هم نمی‌افتد؛ ولی اگر خیلی صمیمی شویم قطعا پشیمان می‌شویم. دقت کنید که صحفه پروفایل هر کسی همان چیزی است که او می‌خواهد شما ببینید پس بر حسب پروفایل هیچ شخصی به او اعتماد نکنید.

۴. هرگز از دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی انتقاد نکنید

اساس انتقادی صحیح به ما برای بهتر شدن کمک کند. انتقاد باید به شیوه‌ای صحیح بدون جریحه‌دار کردن غرور و لکه‌دار کردن عزت نفس افراد، اشتباهات را گوش‌زد کند؛ بنابراین انتقاد از کسی را در جمع صحیح نیست؛ زیرا نقش مخرب خواهد داشت نه سازنده. هیچ‌گاه از دوستان خود در پست یا استوری شبکه‌های اجتماعی انتقاد نکنید؛ چون این راه هیچ فرقی با سرزنش کردن آن‌ها جلوی جمع ندارد.

۵. برای کلاهبرداران صید آسان نباشید

اگر قرار باشد که از فروشگاه‌های آنلاین غیررسمی مانند پیج‌های اینستاگرام خرید کنید، آن‌ها باید برای به دست آوردن اعتماد شما تلاش کنند. بهترین راه خرید آنلاین از این دسته فروشگاه‌ها «پرداخت درب منزل» است. خرید در چنین شرایطی اطمینان درباره کیفیت و رسیدن به موقع کالا را به وجود می‌آورد. در غیر این صورت ممکن است کالا به دست شما نرسد یا کیفیت لازم را نداشته باشد.

۶. برای «توجه» التماس نکنید

همه ما فیلم و عکس‌هایی را دیدیم که در آن به‌وضوح، کاربر التماس توجه از دیگران می‌کند. گاهی اوقات این نوع واکنش‌ها کمی هوشمندانه‌تر می‌شوند مانند اعلام وضعیت تجرد. دقت کنید که اغلب افرادی که رنج‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی فریاد می‌زنند به نوعی در حال اجرای یک نمایش برای شما هستند. این دسته از محتواها به هیچ وجه واقعی نیستند. زیرا اگر کسی با مشکلی حقیقی در حال دست و پنجه نرم کردن باشد، وقتی برای به اشتراک گذاشتن آن با دیگران ندارد. در واقع همه تمرکز خود را بر حل آن مشکل می‌گذارد نه برای لایک و پاسخ به کامنت‌ها./ایرنا

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار