ملیحه احمدی در گفت و گو با خبرنگار آوای خزر در بهشهر با اشاره به اهمیت دوره پیشدبستانی، اظهار کرد: بنیان علم اندوزی، مهارتآموزی و نگرش ها در دوره پیش دبستانی شکل می گیرد و بدین سبب ضروری است که هر بستر تحولی از سالهای اولیه کودکی مورد توجه قرار بگیرد تا برنامهریزی برای دوران کودکی و بعد از آن بر بستر مستحکمی بنا شود.
وی افزود: برنامهریزی موفق آن است که به حداکثر استفاده از امکانات و شرایط موجود بیاندیشد و چشم اندازهای آینده جامعه بشری امروز و گذشته آن را مد نظر داشته باشد.
مسئول آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر با بیان ضرورت و اهمیت زبان در کودکان پیش دبستانی، خاطرنشان کرد: یادگیری زبان در کودکان پدیدهای کاملاً طبیعی است و یک کودک سالم در پایان چهار سالگی زبان مورد استفاده در محیط اجتماعی را می آموزد در حالی که یادگیری خواندن و زبان نوشتاری نیاز به برنامه ریزی آموزشی و برخورداری از آموزش رسمی دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: چهار مهارت اصلی ارتباط کلامی کودکان در دوره پیش دبستانی شامل: گوش دادن، صحبت کردن، آمادگی برای خواندن و آمادگی برای نوشتن است.
این کارشناس آموزش ابتدایی گفت: مهارت گوش دادن و سخن گفتن در برنامه درسی دوره پیش دبستانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
احمدی با بیان اینکه گوش سپردن لازمه سخن گفتن است و کسب مهارت در آن از ضروریات سنین کودکی است، اظهار کرد: سخن گفتن فرآیندی مبتنی بر شناخت و اندیشه است فلذا کودکان در سخن گفتن، نظام زبانی خاص خود را دارند و آماده کردن کودکان برای صحبت کردن نیازمند فضای امن و پذیراست.
این مدرس کشوری طرح گویا در دوره پیش دبستانی با اشاره به اینکه کودکان برای سخن گفتن نیاز به خزانه لغت کافی دارند، خاطرنشان کرد: آنها برای سخن گفتن نیاز به درک موقعیت و توجه به محیط، شناخت خود، احساسات، درک مفاهیم و معنای واژگان در کشف استعدادهای خود دارند فلذا ناگفته نماند آنها نیاز به خودپنداره مثبت دارند.
احمدی در پایان گفت: کودکان در دوره پیش دبستانی چهار مهارت اصلی زبانی را با تلفیقی از مهارت های زندگی که شامل مسئولیت پذیری، ادب و جرأت ورزی میباشد، به وسیله مربیان پیش دبستانی، آموزش می بینند.
انتهای پیام/1002/فرزانه حسنی/