دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
بیش از یک‌چهارم از جمعیت 7.8‌میلیاردی جهان به سبب اجرای سیاست‌‌های مقابله با بیماری کووید‌19 مانند «فاصله‌گذاری اجتماعی»، به ناچار در خانه‌ها مانده‌اند. دولت‌ها عنان محدودیت‌ها را کشیده‌اند و توقف حرکت و تماس‌های اجتماعی را فرمان داده‌اند. آدم‌هایی که تا دیروز مشغول زندگی معمول خود بودند، ناگهان با شرایط جدیدی مواجه شدند که هنوز چندان پیامدها و ابعاد آن روشن نیست.

به گزارش آوای خزر،در سطح جهان می‌بینیم که مرزها بسته، فرودگاه‌ها تعطیل و کسب‌وکارها و آموزش از رونق افتاده‌اند. جامعه‌شناسان می‌گویند این شرایط به بافت اجتماعی صدمه می‌زند و اقتصاددانان از اختلال در فعالیت‌های اقتصادی می‌گویند. بخش عمده پیامدهای ناشی از این وضعیت معلوم نیست، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که اقدامات انجام‌شده برای حفظ سلامتی و نجات جان آدم‌ها در برابر این بیماری جدید، به‌طور دائم روش‌ها و شیوه‌های زندگی، کار، عبادت، آموزش و حتی بازی را در آینده تغییر خواهد داد. به عبارت دیگر، شاهد جهانی پس از کرونا خواهیم بود که متفاوت با جهانی است که تا پیش از این در آن به زندگی مشغول بودیم. فن‌باوران می‌گویند دنیای آنالوگ در حال انقراض و دنیای دیجیتال در حال سربرآوردن است. در این یادداشت به چند پیامد اجتماعی آن اشاره خواهیم کرد.
‌حوزه خانواده
 - افزایش بار مسئولیت‌های زنان در خانواده؛ در جامعه ایران که هنوز انجام کار خانگی و نگهداری و پرورش کودکان مسئولیت زنانه‌ای به حساب می‌آید و در‌عین‌حال بخش درخور توجهی از زنان به فعالیت اقتصادی مشغول هستند، اجرای سیاست در‌خانه‌ماندن به معنای افزایش مسئولیت برای زنان است. بی‌توجهی به این مسئله و اصلاح‌نکردن این وضع ممکن است منجر به بروز نارضایتی و افزایش اختلافات خانوادگی شود. شرایط جدید نیازمند اصلاح نقش‌های جنسیتی و همیاری بیشتر مردان در اداره 
امور خانه است.
- افزایش اختلاف‌ها و خشونت‌های خانوادگی؛ نظرسنجی شهرداری تهران در فروردین 1399 نشان می‌دهد در 16 درصد از خانوارهای تهرانی تنش خانوادگی به سبب در‌خانه‌ماندن افزایش یافته است. در 58 درصد خانواده‌ها نیز تنش میان زن و شوهر افزایش یافته و 46 درصد هم افزایش تنش والدین با فرزندان را تجربه کرده‌اند. همچنین سازمان بهزیستی کشور نیز از افزایش تماس با واحد مشاوره خانواده این سازمان به دنبال افزایش اختلاف‌های خانوادگی خبر می‌دهد. مسئله افزایش خشونت‌های خانوادگی شامل مواردی مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و معلول‌آزاری به دنبال بروز بحران کرونا تا به اندازه‌ای است که دبیر‌کل سازمان ملل متحد نیز در این زمینه اعلام نگرانی کرده است. 
- تعلیق سازوکارهای ترمیم و تسکین اجتماعی؛ اجرای سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی سبب شده است برخی سازوکارهای اجتماعی که موجب همدردی و همدلی در میان اعضای جامعه می‌شد، مانند انواع مراسم اجتماعی، در‌حال‌حاضر تعلیق شود؛ برای مثال برگزاری مراسم سوگواری که نقش مهمی در التیام آلام سوگواران داشت، در‌حال‌حاضر امکان برگزاری ندارد و در‌عین‌حال سازوکارهای جایگزینی هم برای آن تعریف نشده است. 
 حوزه آموزش
- در‌حال‌حاضر اختلال و توقف در کار نهادهای آموزشی را شاهد هستیم. فعالیت‌های آموزشی میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو در سراسر کشور نقش مهمی در ایجاد تحرک در اجتماع و پویایی جامعه داشت که اکنون این چرخه مهم از گردش بازمانده است. به نظر می‌رسد که لازم است اقداماتی جدی برای تقویت و توسعه سازوکارهای جایگزین مانند آموزش از راه دور و آموزش‌های مجازی صورت گیرد تا هنگام بروز بحران به فعالیت‌های نظام آموزش لطمه
 وارد نشود. 
- تعمیق شکاف دیجیتال؛ بحران کرونا نشان داد در مناطق کمتر‌توسعه‌یافته کشور دسترسی مناسب به امکاناتی مانند اینترنت و ابزارهایی همچون لپ‌تاپ و تبلت وجود ندارد و همین مسئله سبب عقب‌ماندن آنها از امکانات فراهم‌شده برای آموزش مجازی شده است؛ مسئله‌ای که پیش از این بارها متخصصان به آن اشاره و بر ضرورت ترمیم شکاف میان مناطق و کشورها تأکید کرده بودند. 
در هر حال، اینها بخش کوچکی از تغییراتی هستند که در حال وقوع‌اند. در آخر هم باید اشاره کنیم به هشداری که برخی در‌باره خطر سوءاستفاده پوپولیست‌ها از وضعی که پدید آمده است، داده‌اند؛ در شرایط ترس از خارجی و غریبه و رواج ناسیونالیسم نو‌محافظه‌کارانه ترامپی، بعید نیست که گروه‌های زیادی از مردم از ترس چاله، به چاه افتاده و سرنوشت کشورهای خود را به دست افرادی خوش‌سخن اما خطرناک بسپارند.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: