دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
باتوجه به اینکه متخصصان و محققان بهداشتی و پزشکی استفاده از ماسک را در پیشگیری از شیوع و ابتلا به ویروس کرونا موثر می‌دانند، نهادینه سازی این فرهنگ برای جامعه ضرورت و تکلیفی است که باید همانند کمربند ایمنی درهنگام رانندگی برای همه افراد جا بیفتد.

به گزارش آوای خزر،مطالعات مربوط به آنفلوآنزا، بیماری‌های شبیه آنفلوآنزا و کرونا ویروس‌های انسانی شواهدی را نشان می‌دهد که استفاده از ماسک می‌تواند از انتشار قطرات عفونی از یک فرد آلوده به شخص دیگر و آلودگی احتمالی محیط توسط این قطرات جلوگیری کند.

برای اینکه فرهنگ استفاده از ماسک در جامعه بخوبی جا بیفتد ابتدا راه‌ها و چگونگی انتقال ویروس و بیماری کرونا از فرد ناقل به دیگران و تاثیر زدن ماسک و دیگر تجهیزات بهداشتی در پیشگیری به‌ابتلای این ویروس برای مردم بخوبی تشریح شود.

ویروس‌ها از طریق قطراتی که هنگام عطسه و سرفه از مجاری تنفسی پخش می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند، این قطرات کوچک روی دست‌ها و سطح اشیا در محیط پخش می‌شوند و افراد با دست دادن با یکدیگر یا دست کشیدن بر سطح اشیا با این قطرات در تماس قرار می‌گیرند، آنها سپس دست خود را به چشمان، بینی و دهان خود می‌مالند و به این ترتیب ویروس منتقل می‌شود.

براساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده قطره‌های تنفسی و تماس ۲ راه اصلی برای انتقال ویروس کرونا معرفی شده‌است.

قطرات تنفسی از طریق سرفه یا عطسه فرد مبتلا که در تماس نزدیک (در فاصله یک متری) با فردی قرار بگیرد، خطر انتقال ویروس وجود دارد.

از طرفی، این قطرات ممکن است روی سطوحی که ویروس روی آن زنده می‌ماند، فرود آیند که این سطح می‌تواند منبع انتقال ویروس باشد.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت دوره نهفتگی یا کمون برای کووید-۱۹ ( زمان در معرض ویروس قرار گرفتن و شروع علائم ) به‌طور متوسط بین ۵ تا ۶ روز است، اما می‌تواند تا ۱۴ روز هم باشد.

اگرچه این بیماری، بیشتر توسط موارد دارای علامت، منتقل می‌شود اما در دوره قبل از علامت داشتن هم برخی از افراد آلوده می‌توانند ناقل بوده و ویروس را به دیگران منتقل کنند.

نتایج تست‌ها نشان داده برخی افراد پس از ۱ تا ۳ روز در معرض کووید-۱۹ بودن، می‌توانند قبل از بروز علائم، مثبت باشد.

بنابراین، این امکان وجود دارد که افراد آلوده به کووید-۱۹ بتوانند ویروس را قبل از بروز علائم منتقل کنند و حتی در انتقال ویروس از فردی که علامتی ندارد نیز از طریق قطرات عفونی یا لمس سطح آلوده به ویروس، منتقل شود.

چگونگی تاثیر ماسک در پیشگیری از انتقال کرونا

بخش عمده مردم دنیا همزمان با شیوع ویروس کرونا به استفاده از ماسک‌های بهداشتی روی آورده‌اند، زیرا ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطرات بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند به همین دلیل استفاده از ماسک‌های بهداشتی مفید است.

علاوه براین ماسک باعث می‌شود تا فرد نتواند بینی و دهان خود را با دست لمس کند و به این ترتیب امکان ابتلای او به ویروس به دنبال تماس دست‌هایش با سطح آلوده کمتر است.

استفاده از ماسک (شامل انواع ماسک ساده یا ماسک جراحی) یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع برخی بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کووید-۱۹ را محدود کند و استفاده از ماسک در کنار رعایت حداکثری دیگر نکات و توصیه‌های بهداشت برای جلوگیری از انتقال کووید-۱۹ از انسان به انسان بسیار مهم است.

برای فرهنگ سازی ضرورت استفاده از ماسک در روزگار بحران ویروس ناشناخته، سریع الانتقال، پرقدرت و کشنده کرونا ( کووید ۱۹) در جامعه وظیفه و نقش مسئولان بهداشتی و درمانی، جامعه پزشکی، رسانه‌ها، مدیران، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، نخبگان، روحانیان، امامان جمعه و جماعات، صاحبان تریبون و همه معتمدان جامعه بیشتر است.

یک شهروند بوشهری گفت: وقتی کرونا تنها در یک هفته گذشته ۱۸ هم استانی را به کام مرگ فرستاده همین موضوع کافی است که مردم بی تفاوتی‎های خود نسبت به این ویروس پایان دهند.

مهدی احمدزاده افزود: کرونایی که در این چند ماه به تمام ابعاد زندگی مردم سایه انداخته نباید به سادگی از آن عبور کرد.

وی گفت: باتوجه به نتایج تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر استفاده از ماسک در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و توصیه‌های پزشکان و کارشناسان بهداشتی در زمینه زدن ماسک توسط همه در اجتماع‌ها، اماکن عمومی و حتی در خانه باید برای فرهنگ سازی این مهم در جامعه تلاش شود.

ماسک مقابل کرونا در حکم کمربند ایمنی بخش سلامت

یک کارشناس بهداشت و درمان گفت: ماسک به واسطه اهمیتی که دارد این روزها در مبحث سلامت می‌تواند نقش کمربند ایمنی خودرو را ایفا کند که از یک مقطع با اجباری شدن استفاده از آن کمک زیاد به حفظ جان افراد و پایین آوردن آمار تلفات و مصدومیت‌ها در حوادث رانندگی کرد.

رضا ملایی افزود: با توجه به خاص بودن بیماری کرونا و بالا بودن دامنه شیوع آن به نظر می‎رسد علاوه بر نهادینه سازی مبحث استفاده از ماسک باید تدابیر سخت‌گیرانه تری لحاظ و این مهم برای همه اجباری شود.

وی عنوان کرد: وقتی با همگانی شدن استفاده از ماسک به عنوان ساده ترین راه کار ممکن برای پیشگیری در برابر بیماری کرونا خطر ابتلا به حداقل می‎رسد مردم خود نیز باید اهمیت آن را درک کنند و برای استفاده از ماسک منتظر شنیدن خبر اجباری شدن آن نباشند.

ملایی افزود: در این روزها خیلی از افراد با این تصور که کرونا به سراغ آنها نمی‎‌آید این بیماری را دست کم گرفتند در صورتی که شاید اوج گرفتن کرونا در کشور نیز ناشی از همین بی خیالی‎ها باشد.

وی عنوان کرد: استفاده نکردن از ماسک باعث می‎شود تا افراد قانونمند در سایه بی خیالی افرادی خوش خیال به کرونا مبتلا شوند و این روند بالای ابتلا برای مدت‎های طولانی بر کشور سایه بیندازد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان دیلم استان بوشهر گفت: استفاده از ماسک علاوه بر اینکه برای خود فرد به عنوان یک وسیله محافظت کننده عمل می‌کند اطرافیان را نیز در مقابل این ویروس مصون می‌کند.

انتقام عزیزاده افزود: باتوجه به ابتلای نزدیک به ۲۰ درصد افراد جامعه به این بیماری و وجود تعداد زیادی ناقل بدون علائم، استفاده از ماسک محافظ خوبی در مواجه با این ویروس است.

وی گفت: به علت تجمع و ازدحام جمعیت در سطح شهر و اماکن در صورت رعایت نکردن فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک وسیله محافظت کننده خوبی است که باید مردم به آن اهمیت دهند.

وی افزود: استفاده و پوشیدن ماسک برای افراد پرخطر بخاطر عوارض شدید بیماری در آنها خیلی مهم و نباید کوتاهی کنند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دیلم بیان کرد: درباره معضلات و راهکارهای مقابله با کرونا بارها از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و کارکنان شبکه اطلاع رسانی شده و در هیچ مقطعی سابقه نداشته در مورد یک معضل بهداشتی این چنین آگاهی بخشی شود.

وی ادامه داد: درصد بسیار کمی از مردم شهرستان استفاده از ماسک و فاصله گذاری را رعایت می‌کنند و بنظر می‌رسد برخی هنوز متوجه وخامت وضعیت فعلی نیستند.

استفاده از ماسک الزام بهداشت جهانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: در این شرایط بر اساس تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک با هدف پیشگیری از ترشح آب دهان به بیرون ضروری است.

دکتر سعید کشمیری اضافه کرد: استفاده از ماسک بهداشتی برای افراد بالای ۶۰سال و کسانیکه از بیماران پرستاری می‌کنند ضروری و برای افرادی عادی استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای که حتی می‌توان آنها رو شست و دوباره استفاده کرد کافی است.

وی افزود: تا ۲ سال آینده درگیر بیماری کرونا هستیم و ما نمی‌خواهیم افراد زیادی از هم وطنانمان را از دست بدهیم و تنها راه مقابله با این بیماری رعایت اصول بهداشتی است.

کشمیری درباره ضرورت برقراری محدودیت ها گفت: باز گرداندن محدودیت ها به لحاظ معیشتی، تاب آوری و فرهنگی امکان ندارد و تنها باید نسبت به تغییر شیوه زندگی اقدام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اعمال محدودیت ها و برداشتن آنها و بازگشت به همان شیوه زندگی و رعایت نکردن اصول بهداشتی هیچ فایده ای ندارد.

کشمیری یادآورشد: امروز رنگین کمانی از حضور مردم در کنار دریا بدون رعایت اصول بهداشتی دیده می‌شود که این امر می‌تواند خطرناک باشد.

کشمیری بر ضرورت زدن ماسک، ماندن فرد بیمار در خانه و رعایت فاصله اجتماعی تاکید کرد و گفت: نباید افراد مبتلا به ویروس کرونا از جامعه طرد شوند و یا مورد اهانت قرار گیرند.

ماسک زدن خطر ابتلا به کرونا را ۹۵ درصد کاهش می‌دهد

وی بیان کرد: ماسک موثرترین روش محافظت در برابر کرونا بوده و اگر فرد سالم و شخص بیمار هر دو ماسک نزنند خطر ابتلا بیش از ۷۰ درصد است.
کشمیری اضافه کرد: اگر فرد سالم ماسک بزند ولی فرد بیمار ماسک نزند خطر به کمتر از ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: اگر فرد بیمار و سالم هر دو ماسک بزنند خطر انتقال بیماری تا ۹۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از ماسک در ادارات استان بوشهر اجباری شد

استاندار بوشهر گفت: از امروز شنبه ۲۴ خرداد به بعد نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات استان با جدیت انجام خواهد شد و استفاده از ماسک برای کارکنان و مراجعان نیز اجباری خواهد بود.

عبدالکریم گراوند افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک در ترمینال های مسافری، فرودگاه‌ها و اسکله‌های مسافری اجباری شده و ادارات کل مرتبط هم مکلف به نظارت جدی براین مصوبه هستند.

وی بیان کرد: مردم همچنان باید نسبت به شیوع کرونا دغدغه داشته باشند و علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

وی بیان کرد: شهرداری بوشهر نسبت به بکارگیری اتوبوس‌های شهری با۵۰ درصد ظرفیت و استفاده از ماسک برای راننده‌ها و مسافران اقدام کند.

گراوند ادامه داد: با وجود اینکه اصناف و بازاریان در فاز اول شیوع کرونا همکاری بسیار خوبی با ستاد مقابله با کرونا داشتند اما انجام دورهمی‌ها وتجمع‌های مختلف موجب افزایش آمار کرونا در این استان شد به همین دلیل اصناف با همکاری علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار اقدام کنند.

استاندار بوشهر تاکید کرد: همچنین با نظر دانشگاه علوم پزشکی، کارکنان با بیماری زمینه ای، زنان باردار و جانبازان به مدت ۲ هفته به صورت دورکاری فعالیت داشته باشند.

وی گفت: صدا و سیما نیز همچنان برنامه‌های مربوط به رعایت پروتکل های بهداشتی و تاکید بر حفظ فاصله‌‍گذاری اجتماعی را در دستور کار داشته باشد.

گراوند اظهار داشت: وضعیت فعالیت نمایشگاه بین‌المللی بوشهر در نشستی با حضور دستگاه‌های مربوطه مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

گراوند ادامه داد: فعالیت تالارهای پذیرایی وسالن های عروسی و همچنین روزبازارها تا بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا در استان همچنان تعطیل خواهد بود.

استاندار بوشهر گفت: آزمون‌های استخدامی در استان نیز چنانچه تعداد شرکت کنندگان زیاد باشد در ۲ یا ۳ نوبت با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی با نظارت دانشگاه خلیج فارس برگزار شود.

وی با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های استان مکلف به پذیرش بیماران حاد تنفسی هستند، اظهار داشت: با تکمیل بیمارستان شهدای هسته‌ای و اختصاص ۱۱۰ تخت جدید، کمک بسیاری خوبی به مجموعه درمان استان برای مقابله با کرونا خواهد شد.

ماسک به اندازه کافی در استان بوشهر وجود دارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا یک ماه آینده ۲ کارخانه نیمه اتوماتیک تولید ماسک در عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی بوشهر راه‌اندازی می‌شود.

یحیی رضایی افزود: با راه اندازی این واحدها با تولید ماهانه ۶۰۰ هزار ماسک، نیاز استان به طور کامل تامین می شود.

وی اضافه کرد: واحد تولید ماسک عسلویه در حال حاضر تولید آزمایشی خود را نیز انجام داده‌است و بزودی رسما آغاز به کار می‌کند و کارخانه تولید ماسک منطقه ویژه اقتصادی نیز با اخذ مجوز لازم به احتمال زیاد در ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: اکنون با وارد کردن ماسک از دیگر استان‌ها نیاز ماسک به خوبی تامین و عرضه در تمام داروخانه‌ها ‌انجام می شود و در تامین ماسک بیمارستانی نیز کمبودی نداریم.

وی افزود: ماسک مورد نیاز استان بیشتر از استان‌های تهران، البرز، مشهد و اصفهان وارد می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآورشد: پس از شیوع کرونا به یکباره نیاز به ماسک، دستکش و سایر ملزومات محافظتی کرونا افزایش پیدا کرد که با فعالیت گروه‌های مختلف به صورت خودجوش در تولید ماسک تلاش شد نیاز استان تامین شود و پس از آن با ورود ماسک‌های کارخانه‌ای نزدیک به یک ماه است که در تامین نیاز به ماسک به تعادل رسیده‌ایم.

رضایی اضافه کرد: همچنین اکنون ۳ کارخانه تولید دستکش یک‌بار مصرف در استان فعالند و نیاز استان را به طور کامل برطرف می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: مجوز راه‌اندازی یک کارخانه با ظرفیت تولید ماهانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک صنعتی سه‌لایه در این استان صادر شد.

سید حسین حسینی افزود: برای احداث یک واحد تولید ماسک صنعتی در شهرک صنعتی بوشهر اقدام‎های لازم انجام شده که پرداخت تسهیلات مورد نیاز می‌تواند در راه‌اندازی این واحد تسریع کند.

وی بیان کرد: علاوه بر این واحد تولید ماسک صنعتی سه‌لایه واحد صنعتی دیگری هم برای تولید افشانه‌های ضدعفونی‌کننده در شهرک صنعتی بوشهر ایجاد می‌شود.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها