دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
احتمالا خطر پراکندگی ویروس کرونا تا هفته‌ها و حتی ماه‌های دیگر نیز کماکان وجود دارد. بنابراین نکات بهداشتی برای مبارزه با این ویروس باید به طور مستمر رعایت شود.

به گزارش آوای خزر،طبق‌نظر سازمان بهداشت جهانی، کووید-19 اساسا یک بیماری قابل انتقال از آب و غذا نیست و ابتلا به آن معمولا از طریق تماس نزدیک با ترشحات فرد مبتلا، رعایت ‌نکردن بهداشت شخصی، تماس دست آلوده با بینی و چشم و دهان و تنفس ذرات ویروس معلق در هوا رخ می‌دهد. اما برخی از مواد غذایی گاهی به‌عنوان ناقل مکانیکی ویروس کرونا عمل می‌کنند که انواع تخمه و آجیل نیز از این دست است.

باید توجه داشت حتی نمک موجود در تخمه و آجیل‌های بو داده به هیچ وجه تضمینی برای نابودی ویروس نیست و ویروس ممکن است ساعت‌ها روی پوسته این ترکیبات زنده بماند و به فرد دیگر منتقل شود؛ به‌ویژه این‌که فرآیند شکافتن پوسته تخمه و جدا کردن مغز آن مستقیما در تماس با دهان و دندان است و ممکن است در صورت بی‌توجهی به نکات بهداشتی موجب ابتلا شود.پیشگیری از انتقال ویروس از طریق خشکبار کار دشواری نیست.

به طور کلی در این ایام، خرید تخمه و آجیل بسته‌بندی‌شده نسبت به آجیل‌های باز و فله‌ای ارجحیت دارد. بدیهی است قبل از مصرف این خشکبار باید دست‌ها به‌خوبی شسته شود. گفتنی است مصرف تفننی تخمه و آجیل در خودرو، به‌ویژه در این روزهای کرونایی به هیچ وجه بهداشتی نیست و باید پرهیز شود.حرارت‌ دادن تخمه و آجیل قبل از مصرف آنها بهترین راه برای سالم‌سازی است.

برای بو دادن، می‌توان تخمه و آجیل خریداری‌شده را در ظرف یا ماهیتابه ریخته و مقادیر مختصری آب اضافه شود و چند دقیقه روی اجاق حرارت داد. البته بسته به ذائقه می‌توان از آبلیمو یا آب نارنج نیز استفاده کرد. هدف از افزودن این مایعات این است که حرارت حاصل از بخارشدن آنها ویروس را به‌سرعت نابود کند.

خوشبختانه ویروس کرونا نسبت به حرارت بسیار حساس است و در دماهای بالاتر از 50 درجه سانتیگراد از بین می‌رود. بنابراین تفت‌ دادن یا بودادن مختصر تخمه و آجیل، به گونه‌ای که حرارت به‌صورت یکنواخت به کل محتوای آن برسد، آن را کاملا بهداشتی و سالم خواهد کرد. البته استفاده از حرارت ماکروویو نیز اقدامی موثر برای سالم‌سازی تخمه و آجیل است.

انتهای پیام/1005

 روزنامه جام جم 

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار