دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
دیدگاه/ به بهانه‌ی سخنرانی نماینده آمل در مجلس
آن تقدیر و این تخریب/ وزارت بهداشتِ خوب، علوم پزشکیِ بد!
تقدیر خوب است و تخریب بد، ما تنها با نقد موافقیم، و ‌ای کاش نماینده مردم آمل در مجلس آنگاه که سخنان به‌ظاهر طوفانی داشت، نگاهش را هم تند و تیز می‌کرد تا بداند وزارت بهداشتِ خوب، دانشگاه علوم پزشکیِ بد ندارد، و نمی‌شود مسوول استانی را زیر گرفت تا دل وزیر بهداشت را برای تأمین تجهیزات به‌دست آورد، آن‌هم وزیری مانند سعید نمکی!
 آوای خزر - آزاده بابانژاد: بیماری کووید۱۹ اکنون جهان را در نوردیده و قربانیان زیادی گرفته است و همچنان قربانی می‌گیرد، در این میان نظام سلامت در تمام کشور‌ها با امکانات موجود پای کار آمده است و در کشور ما ایران، اما کادر بهداشت و درمان با تمام وجود که نه، بلکه بیش از توان خود وارد میدان شده است و افراد زیادی در این جنگ زیستی جان خود را از دست داده‌اند و یا صدمه دیده‌اند.
 
پرستاران و پزشکان عنوان درخور و شایسته‌ی"مدافعان سلامت" را با خود به همراه دارند، و در این میان، تعداد قابل توجهی از آن‌ها جان خود را از دست داده و شهدای سلامت نام گرفته‌اند.

در زمانی قرار گرفته‌ایم که کادر درمانی بیش از هر زمان دیگری خسته است و مهمتر آنکه در صف مقدم جنگ زیستی قرار داشته و هر آن امکان تلفات انسانی در این میدان، متوجه یکایک آنهاست، بی‌تعارف باید بگوییم که آن‌ها جان بر کف نهاده و بی‌وقفه، در فضایی طاقت‌فرسا کار می‌کنند.
در چنین شرایطی، کادر درمانی نیازمند حمایت، همراهی و توجه ویژه است.
 
هیچ سازمانی کامل نیست و با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند تا گروه هدف را راضی نگه دارد، از این‌رو ارزیابی سازمان‌ها نیازمند نگاه موشکافانه و حقیقت‌بین است. نظام سلامت در هر کشوری یکی از مهمترین مجموعه و سازمان‌هاست، در کشور ما پرجمعیت‌ترین وزارتخانه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ست. سلامت مردم شوخی‌بردار نیست، مطالبات مردم زیاد است و اشکالات این حوزه باید سریع و خوب رفع شود.

گاهی افرادی بدون اطلاع و تحقیق، نظام سلامت را آماج حملات خود قرار داده و سعی می‌کنند با نادیده‌گرفتن تمامی اقدامات انجام‌شده، به‌گونه‌ای اظهار نظر کنند که گویا تاکنون هیچ اتفاق مثبتی در آن حوزه نیفتاده است و اگر آن‌ها گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند، گو اینکه فرستاده‌ای بوده‌اند و از آسمان نزول اجلال فرموده‌اند!

*** وقتی آقای دکتر رضا حاجی‌پور نماینده مردم آمل پشت تریبون مجلس قرار گرفت، هیچکس فکرش را نمی‌کرد که سخنان به‌ظاهر طوفانی‌اش که مستقیماً آقایان دکتر سید عباس موسوی و دکتر محمد پنبه‌چی رییس دانشگاه علوم پزشکی و یکی از معاونان ایشان را مورد عتاب و خطاب قرار داده، او را غرق کند.

آقای نماینده که خیلی خوب نشان داد تا چه اندازه از مرگ دکتر طهماسبی رییس فقید بیمارستان امام خمینی آمل ناراحت است، یک آمار ۳۸۲ نفری، یعنی تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های آمل را نیز گوشزد کرد.

او که با توپ پر آمده بود، باید می‌دانست که در چه جایگاهی ایستاده است و از چه سخن می‌گوید، بی‌شک مرگ دکتر طهماسبی و آن تشییع باشکوه در یاد خیل عظیمی از مردم آمل، شاید بیشتر از این‌جهت که ایشان جانباز شیمیایی بوده است، باقی می‌ماند، اما شادروان دکتر طهماسبی تنها پزشک و تنها شهید سلامت کشور و استان نیست. چه اینکه عزیزان زیادی از جامعه پزشکی و پرستاری در غربت و اندوه و بدون هیچ مراسمی، خاکسپاری شدند و داغ سنگینی بر دل خانواده‌شان نهادند.

*** براساس جوابیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این‌گونه برمی‌آید که آقای نماینده از امکانات بیمارستانی شهرستان خود اطلاعی ندارد و گویی آمده بود تا رییس دانشگاه علوم پزشکی و معاون او را، مقصر فوت شادروان طهماسبی معرفی کند.
او از سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قدردانی می‌کند که در "عرض دو هفته تمام تجهیزات اکسیژنی و سی. تی. اسکن را به آمل فرستاد". اما در ادامه می‌پرسد"چرا این کاستی‌ها را در طول این سال‌ها نبایستی به سمع و نظر شما (وزیر بهداشت) برسانند".

*** آقای نماینده با عقده‌ی تمام اظهار داشت که"یک‌ساعت ماندن آقای موسوی و آقای پنبه‌چی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خیانت به نظام جمهوری اسلامی است". گویی ایشان پیشتر دو گزینه برای ریاست و معاونت توسعه این دانشگاه در آستین داشته است!

حاجی‌پور حتی به‌خود اجازه نداد که اشاره‌ای به شرایط سخت و نفس‌گیر کادر بهداشت و درمان مازندران داشته باشد، سخنی از تقدیر و تشکر نداشت، او با گفتن این سخنان که "مگر نمی‌دانستند این امکانات را نداریم، چرا یک بیمارستان در آمل هم یک دستگاه اکسیژن‌ساز نداشتند، چرا از قبل نبایست این دستگاه‌ها می‌آمد، چرا رییس بیمارستان امام آمل باید پرپر می‌شد"؟ نشان داد که شرایط پیش و پس از کرونا را درک نکرده است، اطلاعات ضعیفی از حوزه سلامت شهرستان خود دارد و کاملاً احساساتی سخن می‌گوید.

*** البته پیگیری نماینده مردم آمل و تأمین تجهیزات پزشکی از وزارتخانه را باید دید و جای تحسین دارد، اما او قطعاً می‌داند که ارسال تجهیزات با هماهنگی رییس دانشگاه است، او باید حمایتگر و قدردان زحمات کادر پزشکی و پرستاری مازندران بود، تقدیر او از وزیر بهداشت و در ادامه تخریب او نسبت به مدیر و معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران یک پارادوکس واضح است که شاید نیاز به مداخلات پارادوکسیک دارد! به هر صورت، او با این سخنان، خستگی مضاعفی را بر دوش فعالان حوزه سلامت مازندران نشاند که مورد پسند جامعه پزشکی و پرستاری نبود.

*** ... و بدتر اینکه از وزیر بهداشت می‌پرسد"آیا ماندن چنین رییسی در استان جایز است آقای دکتر"؟ و ما حالا از ایشان می‌پرسیم آن روز‌هایی که هنوز کرونا به سراغ دنیا، ایران، مازندران و آمل نیامده بود، در همین سال گذشته آیا از امکاناتی که داد آن را داشتید و شامل بیمارستان‌های آمل شده بود، اطلاع دارید آقای دکتر؟ و شاید همین تذکر برای شما بس است که آیا می‌دانید دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ایام آغازین شیوع کرونا و زمانیکه شما در پی دفتر تهران و آمل و عزل و نصب‌های رویایی خود بودید، فعالان اقتصادی و خیران جهادی را در کنار دولت بسیج کرد و برای همین بیمارستان‌های امام خمینی، امام رضا و امام علی آمل ده‌ها دستگاه کمک تنفسی (ونتیلاتور) و دستگاه فشار مثبت دوطرفه (bipap) را تأمین کرد؟ آیا اعتماد فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی مازندران به مدافعان سلامت استان را نادیده می‌گیرید؟ شما خوب می‌دانید که در شرایط سخت کرونایی که فعالان اقتصادی به خاطر شیوع کرونا خسارات زیادی را متحمل شدند، جلب مشارکت آن‌ها و اهدای بیش از ۳۵ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی و مواد و لوازم بهداشتی به بیمارستان‌های استان ازجمله شهرستان آمل، نتیجه مدیریت کارآمد و اعتماد به رییس دانشگاه علوم پزشکی استان است؟ (این لوازم، جدا از کمک‌های خیران سلامت و تجهیزات وزارت بهداشت است)

*** آقای حاجی‌پور نماینده مردم شریف آمل! امام علی علیه‌السلام فرموده‌اند: "المرء مخبوء تحت لسانه/شخصیت انسان در زیر زبانش پنهان است" و سعدی شیرین‌سخن گفته‌اند"تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد". از اینرو از شما اولا به‌عنوان یک انسان فرهیخته و دوما به‌عنوان عضو خانه ملت و وکیل مردم آمل در مجلس که باید حافظ منافع شهرستان و استان و کشور خود باشید، انتظار می‌رود که بار دیگر سخنان خود، جوابیه دانشگاه علوم پزشکی و این سوگندنامه‌ی نمایندگان که در اصل ۶۷ قانون اساسی آمده است - و جهت یادآوری آورده‌ایم- را از نظر بگذرانید. شاید چیزی جا مانده یا اضافه باشد آقای دکتر!

*** «من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاورد‌های انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظر‌ها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم».

فیلم نطق آقای نماینده

اطلاعیه مهم روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

در پی انتشار قطعه‌ای از صحبت‌های ناصواب آقای دکتر رضا حاجی پور نماینده مردم شریف آمل در مجلس شورای اسلامی در خصوص دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان‌های آمل که نشان از عدم اطلاع و یا اخذ اطلاعات نادرست است جهت استحضار مردم عزیز به اطلاع می‌رساند:
۱- سیستم اکسیژن رسانی به بیماران در بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه و نیز همه بیمارستان‌های کشور بر مبنای شرایط قبل از اپیدمی کووید ۱۹ طراحی شده که پاسخگوی نیاز بوده، اما با اوج همه گیری کرونا و اختصاص تخت‌های بیمارستان‌ها به بیماران مبتلا به کرونا، نیاز بیمارستان‌ها به اکسیژن به شدت افزایش یافته و تقویت سیستم اکسیژن رسانی نیز ضرورت یافت.
لازم به ذکر است سیستم اکسیژن رسانی بیمارستان‌های تابعه دانشگاه در شهر آمل بر خلاف ادعای نماینده محترم همگی مجهز به دستگاه اکسیژن ساز بوده است که با لحاظ شرایط پیشگفت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اسرع وقت با همه موانع موجود اعم از تولید پایین شرکت‌ها، وجود نیاز بسیار از جانب کلیه بیمارستان‌های درگیر بیماری در کشور، محدودیت‌های اعتباری و... نسبت به خرید، نصب و راه اندازی ۴ دستگاه اکسیژن ساز جدید برای تقویت سیستم موجود در بیمارستان‌های امام خمینی ره، امام رضا (ع) و امام علی (ع) آمل اقدام کرد.
۲- مناقشه دیگری که بر زبان منتخب مردم شهر هزار سنگر آمل جاری شد، نبود سی تی اسکن در این شهر است در حالیکه تا پیش ازاین ۲ دستگاه سی تی اسکن تنها در بیمارستان‌های دولتی امام خمینی ره و ۱۷ شهریور آمل در حال فعالیت بوده و بنابر قرارداد منعقده در مهر ماه سال ۹۸ با هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و درمان جهت خرید دومین دستگاه سی تی اسکن ۱۷ شهریور آمل به ارزش یک و نیم میلیارد تومان نیز اقدام و با پیگیر‌های مستمر خریداری شد و به زودی و پیش از موعد، نصب و راه اندازی می‌شود.
بد نیست بدانیم در همین هفت ماه اخیر و با شیوع ویروس کووید ۱۹ در استان تنها در شهر آمل ۲۳ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های درمانی آمل برای مقابله با این بیماری هزینه شد.
از جمله اقدامات ضربتی با هدف افزایش اطمینان درمان و کاهش مرگ ناشی از کرونا می‌توان به راه اندازی پیش از موعد مقرر اورژانس بیمارستان ۱۷ شهریور آمل به عنوان یکی از پروژه‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال در شهرستان آمل اشاره کرد.
۳- در دوره مدیریتی فعلی، خدمات توسعه‌ای ارزشمندی در حوزه سلامت شهرستان آمل به انجام رسیده که نتیجه زحمات مدیران و مسئولان قبلی و فعلی است، ده‌ها پروژه بهداشتی و درمانی به مساحت ۲۰۹۰۱ مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر ۵۱.۷ میلیارد تومان، تکمیل و تجهیز و راه اندازی اورژانس بیمارستان ۱۷ شهریور و خریداری دستگاه CT اسکن برای این بیمارستان، زایشگاه، اورژانس، مرکز سرطان و بیمارستان امام علی (ع) و نیز اخذ مجوز راه اندازی پردیس پزشکی آمل که می‌تواند تحولی در خدمات تخصصی حوزه سلامت باشد به انجام رسیده است.

در شرایطی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در کنار پزشکان، پرستاران و سایر همکاران نظام سلامت، جان برکف همه توان خود را برای خدمت به مردم بکار گرفته اند و در این راه شهدای خدمت گرانقدری را تقدیم ملت بزرگ ایران نموده اند، در راستای رهنمود‌های مقام معظم رهبری در حمایت از نظام سلامت، انتظار است همه عزیزان اعم از نمایندگان محترم و مسئولان محترم سایر قوا در این جهاد مقدس، خدمتگزاران سلامت را یاری نمایندو از اقداماتی که ما را از هدف خدمت به مردم منحرف می‌نمایند پرهیز کنند.

بی شک رفتار‌هایی که در جهت سهم خواهی بیشتر شهرستانی از منابع موجود صورت می‌پذیرد مردم شهر‌های استان را از عدالت در دسترسی به خدمات دور خواهد نمود؛ لذا ضرورت دارد با تعامل سازنده، کلیه ظرفیت‌های موجود در فضای همدلی و همکاری در توسعه متوازن و عادلانه استان به کار گرفته شوند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

انتهای پیام/۱۰۰۱
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار