دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
در هفته‌ای که گذشت زنان ایرانی و اعتراض‌ها و افشاگری‌هایشان علیه تجاوزهای جنسی و پیوستن به جنبش «من هم همین‌طور» در رسانه‌های جهان از منظرهای مختلف مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش آوای خزر، ABC یکی از اولین رسانه‌های جهان بود که به بازتاب این اتفاق پرداخت، هرچند عکسی که در ابتدا برای این مطلب در نظر گرفت به شدت مورد انتقاد گرفت و این تصور را پدید آورد که تصوری دقیق از شرایط زنان ایران وجود دارد و تفاوتی بین زنان خاورمیانه گذاشته نمی‌شود.

با اعتراض‌های متعدد این عکس برداشته شد و عکس خبرنگار هنری که اولین گام‌ها را برای اعتراض به رفتارهای جنسی یکی از شخصیت‌های شناخته‌شده برداشته بود، جایگزین شد.

در این گزارش با چند خبرنگار زن ایرانی گفت‌وگو شده بود و شاید این جمله تشریح کند که چرا سرانجام بسیاری لب به سخن گشودند: «احساس می‌کردم دور از شأن من است اگر دیگر سخن نگویم و زیر بار ترس بمانم». این گزارش روند یک‌ماهه‌ای را نیز که زنان در توییتر شروع به گفتن کرده‌اند و منجر به دستگیری یکی از متهمان شده، بررسی کرده است.

یکی از خبرنگاران در این گزارش گفت: «این واقعیت که برخی از بازماندگان این تجاوزهای جنسی مخالف اعدام هستند و می‌گویند به همین دلیل پرونده‌ای را در دادگاه تشکیل نمی‌دهند، نشان می‌دهد که مردم ما از قانون موجود پیشی گرفته‌اند.

به عنوان مثال، بر اساس قانون فعلی، اگر مردی فرزند خود را بکشد، فقط به سه تا 10 سال زندان محکوم می‌شود، اما مجازات تجاوز جنسی اعدام است».

یک جامعه‌شناس ایرانی-آمریکایی در کالج سانتامونیکا در گفت‌وگو با آسیاتایمز و در گزارشی که این رسانه چند روز پیش منتشر کرده، درباره جنبش #MeToo معتقد است که انتشار این مطالب توسط زنان ایرانی می‌تواند به عنوان اولین قدم برای توانمندسازی و مطالبه حقوق آنها باشد. او گفت: «زنانی که تجربیات خود را در مورد تجاوز جنسی روایت می‌کنند، به شما امکان می‌دهند از نظر فرهنگی این مسئله قابل قبول شود.

مدت‌هاست که صحبت از آزار و اذیت جنسی زنان و مردان یک تابو است زیرا صحبت‌کردن در مورد این موضوعات شرم‌آور است. این باعث آگاهی سایر زنان در مورد چگونگی تجاوزهای جنسی حتی توسط افراد قدرتمند می‌شود. حالا فرصتی است تا مسئولان اطمینان حاصل کنند که روش‌هایی برای رسیدگی قانونی به این شکایات و اطمینان از امنیت زنان وجود دارد».

بخش خاورمیانه فرانس 24 نیز در 29 آگوست گزارشی درباره این موج افشاگری زنان ایرانی منتشر کرده است؛ گزارشی که به فکت‌های خبری گزارش لوموند فرانسه استناد می‌کند و در عین حال به مجموعه‌ای از خبرها که تاکنون در رسانه‌های مختلف فارسی‌زبان خارج از ایران درباره این موضوع منتشر شده است.

این گزارش با استناد به توییت‌های زنان اشاره کرده: «چندین نفر از قربانیان گفته‌اند در زمان سوءاستفاده جنسی، خردسال بوده‌اند. برخی از روزنامه‌نگاران نیز جرئت کرده‌اند بدون استفاده از نام مستعار درباره این آزارها بنویسند. حساب‌های آنها موجی از حمایت را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. در برخی موارد، وکلا با درنظرگرفتن اینکه این اتهامات می‌تواند بر ضد شاکیان مورد استفاده قرار گیرد، مشاوره حقوقی ارائه داده‌اند. برخی از آنها پیشنهاد کرده‌اند که وکالت قربانیان را بر عهده بگیرند.

در این گزارش به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند طبق قوانین ایران، رابطه جنسی قبل از ازدواج با 99 ضربه شلاق مجازات می‌شود و مصرف الکل نیز ممنوع است». هرچند در حال حاضر قرار است پلیس همکاری زیادی با قربانیان انجام دهد و نمی‌خواهد از آنان سؤالاتی غیر از ماجرای تجاوز بپرسد.

طبق این گزارش «بیان گسترده این اتفاقات در شبکه‌های اجتماعی منجر به شکستن این تابوی طولانی‌مدت و افزایش آگاهی در مورد سوءاستفاده جنسی شده است. به دلیل نبود آموزش سیستماتیک در مورد مسائل جنسی در ایران، این جنبش توانست امکان بحث در فضای عمومی را بهبود ‌بخشد و فرصتی ارزشمند برای آموزش ایجاد ‌کند».

در این گزارش اشاره شده که شدت مجازات از دلایلی بوده که برخی از زنان راضی به سخن‌گفتن نشده‌اند «به احتمال زیاد در صورت اثبات اتهام تجاوز، او به مجازات اعدام در ایران محکوم می‌شود». لوموند با یکی از قربانیان متجاوز زنجیره‌ای که در اواخر ماه آگوست دستگیر شد، صحبت کرد.

او به این روزنامه فرانسوی گفت: «این مسئله مرا اذیت می‌کند چون ممکن است این متجاوز در نهایت اعدام شود. من مخالف مجازات اعدام هستم، حتی در موارد تجاوز جنسی». این گزارش به سخنان معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ایران در خبرگزاری برنا اشاره کرد که زنان را به خاطر صحبت درباره تجاوز جنسی ستایش کرد و از قوه قضائیه خواست با شدت بیشتری با متجاوزان مقابله کند و خبر داده است: «در حال حاضر دولت در حال کار روی لایحه جدیدی علیه خشونت جنسی برای ارائه به مجلس است»./شرق

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار