دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
اعتراضات،انتقادات و نگرانی‌های مردم و مسئولان برای دولت و وزارت آموزش‌و‌پرورش قانع‌کننده نبود و روز گذشته، دانش‌آموزان و دانشجویان به‌صورت حضوری در مراکز ‌آموزشی برای برپایی آیین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها حاضر شدند تا مسئولان، به‌صورت آنلاین زنگ مدرسه‌ها را بزنند. اتفاقی که خشم بیشتر مردم و آنهایی را که دستی بر آتش دارند، برانگیخت و هرکسی که توانست، متلکی نثار مسئولان آموزشی کشور کرد.با بازگشایی مدارس، هرچند بیشتر بچه‌ها ترجیح دادند در خانه بمانند، اما تهران و دیگر کلان‌شهرها افزایش هشت‌درصدی ترافیک را هم تجربه کردند.

به گزارش آوای خزر، رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: حدود هفت تا هشت درصد ابتدای صبح نسبت به دو هفته قبل افزایش بار ترافیکی داشتیم و در‌حال‌حاضر خیلی تغییر محسوسی در بار ترافیک نداریم. در مقابل مدارس و اطراف مدارس نیز برنامه‌ریزی کاملی انجام شده است. ایمن‌سازی، خط‌کشی و... برای مدارسی که در کنار معابر اصلی قرار دارند، انجام شده است و مانند سال‌های قبل پلیس با همکاری شهرداری و آموزش‌و‌پرورش این اقدامات را انجام داده است. خانواده‌های عزیز ناراحت نباشند؛ مراقبت‌های لازم انجام می‌شود.
باید همه در میدان باشیم
وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه باید در سال تحصیلی جدید همه در میدان باشیم، گفت: نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم اما به ظرفیت‌های بالای جامعه اطمینان داریم؛ جامعه زنده جامعه‌ای است که در برابر پدیده‌های نوظهور در استیصال قرار نمی‌گیرد.‌محسن حاجی‌میرزایی در آیین نمادین آغاز سال تحصیلی جدید، با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین و ایران‌شمول‌ترین رویداد اتفاق می‌افتد، گفت: باید راهی را می‌یافتیم که این دو حق بزرگ اساسی تأمین شود. به مجموعه توانمند و با صلاحیت وزارت بهداشت اعتماد کردیم؛ آنان بازگشایی را با رعایت پروتکل‌ها مجاز دانسته‌اند و هرزمان تدبیر دیگری کنند، خود را برای عمل به آن آماده کرده‌ایم.
حاجی‌میرزایی افزود: رعایت فاصله بین دانش‌آموزان، استفاده از ماسک، کوتاه‌کردن زنگ کلاس‌ها و رعایت موارد بهداشتی در سرویس مدارس از جمله پروتکل‌ها هستند که با جدیت دنبال می‌شوند.‌حاجی‌میرزایی تأکید کرد باید همه در میدان باشیم، نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم اما به ظرفیت‌های بالای جامعه اطمینان داریم. جامعه زنده جامعه‌ای است که در برابر پدیده‌های نوظهور در استیصال قرار نمی‌گیرد.
تعویق یک‌هفته‌ای آغاز سال تحصیلی در استان اصفهان
آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تعویق یک‌هفته‌ای بازگشایی مدارس در این استان خبر داده و گفت: روند ابتلا به کرونا در اصفهان با شیب صعودی همراه و آمار جان‌باختگان افزایش پیدا کرده است. با توجه به وضعیت قرمز استان و شهر اصفهان، ستاد استانی مبارزه با کرونا بازگشایی مدارس در اصفهان را یک هفته به تعویق انداخت.
حجت‌الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه چهار شهرستان در استان اصفهان از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: مدارس شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر، فلاورجان و نجف‌آباد با یک هفته تأخیر گشایش می‌یابد.
تعطیل کنید
اما این همه ماجرا نبود. سیل اعتراضات به دولت و وزارت آموزش‌و‌پرورش ادامه دارد و به نظر می‌رسد مردم ترجیح می‌دهند به‌جای در‌میدان‌بودن در خانه بمانند. در همین زمینه رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر آموزش‌وپرورش بازنگری در ابلاغیه اخیر این وزارتخانه درباره بازگشایی حضوری مدارس را خواستار شد و بر لزوم اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور در شرایط کرونا تأکید کرد.‌دکتر محمدرضا ظفرقندی با اشاره به شرایط قرمز و هشدار استان‌ها و تأکید آموزش‌و‌پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح و نگرانی خانواده‌ها و جامعه پزشکی گفت: علت این تصمیم غیرمنتظره هر‌چه هست، با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد. شما به‌خوبی واقفید که در شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها به‌خصوص در پایه دبستان، علیرغم ابلاغ بخش‌نامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه‌گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست».‌وی در بخش دیگری از این نامه آورده است: «موارد ذکر‌شده در بخش‌نامه ابلاغی معاون جناب‌عالی هم از جهات متعدد غیر‌علمی و دارای تناقض است. اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش‌آموزان در ایام علامت‌دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگی خانواده‌ها و مدارس برای تنظیم برنامه‌های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری و رفت‌و‌آمد دانش‌آموزان و... نیز مزید بر علت است».‌بنابر گزارش روابط عمومی نظام پزشکی، در بخش دیگری از نامه ظفرقندی آمده است: «جناب آقای وزیر از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه‌گیری بیماری‌های واگیر اولین محل‌هایی که باید تعطیل شوند، مدارس و آخرین محل‌هایی که بازگشایی می‌شوند، مدارس هستند. ضمن اعلام نگرانی و هشدار در مورد عواقب این تصمیم و مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از آن، به‌طور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را دارم».‌همچنین رحمت‌الله حافظی، پزشک و عضو پیشین شورای شهر تهران، در توییتی با انتقاد از عملکرد سیستم آموزشی کشور نوشت: آقای رئیس‌جمهور به کجا می‌روی؟ شما چند تخت آی‌سی‌یو مناسب برای اطفال در سطح کشور دارید که دستور حضور فرزندان مردم در مدارس حتی با رعایت ضوابط را صادر می‌کنید؟ چند‌درصد بچه‌ها شما و اوامرتان را درک و مراعات می‌کنند؟ فریاد جامعه پزشکی را در‌آورده‌اید.
‌بنابر اعلام مسئولان آموزش‌و‌پرورش دستورالعمل‌های لازمه به مدارس ابلاغ و آنها آگاه شده‌اند اما تأکید عمده آنها بر مشارکت والدین است؛ والدینی که می‌دانند رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دانش‌آموزان کوچک‌تر ساده نیست. آنها منتظر هستند تا بالاخره این ماجرا تمام شود و مسئولان بپذیرند خانواده‌ها بچه‌ها را به مدرسه نخواهند فرستاد./شرق

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار