دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
«والدین نگران نباشند و نگرانی‌های اولیا را درک می‌کنیم و هیچ اجبار و الزامی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست.» روز جمعه بود که این جمله در بخشی از مصاحبه علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در شبکه استانی افلاک به زبان آمد

به گزارش آوای خزر، سرپرست فرمانداری این استان اعلام کرد که 39 دانش‌آموز در شهرستان سلسله لرستان به کرونا مبتلا شده‌اند. ساعاتی پس از اینکه سرپرست فرمانداری شهرستان خبر داد که تمام دانش‌آموزان مبتلا، در زمره کسانی بودند که به مدرسه می‌رفتند، تکذیبیه آموزش و پرورش لرستان از راه رسید که می‌گفت هیچ یک از این دانش‌آموزان در مدرسه مبتلا نشده‌اند.

روز گذشته، ایرنا به نقل از سرپرست فرمانداری سلسله نوشت که با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا بخش بیشتری از مدارس این شهرستان تعطیل می‌شوند. افشین ترکارانی در جلسه ستاد شهرستانی مدیریت کرونا اعلام کرد: «شهرستان در پیک سوم شیوع کرونا قرار دارد و با توجه به نبود امکانات مقابله و پیشگیری در برخی مدارس و احتمال شیوع ویروس بین دانش‌آموزان، مدارس شهری الشتر و فیروزآباد و مدارس روستایی بالای ۳۰ نفر جمعیت باید تعطیل باشد.

به دلیل اهمیت آموزش دانش‌آموزان پایه اول، کلاس‌های این مقطع حضوری خواهد بود و با توجه به اینکه سایر پایه‌ها تعطیل هستند شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای دانش‌آموزان کلاس اولی بهتر رعایت خواهد شد.» خیلی زود مشخص شد که دلیل این تعطیلی‌ها ابتلای دانش‌آموزان در دو شهر الشتر و فیروزآباد بوده است. صدا و سیما به نقل از ترکارانی اعلام کرد که « از ۱۵ شهریور تا دیروز ۳۹ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان سلسله به بیماری کرونا مبتلا شدند.

در روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریورماه ۱۸ دانش‌آموز در این شهرستان کرونایی شدند، بیشترین آمار مبتلایان در بین دانش‌آموزان مربوط به مقطع ابتدایی است.» بنا بر اعلام فرمانداری این شهرستان، دانش‌آموزان مبتلا شده بین ۷ تا ۱۷ سال سن دارند و همه دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در شهرستان سلسله جزو کسانی بودند که مدرسه رفته‌اند.

یک روز قبل از انتشار این خبر، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفته بود: «بر اساس ابلاغیه‌های رسمی در هیچ منطقه‌ای چه زرد و چه قرمز تعطیلی فراگیر نداریم برعکس مواردی که اعلام شده است، اولویت ما آموزش حضوری با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و حداکثر انعطافی است که در برنامه داده شده است.»

به نظر می‌رسد این اظهارنظر در واکنش به اخباری بود که در مورد غیرحضوری بودن مدارس در برخی نقاط استان منتشر شد. علی فرهادی، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان چند روز قبل‌تر به سایت خبری سفیر افلاک گفته بود: «در حال حاضر استان لرستان در وضعیت هشدار قرار دارد و با توجه به اینکه از امروز مدارس بازگشایی شده است، در چهار شهر نورآباد، الشتر، خرم‌آباد و الیگودرز که وضعیت قرمزی دارند آموزش‌ها به صورت غیرحضوری ارایه می‌شود.»

خود نخعی هم در تیر ماه اعلام کرده بود که احتمالا آموزش غیرحضوری یا نیمه حضوری در استان لرستان در دستور کار قرار بگیرد اما با پیچش ناگهانی که در برنامه‌ریزی‌های سابق آموزش و پرورش ایجاد شد و اعلام باز بودن تمام مدارس در تمامی نقاط کشور اعم از زرد و قرمز، لرستان هم به نمایش بازگشایی حضوری مدارس پیوست.

در هفته گذشته البته مسوولان مختلف از وزیر آموزش و پرورش گرفته تا سخنگوی دولت چند بار تکرار کرده‌اند که حضور در مدارس اجباری نیست، اما نمی‌توان از نظر دور داشت که بازگشایی ناگهانی مدارس در تمام کشور و سردرگمی خانواده‌ها و معلمان و مدیران مدارس از توانایی آنها برای کنترل شرایط حضور بچه‌ها در مدارس کاسته است.

 

تکذیب‌ می‌کنیم

پاسخی که رییس روابط عمومی آموزش و پرورش استان لرستان به تماس «اعتماد» داد، این بود که در حال صدور اطلاعیه‌ای رسانه‌ای هستند. ساعتی پس از این تماس، اطلاعیه صادر و ارسال شد. اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان اعلام کرده است که هیچ گونه ارتباطی بین ابتلای دانش‌آموزان اعلام شده مبتلا به کرونا با بازگشایی مدارس وجود ندارد.

در این متن به نقل از فرید بهرامی، معاون تربیت‌ بدنی و سلامت آموزش و پرورش لرستان آمده است: «یک هفته بیشتر از بازگشایی مدارس نمی‌گذرد و در شهرستان سلسله نیز بازگشایی مدارس و آموزش حضوری به دانش‌آموزان از هفته گذشته به دلیل اعلام شرایط قرمز در این شهرستان در کمتر از ۱۰ درصد مدارس و آن هم به شکل حضور اختیاری دانش‌آموزان و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است». در بخش دیگری از این اطلاعیه بهرامی توضیح داده است:«در بحث نتایج اعلامی آزمایش تشخیص کرونا مورخ ۲۱ و ۲۲ شهریور از سوی شبکه بهداشت شهرستان سلسله در خصوص مثبت بودن ابتلای ۱۸ دانش‌آموز، پس از بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده از طریق مدیران مدارس مشخص شد که تنها یک نفر از دانش‌آموزان و آن هم در یکشنبه گذشته صرفا جهت تحویل کتاب به مدرسه مراجعه کرده و نتیجه مثبت ابتلای ۲۱ دانش‌آموز دیگر به ویروس کرونا نیز قبل از بازگشایی مدارس به آنان اعلام شده است.»

در توضیح صادر شده از سوی معاون تربیت ‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش لرستان ضمن آرزوی سلامتی و شفای فرزندان مبتلا به کرونا در شهرستان سلسله آمده است: «انتظار می‌رود در انتشار چنین اخباری، صحت و دقت در خبر را فدای سرعت نکرده تا خدای نکرده خللی به حفظ آرامش روانی جامعه ایجاد نشود.»

لرستان در روزهای گذشته با افزایش موارد ابتلا به کرونا روبه‌رو بوده است. روز بیستم شهریور پایگاه خبری سفیر افلاک به نقل از قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان نوشته بود که تعداد شهرهای قرمز استان به 5 شهر افزایش یافته و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار دارند:

«استان لرستان در وضعیت هشدار قرار دارد و برای جلوگیری از افزایش مبتلایان به کرونا باید مسائل و نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون انجام شود. با توجه به بازگشایی مدارس ضروری است تا همه مدارس و دانش‌آموزان پروتکل‌ها را به دقت رعایت کنند.»

 

توضیح: ‌در آخرین لحظات تنظیم گزارش، روابط عمومی آموزش و پرورش استان لرستان، متن آمده در این تصویر را با عنوان تکذیبیه فرمانداری سلسله برای «اعتماد» ارسال کرد. با این حال تا این زمان متن رسمی تکذیبیه بر سایت اطلاع‌‌رسانی فرمانداری این شهرستان قرار نگرفته است. اعتماد در روزهای آینده همچنان پیگیر این موضوع خواهد بود./روزنامه اعتماد 

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: