دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
چند روزی است که شبکه‌های اجتماعی به تحسین دختری می‌پردازند که نفر اول کنکور افغانستان شده است.

به گزارش آوای خزر، شمسیه بنت محمد نسیم از لیسه محمد آصف مایل کابل با کسب ۳۵۳.۱۸۵ نمره جایگاه اول را گرفته است. کنکوری که برگزاری‌اش چندان هم با توجه به مسائل کرونا و همین‌طور مخالفت‌های طالبان آسان نبود. در همین کنکور 200 نفر از دختران در بدخشان به‌خاطر مخالفت طالبان نتوانستند بر سر جلسه حاضر شوند و در ایالت دیگر نیز دختران امکان شرکت را پیدا نکردند. یکی از این دختران در توییتر فیلمی از خود منتشر کرد و گفت: «ما کسانی هستیم که از پروسه کنکور باز‌ماندیم و امیدوار هستیم که جناب رئیس‌جمهور ما را در این راستا کمک و یاری کند و زحمات ما را نادیده نگیرد».
اما با تمام این محدودیت‌ها در همین کنکور، نسبت دختران شرکت‌کننده از سال قبل 30 درصد افزایش داشته است. شمسیه از بازماندگان حمله انتحاری به دوره آمادگی کنکور موعود در غرب کابل است؛ حمله‌ای که ده‌ها نفر دیگر در آن کشته و زخمی شدند. هرچند دانشجویان و علاقه‌مندان تحصیل هم شرایط مناسبی را برای آموزش و زندگی ندارند.

دویچه‌وله گزارش عکسی از نحوه زندگی صدها دانشجو در دانشگاه بامیان منتشر کرده که از نداشتن مکان مناسب برای گذراندن شب و روزشان رنج می‌برند و در شرایط نامناسبی زندگی کرده و درس می‌خوانند؛ اما انتخاب شمسیه از منظر دیگری هم مورد توجه است.

به گزارش یورونیوز بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان این خبر را نشانه‌ای دانستند که تاریخ مصرف افکار طالبانی در افغانستان به سر آمده است و دیگر طالبان نمی‌تواند محدودیت‌های دوره حکمرانی خود را بر زنان تحمیل کند؛

زنانی که در این روزها به خاطر گفت‌وگوهای صلح به‌شدت نگران و پریشان هستند. زنانی که ویدئوی کتک‌خوردن آنها به خاطر دوچرخه‌سواری یا پوشش بسیاری را شوکه کرده است.

حسن رضایی، جامعه‌شناس، در‌این‌باره به یورونیوز می‌گوید: «در شرایط حساسی هستیم، از یک طرف جنبش‌های مدنی افغانستان به‌ویژه جنبش زنان تلاش می‌کنند که دیدگاه‌های‌شان در مذاکرات صلح منعکس شود تا یک‌بار دیگر شاهد روی‌کار‌آمدن رژیم سخت‌گیری مانند نظام طالبان در دهه ۹۰ قرن بیستم نباشیم و از سوی دیگر گروه‌های افراطی طرفدار سخت‌گیری دینی می‌خواهند با تهدید و ارعاب این صدای رسای جامعه مدنی و زنان افغانستان را خاموش کنند یا حداقل از میزان تأثیر‌گذاری بر روند مذاکرات صلح بکاهند».

در شبکه‌های اجتماعی مدام زنان افغان از نگرانی‌های خود به خاطر قدرت‌گرفتن طالبان می‌نویسند؛ درحالی‌که دولت افغانستان و متحدان اروپایی و آمریکایی‌اش درباره اهمیت حقوق و آزادی‌های زنان در توافق صلح با طالبان هیچ اظهار‌نظر مشخصی نکرده است.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها