دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
حسین زادگان، گفت: همه فعالیت‌های خدماتی و اقتصادی باید مطابق با مقررات و ضوابط کرونایی باشد و هرگونه مماشات و بی‌توجهی به رعایت این مقولات پذیرفتنی نیست. ‎

به گزارش آوای خزر،استاندار مازندران در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا؛ گفت: حفظ جان و سلامت افراد جامعه مهم ترین وظیفه در شرایط کنونی است و تحقق آن با همکاری و تعامل همه جانبه برای نهادینه کردن فرهنگ رعایت پروتکل های بهداشتی میسر می شود.

نماینده عالی دولت در مازندران تبلیغات و اطلاع رسانی در مورد تهدیدات جدی ویروس کرونا در رسانه ها را مهم برشمرد و افزود: اگر چه رسانه ها نقش موثری در کمک به حوزه درمان در کاهش میزان خسارت های ناشی از ویروس کرونا در این استان در ۹ ماهه اخیر داشتند ، اما به نظر می رسد که این نقش موثر رسانه ها کاهش محسوسی یافته است.

حسین زادگان اظهار داشت: اگرچه مطالبه گری در تمام حوزه ها از جمله ویروس کرونا حق طبیعی رسانه ها محسوب می شود ، ولی انتظار می رود که رسانه ها به نقش اساسی اطلاع رسانی مناسب نیز بیش از گذشته عمل کنند و از هر اطلاعات نادرستی که می تواند عادی سازی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک تلقی شود، پرهیز نمایند.

استاندار، افزود : پس از گذشته حدود ۹ ماه از شیوع بیمای کرونا ، دیگر تمامی گروه‌ها در رده های مختلف ، مسئولان و قشرهای مردمی به همه مقولات پروتکل های بهداشتی آشنا هستند و به همین دلیل همه ضوابط و مقررات باید عملیاتی شود.

وی فرمانداران، بخشداران و دهیاران را مسئولان اصلی در عملیاتی شدن همه مقررات پروتکل های بهداشتی دانست و تاکید کرد: بنا بر این با اختیاراتی که داده شده است ، باید نظارت ها تشدید شود و فرمانداران باید بدون مماشات با متخلفان برخورد کنند.

حسین زادگان بر تشکیل ستادهای ویژه شهرستانی از سوی فرمانداران تاکید کرد و افزود: باید مانند ایام انتخابات از ظرفیت نیروهای مازاد به عنوان همکار و از ظرفیت بسیج و نیروهای جهادی جهت ضد عفونی کردن محلات و برخورد با افرادی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند استفاده شود.

رییس ستاد مقابله با کرونای مازندران، گفت: اشرافیت اطلاعاتی بر فعالیت همه خدمات به مردم در هر سطحی باید در مازندران به صورت لحظه ای رصد شود و برای این منظور قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا با حضور مسئولان مربوطه از جمله دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و اماکن نیروی انتظامی در محل استانداری فعال شده است.

وی گفت : طبق بررسی های صورت گرفته از سوی اصناف فقط ۵۲ درصد این گروه ها مقررات و پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند.

وی گفت: از 20 آبان تا 20 آذر از ساعت 18 به جز واحدهای صنفی ضروری مانند سوپرمارکت، داروخانه، نانوایی، پروتئینی و پمپ بنزین ها، بقیه واحدها باید بسته شوند و مردم قبل از این زمان باید اقدام به خرید مایحتاج خود کنند.

استاندار مازندران بیان کرد: باید با مدیریت درست از تجمع افراد در مکانهای پرتردد مانند بازار های هفتگی، بازار روز و پاساژ ها جلوگیری کنیم و مسئولان پاساژ ها باید تعهد کتبی دهند که فروشندگان و مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

حسین زادگان ادامه داد: فرمانداران؛ مکان هایی مانند مطب ها، مدارس و یا واحدهای صنفی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و به سلامت جامعه آسیب می زنند را تعطیل کنند و واحدهایی مانند رستوران ها، سفره خانه ها و کبابی ها یا تعطیل شوند یا سرویس غذا را به صورت بیرون بر داشته باشند. این واحدها اجازه ارائه خدمت به صورت حضوری ندارند.

وی گفت: خوشبختانه اکنون وضعیت نانوایی ها بهتر شده است لیکن نظارت ها باید مستمر باشد و تشدید شود.

استاندار مازندران افزود: در حوزه حمل و نقل به ویژه در فرودگاه ها و راه آهن، پروتکل های بهداشتی رعایت و نظارتها بیشتر شود همچنین فرمانداران به هردلیل در برخورد با برگزارکندگان هرگونه همایش، تجمع و تشکلها مماشات نکنند و باید با جدیت جلوگیری و برخورد کنند. 

حسین زادگان تاکید کرد: برای جلوگیری از تجمع زیاد مشتریان در بانک ها ، برخی از شعب بانک های مختلف استان شیفت عصر راه اندازی کنند.

استاندار مازندران از تشکیل کمپین روشنگری در موضوع کرونا در استان خبر داد و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور داد تا فعالیت این کمپین را شدت بخشد.

وی گفت: شرکت مخابرات باید ارسال پیام های هشدار دهنده به مشترکان و همچنین اعلام ضوابط و مقررات پروتکل های بهداشتی را از سر بگیرد.

حسین زادگان بستر اینترنتی شبکه " شاد " را به عنوان یک فرصت برای روشنگری در اهمیت رعایت ضوابط بهداشتی بین دانش آموزان و خانواده های آنان معرفی کرد و افزود: کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی با هماهنگی مسئولان آموزشی از این فرصت استفاده کنند.

حسین زادگان، گفت: صدا و سیما؛ تبلیغات موثر و تاثیر گذار، گزارش ها و اخبار حوزه کرونا را بیشتر منعکس کند تا مردم بدانند معضل کرونا هنوز به اتمام نرسیده و مساله را جدی بگیرند که در این زمینه جهت آگاهی بخشی افکار عمومی؛ تشکیل کمپین روشنگری لازم است.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها