دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
از هر ۵ بیمار بستری مبتلا به کووید ۱۹، یک بیمار به میوکاردیت مبتلا می‌شود؛ التهاب عضله قلب که می‌تواند باعث آسیب‌های مهلک شود. این التهاب می‌تواند حتی پس از رفع علائم کووید ۱۹ ادامه یابد. بیشتر افراد مبتلا به میوکاردیت همراه با ورزش سبک علائمی مانند درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه یا تنگی نفس را تجربه می‌کنند.

به گزارش آوای خزر، متخصصان می‌گویند افراد مبتلا به عفونت کووید ۱۹ باید از ورزش پرهیز کنند، حتی اگر علایمی نداشته باشند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، تخمین زده می‌شود که ۴۰ درصد از افراد آلوده به این عفونت هیچ گاه علائمی از خود نشان نمی‌دهند. با این حال، متخصصان توصیه کرده‌اند که بیماران با (تب، بدن درد و تورم غدد لنفاوی) و یا بدون علائم، حداقل برای یک هفته تا ده روز پس از مثبت بودن آزمایش، ورزش نکنند.

دکتر الکس کوک، استاد طب ورزشی دانشگاه لنور- راین در کالیفرنیای شمالی می‌گوید: ورزش‌های با ریتم تند می‌تواند در واقع سیر عفونت را حتی برای این بیماران بدتر کند، چون ورزش شدید به طور موقت عملکرد ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

به گفته وی، حتی اگر احساس بیماری نمی‌کنید، پس از یک هفته بی‌تحرکی نسبی، آرام‌آرام ورزش را شروع کرده و میزان و شدت آن را هر هفته ۱۰ درصد افزایش دهید.

دکتر کوک تاکید می کند: از هر ۵ بیمار بستری مبتلا به کووید ۱۹، یک بیمار به میوکاردیت مبتلا می‌شود؛ التهاب عضله قلب که می‌تواند باعث آسیب‌های مهلک شود. این التهاب می‌تواند حتی پس از رفع علائم کووید ۱۹ ادامه یابد. بیشتر افراد مبتلا به میوکاردیت همراه با ورزش سبک علائمی مانند درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه یا تنگی نفس را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر با اولین حرکت ورزشی، هر یک از این علائم را تجربه کردید، ورزش را متوقف کرده و در اسرع‌وقت از پزشک مشاوره بگیرید.

ورزش چه زمانی برای مبتلایان به کووید ۱۹ خطرناک است؟

امید به تولید زودهنگام نوعی اسپری بینی برای جلوگیری از کرونا

یک اسپری بینی که می‌تواند تا ۲ روز از عفونت ویروس کرونا جلوگیری کند، توسط دانشمندان دانشگاه بیرمنگام برای تولید انبوه آماده می‌شود، با این امید که ظرف چند ماه در داروخانه‌های دنیا بدون نیاز به نسخه در دسترس باشد.

به گزارش نشریه بریتانیایی سان، محققان بریتانیایی امیدوارند فرمول این اسپری که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، بتواند جوامع را از محدودیت‌های فاصله اجتماعی خلاص کند.

این اسپری از موادی ساخته شده که قبلاً برای استفاده پزشکی تأیید شده و کاملا بی‌خطرند. پس نیازی به آزمایش یا تایید مجدد ندارند.

اسپری با گرفتن ویروس در بینی و پوشاندن آن در روکشی که ویروس نمی‌تواند از آن فرار کند، به جلوگیری از ابتلا به عفونت کمک می‌کند. با استفاده از این اسپری، استنشاق قطرات تنفسی فرد بیمار توسط افراد دیگر بی‌خطر می‌شود، زیرا ویروس در این حالت غیرفعال است.

محققانی که از آوریل سال ۲۰۲۰ روی این اسپری کار می‌کردند، اعلام کرده بودند که اسپری تا ۴۸ ساعت از گسترش ویروس کرونا جلوگیری می‌کند. این اسپری که دانشمندان امیدوارند تا تابستان ۲۰۲۱ وارد داروخانه‌ها شود، ترکیبی از کاراگینان است که معمولاً در غذاها به عنوان ماده غلیظ‌کننده استفاده می‌شود و محلولی موسوم به ژلان که به دلیل توانایی چسبیدن آن به سلول‌های داخل بینی انتخاب شده است.

تیم تحقیقاتی معتقد است که استفاده از اسپری برای چهار بار در روز برای محافظت در برابر ویروس کافی است.

نیکوتین، مقصر متاستاز سلول‌های سرطانی پستان به ریه‌ها

دانشمندان آمریکایی دریافته‌اند که نیکوتین باعث گسترش سلول‌های سرطانی پستان در ریه‌ها می‌شود.

در حالی که ارتباط سیگار کشیدن با سرطان کاملاً ثابت شده است، اما نقش نیکوتین در متاستاز سلول‌های سرطانی پستان به ریه‌ها، تاکنون مشخص نشده بود.

اکنون مطالعه جدید دانشمندان دانشکده پزشکی ویک‌فارست در آمریکا که بر روی هزار و ۷۷ بیمار مبتلا به سرطان پستان انجام شده، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نیکوتین، محیطی در ریه‌ها ایجاد می‌کند که برای متاستاز سلول‌های سرطانی مناسب است.

به گفته محققان، در افراد سیگاری یا سیگاری‌های قبلی، شیوع متاستاز ریه در مقایسه با بیمارانی که هرگز سیگار نمی کشند، بیشتر است. بنابراین بیماران مبتلا به سرطان پستان باید برنامه‌های ترک سیگار که از محصولات جایگزین نیکوتین استفاده می‌کنند را هرگز انتخاب نکنند.

ورزش چه زمانی برای مبتلایان به کووید ۱۹ خطرناک است؟

آلودگی هوا با چشم‌ها چکار می‌کند؟

محققان بریتانیایی اکنون دریافتند که آلودگی هوا ممکن است به طور قابل توجهی با ایجاددژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) مرتبط باشد و منجر به کاهش بینایی شود.

نتایج مطالعه‌ای که روز دوشنبه در مجله چشم پزشکی بریتانیا منتشر شده، نشان می‌دهد آلودگی هوا به طور مستقیم سلامت چشم‌ها را نشانه می‌گیرد.

به گفته محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL)، آلاینده‌های اصلی مرتبط با تخریب ماکولای شبکیه، ذرات معلق PM2.5 و دی‌اکسید نیتروژن است. AMD سومین علت اصلی کاهش بینایی در افراد بالای ۵۰ سال در سراسر جهان است. در مراحل پیشرفته بیماری، افراد ممکن است از دست دادن بینایی مرکزی را تجربه کنند و در نهایت دچار اختلال بینایی شدید و دائمی شوند.

محققان در ابتدای این مطالعه با مطالعه بر روی ۱۱۶ هزار شرکت‌کننده ۴۰ تا ۶۹ ساله دریافتند افرادی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، حداقل ۸ درصد بیشتر از سایرین احتمال دارد که به AMD مبتلا شوند.

به گفته آنها، آلودگی هوای محیط می‌تواند از طریق استرس اکسیداتیو یا التهاب، در ایجاد AMD نقش داشته باشد.

با این حال آنها تاکید می‌کنند که عدم استعمال دخانیات، حفظ فشار خون سالم و داشتن رژیم غذایی متعادل، بهترین راه‌ها برای کاهش احتمال ابتلا به AMD است.

همچنین شروع مصرف ویتامین‌های خاص سرعت پیشرفت این عارضه را کاهش می‌دهند. از جمله مصرف روزانه؛

۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C

۴۰۰ واحد ویتامین E

۸۰ میلی‌گرم روی

۱۰ میلی‌گرم لوتئین

۲ میلی‌گرم زاگزانتین

۲ میلی‌گرم مس

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا تقریباً ۴.۲ میلیون مرگ در جهان را به دلیل سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه دارد.

ورزش چه زمانی برای مبتلایان به کووید ۱۹ خطرناک است؟

کاهش کلسترول با دستورهای خوشمزه، بدون نیاز به دارو

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، کلسترول بالا حدود ۹۳ میلیون آمریکایی را گرفتار خود کرده و آنها را در معرض بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی قرار داده است.

به گزارش نشریه پزشکی Prevention؛ کلسترول ماده‌ای مومی و چربی است که در سلول‌های شما یافت می‌شود. بدن شما برای عملکرد بهتر، به مقداری کلسترول نیاز دارد، اما دریافت بیش از حد نیاز، ناشی از خوردن بیش از حد غذاهای غنی از کلسترول، باعث ایجاد پلاک در رگ‌ها می‌شود و خطر حمله قلبی، سکته مغزی و گردش خون ضعیف را افزایش می‌دهد.

کاهش کلسترول بدون دارو امکان‌پذیر است، اما به زمان زیادی نیاز دارد. شما باید در کنار ورزش‌های هوازی و قدرتی، یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی را نیز در نظر بگیرید:

دریافت روزانه ۵ تا ۱۰ گرم فیبر محلول (موجود در غلات سبوس‌دار مانند جو دو سر و برنج قهوه‌ای) می‌تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند. از آنجا که فیبر به آرامی هضم می‌شود، قادر است به کلسترول خون متصل شده و آن را از بدن خارج کند.

بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، شما باید در هفته حداقل دو وعده ماهی چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال‌مخالی، ماهی تن و یا ماهی قزل‌آلا بخورید. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در غذاهای دریایی می‌تواند به بهبود سطح تری‌گلیسیرید شما کمک کند؛ نوعی چربی که باعث سفت یا ضخیم شدن عروق می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم آجیل درختی مانند گردو و بادام به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده، به کاهش کلسترول کل تام، کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید کمک می‌کند.

مطالعات نشان داده کسانی که بیش از ۵ فنجان چای سبز می‌نوشند، ۲۶ درصد کمتر از سایرین در معرض مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی هستند. این نوشیدنی غنی از کاتچین است؛ خانواده‌ای از فلاونوئیدها که می‌توانند تولید و جذب کلسترول را خنثی کنند.

سیب از بهترین منابع پکتین است؛ نوعی فیبر که سطح کلسترول LDL را پایین می‌آورد. این میوه همچنین مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌های بسیار مهم است که برای شفاف نگه داشتن عروق کار می‌کنند. فقط پوست سیب را هم بخورید، زیرا بیشتر مواد مغذی در آنجاست.

گوجه‌فرنگی‌ها نیز سرشار از لیکوپن هستند؛ ترکیبی که از اکسیداسیون LDL جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده است که دریافت بیش از ۲۵ میلی‌گرم لیکوپن در روز، سطح LDL را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.
منبع: dw.com

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار