دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
بعد از حدود یک سال از شیوع پاندمی کرونا، روز گذشته واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران آغاز شد. این اتفاق را می توان یک روز ماندگار در جریان مبارزه با کرونا به حساب آورد که اگر تداوم داشته باشد، می تواند بیماری کرونا را در ایران به زانو دربیاورد

به گزارش آوای خزر، واکسیناسیون سراسری کرونا با حضور وزیر بهداشت در تالار بیمارستان امام خمینی تهران و همچنین استان‌های دیگر به صورت ویدیو کنفرانسی با دستور رئیس جمهوری آغاز شد. واکسیناسیون در ایران با محموله واکسن روسی کرونا که در چند روز گذشته به کشور وارد شد، با اولویت بخش‌های ICU بیمارستان‌های ریفرال شروع شد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم خبر داده است: «واکسیناسیون کادر ICU در ۶۳۵ بیمارستان کشور از امروز آغاز می شود و در تهران نیز امروز واکسن به ۲۵ نفر تزریق می‌شود. واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند، اما در حالت کلی منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده اند، نداریم.»

نکته قالب توجه این بود که پسر وزیر بهداشت، نفر اولی است که واکسن کرونا را تزریق کرد. یک متخصص بیهوشی و دو پرستار بیمارستان امام خمینی نیز نفرات دوم تا چهارم تزریق واکسن کرونا بودند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم در مراسم آغاز واکسیناسیون کرونا، تاکید کرد: «واکسیناسیون علیه کووید19 در ۶۳۵ بیمارستان دولتی، خصوصی، خیریه و... برای اولین بار و برای اولین گروه از پرسنل درگیر در درمان کرونا انجام می شود. امروز به طور همزمان واکسیناسیون کرونا برای پرستاران، پزشکان و نیروهای خدمات بخش های مراقبت ویژه ۶۲۵ بیمارستان شروع می شود. تا اواخر بهمن، منابع دیگر واکسن وارد کشور می شود .با وجود خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است، باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم، چون این میزان واکسن جوابگو نیست.»

نمکی تصریح کرد: «واکسیناسیون بعد از کارکنان بخش های مراقبت ویژه به تدریج برای سایر گروه‌های آسیب پذیر، افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای و سپس گروههای هدف دیگر گسترش می یابد تا به پوشش بالای ۷۰ درصد در کشور برسیم. واکسیناسیون برای همکارانی اعم از پزشک، پرستار و پرسنل خدماتی آی سی یو انجام می شود، اما در بین این عزیزان، جوانی است که پزشک نیست، بلکه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف است. از بچه های نخبه تک رقمی کشور در کارشناسی ارشد است و آمده بگوید خونمان سرخ تر از دیگران نیست و همه ما فدای ملت ایرانیم‌. آمده بگوید اینکه پدرم قول داد که اولین‌کسی که واکسن را می زند از اعضای خانواده ام خواهد بود، حالا عمل کرده و این فرد کسی نیست جز فرزند وزیر بهداشت کشور.»

اولویت‌های واکسیناسیون سراسری کرونا

واکسیناسیون سراسری کرونا در مرحله اول برای کادر درمان در مراکز مراقبت ویژه انجام شده است. سپس سایر کادر درمان، سالمندان و افراد با بیماری های زمینه ای در اولویت تزریق واکسن قرار دارند.

دکتر سجاد ایلامی، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف درباره اولویت های واکسیناسیون سراسری کرونا توضیح می دهد: «هیچ گروهی در کشور به اندازه کادر درمان در معرض ابتلا به کرونا قرار ندارند. حتی آن گروه از کادر درمان که به طور مستقیم در مراکز درمان کرونا فعالیت نمی کنند نیز به شدت در معرض ابتلا به کرونا هستند. مثلا طبق آمارهای رسمی، حدود 80 درصد از بیماران مبتلا به کرونا در ابتدا به مطب ها مراجعه می کنند. به همین دلیل هم پزشکان فعال در مطب ها نیز به شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.»

او خاطرنشان می کند: «اگر کادر درمان در برابر کرونا واکسینه شود، توان نظام سلامت برای مقابله با این پاندمی بالاتر می رود. باید در نظر داشت که بسیاری از اعضای کادر درمان، غیرقابل جایگزین هستند و در صورتی که به کرونا مبتلا شوند، نیروی جایگزینی برای آنها در مراکز درمان کرونا وجود ندارد. مراکز درمانی بدون کادر درمان نیز صرفا یک ساختمان فیزیکی بی اثر خواهد بود. اگر کادر درمان دچار کرونا شود و یا آمار مرگ و میر کادر درمان بر اثر کرونا بالاتر برود، به همان نسبت هم آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در جامعه بالاتر می رود، زیرا توان نیروی انسانی فعال در مراکز درمان کرونا کمتر می شود.»

با تولید واکسن ایرانی کرونا، ورق برمی‌گردد

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که واکسن ایرانی کرونا در بهار سال آینده به سرانجام خواهد رسید. 

دکتر میلاد سلگی، داروساز و پژوهشگر حوزه تولید واکسن در گفتگو با الف یادآور می شود: «واردات واکسن کرونا، فرآیند راحت و بی دردسری نیست. منبع اروپایی آسترازنکا و همچنین هند، چین و روسیه به عنوان مهم ترین منابع واردات واکسن ایران هستند. با توجه به محدودیت های بانکی ایران به دلیل تحریم های جهانی، واردات واکسن چندان راحت و سریع نیست، اما در صورت به ثمر رسیدن واکسن ایرانی کرونا، فرآیند واکسیناسیون سراسری با سرعت بسیار بیشتر و اثربخشی بالاتری انجام می شود. هرچقدر سطح همکاری بین نهادهای اجرایی و نهادهای علمی کشور بیشتر باشد و سرمایه گذاری کلان تری انجام شود، واکسن ایرانی نیز سریع تر به مرحله تزریق سراسری می رسد.»

او خاطرنشان می کند: «قطعا آغاز واکسیناسیون سراسری در ایران، یک اتفاق مهم و قابل توجه است که تداوم آن نیز باید در اولویت نخست تصمیمات سیاستگذاران کشور باشد. باید در نظر داشت که 88 درصد مرگ و میرها بر اثر کرونا مربوط به سالمندان و افراد آسیب پذیر است. با توجه به اینکه تا پایان امسال قرار است سه میلیون دوز واکسن کرونا به ایران وارد شود، قطعا این میزان واردات واکسن نمی تواند برای واکسینه کردن جمعیت آسیب پذیر ایران کفایت کند، اما حداقل می تواند بخش قابل توجهی از گروه های آسیب پذیر جامعه را تا پایان سال 99 واکسینه کند.»

قرار است که واکسیناسیون سراسری کرونا با روزی هزار نفر آغاز شود و به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند. کارشناسان معتقدند که ایمنی نسبی در برابر کرونا زمانی حاصل می شود که حدود 70 درصد جمعیت کشور واکسینه شوند. صاحبنظران نظام سلامت تاکید دارند که تا آن زمان باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه با حساسیت دنبال شود تا موج های بعدی شیوع کرونا شکل نگیرد./الف

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار