دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
در میانه بحران کرونا در هند، بسیاری از افراد برای در امان ماندن از شر کرونا به کارها و درمان‌های عجیب و غریب بر پایه مذهب یا خرافات روی آورده‌اند.

آوای خزر/ مردی در یک ویدیو که این روزها از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ در کشور دست به دست می‌شود، می‌گوید تنها چکاندن چند قطره آب لیمو در بینی کووید ۱۹ را درمان می‌کند. او گفته است که خودش این کار را کرده و کارکرد آن را دید است. این مرد که لباس سنتی مذهبی پوشیده، می‌گوید: «اگر آنچه را می‌گویم با ایمان و اعتقاد انجام بدهید در عرض ۵ ثانیه از کرونا خلاص خواهید شد زیرا لیمو مانند واکسن از شما در برابر ویروس محافطت می‌کند.»

در هند درمان‌های کاذب زیادی برای کرونا اعلام می‌شود. همچنین داستان‌هایی ترسناک درباره عوارض جانبی واکسن و شایعات و ادعاهایی بی‌اساس مانند بر دست داشتن مسلمانان در گستروش کرونا بین مردم می‌چرخد. سرخوردگی، ناامیدی و بی‌اعتمادی به دولت باعث شده که چنین شایعاتی دهان به دهان یا از راه رسانه‌های اجتماعی در کشور پخش شود.

راهول نامبوری، یکی از بنیانگذاران «فکت کرشندو»، سازمان مستقل راستی‌آزمایی اخبار و اطلاعات در هند می‌گوید: «وحشت گسترده منجر به تولید انبوه اطلاعات غلط در کشور شده است.»

او می‌گوید: «اگر چه ممکن است درمان‌هایی مانند آبلیمو بی‌ضرر به نظر برسد، اما اگر این چیزها سبب شود که افراد به سمت واکسیناسیون سوق داده نشوند یا سایر دستورالعمل‌های بهداشتی را نادیده بگیرند، این ادعاها ممکن است عواقب مهلکی داشته باشند.»

برخی از کاربران فضای مجازی در هند حتی هشدارها در این زمینه را هم باور نمی‌کنند. شهروندی ۵۱ ساله به نام پراساد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «دولت تشویق به واکسن زدن می‌کند چون اگر قطره لیمو را به عنوان درمان کرونا تصویب کند، روپیه‌هایی که برای واکسن هزینه کرده‌اند هدر خواهد رفت.»

باور به خاصیت معجزه‌آسای آبلیمو حتی در میان هندی‌های مقیم خارج از کشور نیز به شدت در حال گسترش است.

ویتامین ث برای سلامتی و ایمنی بدن انسان ضروری است، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف لیمو برای مبارزه با ویروس کرونا کافی است.

در روزهای اخیر همچنین در برخی ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های هند همرسان می‌شود، مردانی با تن برهنه در حال مالیدن مدفوع تازه گاو به تمام بدن و حتی سر و صورت‌شان دیده می‌شوند. این افراد بر این باورند که مدفوع گاو آنها را از خطر ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه می‌دارد.

با این حال پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی در هند با هشدار نسبت به استفاده از مدفوع گاو، گفته‌اند که نه تنها هیچ مدرک علمی برای اثربخشی این ماده در مبارزه با ویروس کرونا وجود ندارد، بلکه این کار خطر ابتلای افراد به بیماری‌های دیگر و گسترش آن را نیز به دنبال دارد.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار