دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با انتخاب یک رژیم غذایی صحیح و سالم می توان سبب تقویت حافظه شد.

به گزارش آوای خزر، نسرین علیزاده اظهار کرد: اجزا خاصی از سبزیجات، میوه ها، غلات و انواعی از ماهی ها می توانند خطر از دست دادن حافظه را در سنین بالا کاهش دهند.

وی افزود: تخم مرغ، انواع توت ها، ماهی، قهوه و چغندر از جمله مواد غذایی موثر در بهبود عملکرد حافظه و مغز است.

علیزاده زرده تخم مرغ را منبع غنی از کولین خواند و گفت: این ماده یک نوع ماده مغذی از خانواده ویتامین  B است و تحقیقات نشان می دهد افرادی که از مواد غذایی حاوی کولین بیشتر مصرف می کنند امتیازات بالاتری را در آزمون های حافظه کلامی و بصری دریافت می کنند.

وی ادامه داد: کولین در کاهش سطح میزان خونی که می تواند باعث بیماری های قلبی، سرطان و زوال عقلی شود مفید است پس همواره سعی کنید که تخم مرغ را بیشتر در وعده صبحانه خود جای دهید.

علیزاده اظهارکرد: توت ها با داشتن آنتوسیانین ها، فیتوکمیکال های قدرتمندی در زمینه تقویت حافظه به شمار می آیند پس می توان با مصرف تمشک، زغال اخته، توت فرنگی همراه با ماست و یا غلات و یا نان های شیرینی باعث تقویت عملکرد مغز شد.

وی تقویت میزان حافظه را از خواص مهم اسیدچرب امگا ۳ دانست و گفت: اسیدچرب امگا ۳ در نوع خاصی از ماهیان مانند ماهیان آزاد، ساردین و یا شاه ماهی وجود دارد و خوردن این نوع از ماهی ها در یک روز از هفته نقش بسیار مهمی در جوان نگه داشتن فکر و حافظه دارند.

علیزاده درخصوص تاثیر قهوه بر عمکلرد حافظه گفت: محققان دریافتند مصرف قهوه به دلیل داشتن کافئین نقش بسیار مهمی در بهبود مهارت های حافظه، زمان واکنش و عملکرد نورون ها دارد.

وی با بیان این که نیترات طبیعی موجود در چغندر باعث بهبود تمرکز می شود، افزود: همانطور که افزایش سن باعث کاهش جریان خون می شود، می تواند باعث کاهش سطح توانایی مغز شود اما تحقیقات نشان می دهند نیترات می تواند باعث گشاد شدن عروق خونی و بهبود جریان خون در مغز و همچنین باعث بهبود عملکرد مغز می شوند.

علیزاده خاطرنشان کرد: از دست دادن میزان کمی از آب بدن می تواند باعث کاهش انرژی ذهن و اختلال در عملکرد مغز شود بنابراین هر فرد بایستی در طول روز حداقل چهار لیتر حدود ۸ لیوان آب مصرف کند./ایسنا

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار