دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵

به گزارش آوای خزر، فریبرز ناطقی الهی زلزله‌شناس در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای تهیه نقشه‌های خطر لرزه‌ای خطوط شریان های حیاتی کشور انجام شده است، اظهار داشت: تاکنون برای شهرها، شبکه های گاز، خطوط نفتی و خطوط انتقال آب برنامه ای برای تهیه نقشه های خطر لرزه ای تدوین نشده است.

وی ادامه داد: لوله های نفت و گاز از روی گسل ها هم عبور می کنند و ما بارها شاهد بودیم که بر اثر لغزش لایه های زمین به خصوص در مناطق گسل، شکست های خیلی ناهماهنگ و بسیار بدی در این خطوط لوله در تمام کشورهای زلزله خیز و در داخل کشور رخ داده است.

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران توضیح داد: چیزی که نگران کننده هست این است که به دلیل بلندی و مسیر طولانی که خطوط به خصوص لوله های گاز و نفت دارند و از مسیرهای مختلفی عبور می کنند، شناسایی به خصوص محل هایی که به دلیل تغییر شرایط منطقه یعنی خطوط (در بعضی مناطق لوله ها روی خاک، در برخی مناطق روی سنگ و در برخی مناطق روی گسل هستند) قدری مشکل است. چراکه در این مناطق خطر بیشتر از بقیه جاها خطوط را تهدید می کند و دلیل آن هم این است که هر تحریک لرزه ای می تواند در همان منطقه ایجاد شکاف و خطوط را منهدم کند.

ناطقی الهی اضافه کرد: مطالعه جامعی روی تهیه نقشه‌های خطر لرزه‌ای برای خطوط شریان های حیاتی کشور انجام نشده و در خصوص لوله های گازرسانی در سطح کشور هم در سال های گذشته برنامه ای بود که حتی تصویب و آغاز شد و کارهای مقدماتی هم روی آن انجام شد ولی متاسفانه به دلیل نبود بودجه کافی، این پروژه بسیار حیاتی و حائز اهمیت مسکوت ماند و امیدوارم که در سطح کشور این پروژه برای خطوط لوله‌های نفتی در آینده ای نزدیک دوباره مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه برای شبکه های برق هم چون شرایط باد عموما برای دکل ها حائز اهمیت تر است، گفت: وزارت نیرو روی تمام دکل های برقی در مقابل باد کنترل مضاعف انجام می دهد؛ از این رو شاید ما به ندرت مشکل خطوط انتقال را در طول و پهنای کشور در خطوط انتقال در آن حد داشته باشیم که نتوانیم از پس آن بربیاییم. از این رو، اگر خطوط انتقال لوله از انواع آب رسانی و شبکه انتقال برق خسارتی در زلزله ببیند، به صورت موضعی خواهد بود که قابل ترمیم و بازسازی است ولی اگر شریان های حیاتی گازرسانی و انتقال نفت خام مشکل پیدا کند، کار آسانی نخواهد بود./ایرنا

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار