دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱

بیشتر ما نمی‌توانیم صبحمان را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز کنیم. در واقع، برای خیلی از ما نوشیدن قهوه تنها راه سرحال آمدن هنگام صبح و پیش از شروع به کار روزانه است. البته به قهوه تنها به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌ زا نگاه کنیم. تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که قهوه می‌تواند خواص شگفت انگیزی برای پوست هم داشته باشد. البته طبق معمول افرادی هم هستند که مخالف این ادعاها را داشته و باور دارند که قهوه تأثیر مثبت خاصی بر پوست نمی‌گذارد.

با بررسی آن‌ها می‌توانیم پاسخ درستی به سؤالات مختلفی که در ذهنتان در مورد این ماسک ایجاد شده است . در ادامه، با هم نگاهی به نتایج برخی از این تحقیقات می‌اندازیم تا با تأثیراتی که قهوه می‌تواند بر پوست بگذارد بیشتر آشنا شویم. در ادامه این مقاله، طرز تهیه چند ماسک قهوه مناسب برای انواع پوست آموزش داده شده‌ می‌شود که یادگیری آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

چه ترکیباتی در قهوه وجود دارد؟

همان طور که اکثر شما می‌دانید قهوه دارای کافئین است که نوشیدن آن در ابتدای صبح باعث ایجاد حس شادابی می‌شود. شاید شنیده باشید که کافئین ادرارآور است و به همین دلیل باعث کاهش آب بدن یا دهیدراسیون می‌شود. اما آیا به راستی نوشیدن قهوه باعث دهیدراسیون می‌شود؟

طبق آزمایشاتی که در رابطه با این فرضیه انجام شده است مشخص شد که کافئین یک ماده ادرادآور است. میزان تأثیری که کافئین در بدن هر فرد دارد با فرد دیگر متفاوت است. این در حالی است که طی آزمایشات مشاهده شد که تفاوت چندانی میان میزان ادرار فردی که قهوه نوشیده با فردی که ننوشیده است وجود ندارد. پس همین حالا این فرضیه را از ذهن خود بیرون کنید و با خیال راحت و بدون این که نگران کم آب شدن بدنتان باشید، قهوه‌تان را بنوشید.

البته اگر همچنان نگران این موضوع هستید راه حل ساده‌ای را برای جلوگیری از دهیدراته شدن پوستتان پیشنهاد می‌کنیم: آب بیشتری بنوشید. احتمالاً تا حدی در مورد خواص قهوه تلخ از قبل اطلاعاتی دارید؛ به طور مثال قهوه حاوی آنتی اکسیدان است. به احتمال زیاد شنیده‌اید که خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی آنتی اکسیدان به سلامت بدن و پوست کمک می‌کند. البته فرایند تأثیر آنتی اکسیدان‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها در بدن همچنان در حال بررسی است.

تا امروز این موضوع به طور قطع ثابت شده است که رادیکال‌های آزادی که از طریق رژیم غذایی وارد بدن می‌شوند، باعث بروز علائم پیری مانند: چین و چروک و لکه‌های تیره رنگ بر روی پوست می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها با مبارزه با این رادیکال‌های آزاد به جلوگیری از بروز این عوامل کمک می‌کنند. پس به زبانی ساده نوشیدن قهوه برای پوست مفید است.

بیشتر بخوانید
  • طرز تهیه ماسک نارنگی برای شادابی و جوانی پوست با ۱۵ روش
  • طرز تهیه سه نوع ماسک اسفناج برای پوست‌های حساس

نوشیدن چه مقدار قهوه برای پوست مفید است؟

طبق نظر متخصصان پوست، نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند برای سلامتی زیان‌آور باشد. به توصیه آن‌ها بهتر است تا از مقدار متوسطی از قهوه در روز استفاده کنید تا از خواص آن‌ بهره‌مند شوید. با نوشیدن روزی سه تا چهار فنجان قهوه می‌توانید از تأثیرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قهوه بر پوست بهره‌مند شوید.

اگر به نوشیدن قهوه تمایل ندارید و یا به دلیل مشکلات گوارشی یا اختلال اضطراب ترجیح می‌دهید قهوه مصرف نکنید، بهتر است این مژده را به شما بدهیم که با مصرف قهوه بدون کافئین همچنان می‌توانید از خواص آنتی اکسیدانی این نوشیدنی بهره‌مند شوید. در قهوه بدون کافئین تنها ۹۷ درصد کافئین از بین رفته است و ترکیبات دیگر همچنان در قهوه موجود هستند.

آیا قهوه باعث افزایش آکنه می‌شود؟

متخصصان پوست می‌گویند که نوشیدن قهوه باعث افزایش آکنه و ایجاد جوش نمی‌شود ولی در صورت زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است که پوستمان با چند جوش واکنش نشان دهد. دلیل این امر این است که مصرف بیش از حد قهوه در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد استرس شود. در پی همین موضوع هورمون‌های مختلف از جمله کورتیزول تحریک می‌شوند و با افزایش ترشح انسولین، غدد پوستی چربی بیشتری ترشح می‌کنند.

چربی بیشتر پوست در کنار عوامل دیگری مثل بسته بودن منافذ پوست و تولید بیش از حد سلول‌های پوستی ممکن است باعث جوش زدن پوست شود. به زبانی ساده، قهوه می‌تواند باعث ایجاد استرس شده و جوش‌های ناشی از استرس روی پوست ظاهر می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که نوع قهوه‌ای که مصرف می‌کنید در کاهش یا افزایش آکنه‌های پوستی تأثیر به سزایی دارد. شیر و محصولات لبنی دارای پروتئین «وی» و «کازئین» هستند.

این دو پروتئین به خودی خود می‌توانند باعث ایجاد التهاب و آکنه بر روی پوست شوند. وجود این و پروتئین می‌تواند تأثیر لبنیات در بروز جوش و آکنه را در صورت توجیه کند. در صورتی که این دو پروتئین با قهوه هم مخلوط شوند، می‌توانند تأثیر مخرب بیشتری را بر روی پوست بگذارند. اگر دچار آکنه و التهابات پوستی هستید، بهتر است تا قهوه خود را بدون شیر بنوشید.

تأثیرات استفاده موضعی از قهوه

تا این جای کار به بررسی خواص نوشیدن قهوه و تأثیر آن بر پوست پرداختیم. اما یک سؤال: آیا استفاده از ماسک قهوه هم می‌تواند همان تأثیرات بالا را نشان دهد؟ احتمالاً تا به حال متوجه نام کافئین در مواد به کار رفته در ساخت محصولات مراقب پوستی شده‌اید.

آیا می‌دانید به چه دلیل از کافئین در تولید کرم‌ها و ماسک‌های صورت استفاده می‌کنند؟ همان طور که گفته شد، قهوه دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به همین دلیل در محصولات مختلف مراقبت پوستی مثل: کرم‌های دور چشم و اسکراب‌ها استفاده می‌شود. از نقش قهوه برای سلامت مو در محصولات مراقبتی هم استفاده می‌شود.

به واسطه قدرت قهوه در محافظت‌ پوست در برابر پرتوهای فرابنفش، از آن در تولید کرم‌های ضد آفتاب هم استفاده می‌شود. به گفته متخصصان پوست و زیبایی، استفاده از این محصولات مانعی ندارد اما نباید از آن‌ها تأثیرات شگفت‌انگیزی را انتظار داشت. از دانه‌های قهوه به عنوان اسکراب پوست و جدا کردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. در ادامه، طرز تهیه چند نوع ماسک و اسکراب پوست آموزش داده می‌شود. با استفاده از آن‌ها می‌توانید صاحب پوستی نرم و لطیف شوید.

خواص ماسک قهوه در محصولات پوستی

قهوه دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به همین دلیل در محصولات مختلف مراقبت پوستی استفاده می‌شود. قهوه خاصیت محافظت‌‌کنندگی از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش را دارد که در تولید کرم‌های ضد آفتاب از آن استفاده می‌شود. ماسک قهوه هم محصول دیگر مراقبت از پوست است.

چند ماسک خانگی قهوه

برای تهیه این ماسک‌ها باید چند نکته را از پیش بدانید:

  • نکته اول: پس از درست کردن هر کدام از ماسک‌ها بهتر این است ابتدا کمی از آن را روی پوستتان امتحان کنید. مقداری را روی قسمتی از پوست صورت یا دست قرار دهید و ۱۵-۱۰ دقیقه صبر کنید. اگر در این مدت آن قسمت از پوست دچار خارش یا قرمزی شد، یعنی به مواد داخل ماسک حساسیت دارید. پس نباید از آن ماسک صورت استفاده کنید.
  • نکته دوم: فارق از نوع پوستتان، بهتر است ماسک قهوه را زیاد روی پوستتان ماساژ ندهید. این کار باعث ایجاد التهاب در پوست می‌شود.
  • نکته سوم: تمام ماسک‌های زیر که به عنوان ماسک قهوه معرفی می‌شوند بهتر است تازه استفاده شوند. باقیمانده آن‌ها را باید دور بریزید.

ماسک لایه بردار

برای تهیه این ماسک قهوه کافیست یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر قهوه را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را روی پوست صورت و گردن قرار دهید و شروع به ماساژ دادن کنید. پس از پنج دقیقه، صورت و گردنتان را با آب ولرم بشویید. این ماسک را می‌توانید یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

اسکراب بدن

برای تهیه اسکراب بدن به اندازه نصف فنجان شکر دانه درشت را با دو قاشق غذاخوری قهوه تازه یا تفاله قهوه مخلوط کنید. در صورت تمایل یک چهارم فنجان روغن بادام شیرین اضافه کنید. این اسکراب را روی پوست تمیز قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید.  نقاطی مثل روی زانوها و آرنج را بیشتر ماساژ دهید. پس از چند دقیقه آبکشی کنید. البته از برخی ماسک‌های صورت مثل ترکیب روغن بادام به تنهایی برای روشن و زیباتر کردن پوست هم استفاده می‌شود.

لایه بردار کف پا

ماسک قهوه می‌تواند به عنوان لایه‌بردار کف پا هم استفاده شود. کافیست یک چهارم فنجان پودر قهوه تازه یا تفاله قهوه را با یک چهارم فنجان نمک دریایی مخلوط کنید. به مخلوط بالا کمی روغن زیتون به مقدار لازم اضافه کنید. سپس، آن را کف پای خود پخش کنید. ماسک تهیه‌شده را کف پا ماساژ دهید تا پوست‌های سخت کف پا نرم شوند.

نرم کننده لب قهوه

چه چیزی بهتر از این که ماسک قهوه به عنوان نرم‌کننده لب استفاده شود. خیلی از ما با مشکل خشکی لب مواجه هستیم. ما به شما ماسک قهوه را پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه نرم‌کننده لب قهوه کافیست مقدار کمی تفاله قهوه را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را قبل از خواب روی لب‌هایتان قرار بدهید و به آرامی آن‌ها را روی هم بمالید. سپس با یک حوله یا پارچه تمیز آن را به آرامی از روی لب پاک کنید.

از بین بردن پف صورت زیر چشم با قهوه

هیچ وقت تصورش را می‌کرید ماسک قهوه به عنوان از بین‌برنده پف زیر چشم قابل استفاده باشد؟ برای تهیه این محصول مراقبتی، مقداری از تفاله قهوه را داخل یک دستمال کاغذی قرار دهید. سپس، دستمال آغشته به قهوه را حدود ۲۰ دقیقه زیر چشم قرار دهید. با این کار پف زیر چشم‌های شما کم‌تر می‌یابد.

ماسک قهوه و استفاده از آن به عنوان محصول مراقبت از پوست

فراموش نکنید، پیش از قرار دادن ماسک قهوه روی صورت، حتماً کمی از آن را حدود ۱۵-۱۰ دقیقه روی قسمتی از پوستتان امتحان کنید. ممکن است پوست شما نسبت به مواد موجود در ماسک حساسیت نشان دهد. فارق از نوع پوستتان، بهتر است ماسک قهوه را زیاد روی پوستتان ماساژ ندهید. این کار باعث ایجاد التهاب در پوست می‌شود. تمام ماسک‌های قهوه را بهتر است تازه استفاده کنید. باقیمانده آن‌ها را باید دور بریزید.

کلام آخر

آنچه مسلم است قهوه فوایدی را برای پوست صورت و بدن به همراه دارد. اما بیشترین فایده قهوه با نوشیدن یا مصرف روغن گرفته شده از قهوه حاصل می‌شود. در عین حال که تهیه اسکراب‌ها و ماسک‌های مختلف با استفاده از تفاله قهوه می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. ضمن این که ماسک قهوه به نرمی و لطافت پوست هم کمک می‌کند.

در پایان، این نکته را فراموش نکنید که تأثیر ماسک قهوه نمی‌تواند به اندازه نوشیدن یک فنجان قهوه یا حتی مصرف روغن تهیه شده از قهوه باشد. اگر اهل نوشیدن قهوه هستید، اما فرصت کافی برای تهیه قهوه صبحگاهی‌تان را ندارید، ما به شما سولاته را پیشنهاد می‌کنیم. یک نوشیدنی کافئین دار که می‌تواند جایگزین قهوه صبحگاهی شما باشد.

انتهای پیام/1005

برچسب ها: قهوه ، ماسک
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار