دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
امنیت جانی و روانی برای رفت‌ و آمد در محیط‌های عمومی از حقوق بدیهی هر شهروند است که هیچکس نمی‌تواند منکر آن شود. با این حال مدت‌هاست که پدیده «سگ‌گردانی» در سایه خلاء ضوابط و قواعد کافی سبب سلب این امنیت از شهروندان بسیاری شده است.

به گزارش آوای خزر، تمایل برخی افراد به نگه‌داری سگ در سال‌های اخیر جایی بس تامل دارد، سگ‌ها که در گذشته به عنوان نگهبان منازل و گله‌ها در بیرون از خانه نقش ایفا می‌کردند حال پایشان به آپارتمان‌ها، داخل خانه‌ها و آشپرخانه‌ها و حتی به سفره‌های غذا هم کشیده و به عبارتی عامیانه جزئی از اهالی منزل حساب می‌شوند.

اینکه نگه‌داری سگ در عرف و شرع چه شرایطی دارد از یک طرف و بحث امنیت و بهداشت نیز مساله‌ای است که باید در خصوص نگهداری سگ مدنظر قرار گیرد، ورود سگ به پارک‌ها ومحل بازی کودکان و حتی عبور و‌مرورشان در پیاده‌روها نیز خود به یک معضل در جامعه تبذیل شده است.

ورود سگ به پارک‌ها ومحل بازی کودکان و حتی عبور و‌مرورشان در پیاده‌روها خود به یک معضل در جامعه تبذیل شده است.

 

 امنیت جانی و روانی برای رفت‌ و آمد در محیط‌های عمومی از حقوق بدیهی هر شهروند است که هیچکس نمی‌تواند منکر آن شود. با این حال مدت‌هاست که پدیده «سگ‌گردانی» در سایه خلاء ضوابط و قواعد کافی سبب سلب این امنیت از شهروندان بسیاری شده است.

 

امنیتی که گاه قربانی قلاده‌های رها می‌شود

سحر یکی از شهروندان  اردبیلی است که در یک آتلیه عکاسی کار می‌کند به موضوع نگه‌داری سگ و حمل آن معترض است و می‌گوید: گاها دختران جوانی با سگ خود زمان عکاسی رزرو می‌کنند واقعا این موضوع برایم عجیب است حتی برای سگ‌هایشان لباس‌های رنگارنگ می‌آورند و موقع عکاسی چندین لباس تن‌شان می‌کنند.

چون مشتری هستند ماهم زیاد نمی‌توانیم اعتراض کنیم اما من واقعا به عنوان یک عکاس باید بگوییم که خاطره بدی از سگ دارم، چند ماه پیش یک دختر جوان در پارک زمان عکاسی رزرو کرده بود و من هم از سگ اطلاعی نداشتم، با کمی تاخیر به مکان رسیدم در حال سلام و احوال‌پرسی باهمکارم بودم که یهو سگ بهم هجوم آورد و من هم ترسیدم حتی یادمه همکارا برام آب آوردن و من چون ترسیده بودم با تاخیر کارم را شروع کردم.

موقع عکس هم واقعا هرآن انتظار حمله داشتم با اینکه از وضع موجود گلایه‌مند بودم صاحب سگ توجهی به این مساله نداشت.

هجوم سگ به افراد و نیش خند صاحب سگ

سحر یکی از صدها نفر است که با این معضل روبه‌رو شده، شاید شما هم شاهد این‌چنین لحظه‌ای بوده باشید. لحظه‌ای که سگ‌ها به عابرین پیاده هجوم می‌برند و صاحبانی که بدون توجه به موضوع با لبخند گویی که کار سگ‌شان را تائید می‌کنند رد می‌شوند و در این بین فرد یا کودکی که ترسیده با تپش قلب و یک خاطره تلخ از سگ در مجموع خاطراتش می‌ماند.

افرادی که با لبخند گویی کار سگ‌شان را تائید می‌کنند، رد می‌شوند و در این بین فرد یا کودکی که ترسیده با تپش قلب و یک خاطره تلخ از سگ در مجموع خاطراتش می‌ماند.

 

به عقیده کارشناسان این یک نوع غرب‌زدگی و به باور روانشناسان پناه بردن به نگهداری سگ نوعی خودنمایی و ابراز وجود و خلاء عاطفی است البته در این بین باید به بهداشت محیط و محل‌هایی که سگ از آنجا عبور می‌کند هم توجه داشت. بهداشتی که باید جدی گرفت تا منجر به انتقال ویروس و بیماری نشود.

 

تظاهر به خاص بودن و خودنمایی بانگه‌داری ازسگ رواج یافته است

پری ملکی به‌عنوان یک روانشناس اعتقاد دارد که تظاهر به خاص بودن یکی از علت‌های گرایش افراد به نگهداری سگ است و ادامه می‌دهد: ازدلایل عمده نگهداری از حیوانات خانگی که بیشتر دربین خانواده‌های با توان اقتصادی بالا دیده می‌شود می‌توان تظاهر به خاص و متفاوت بودن و خودنمایی اشاره کرد که باعث گرایش به نگهداری از این حیوانات می‌شود.

تظاهر به خاص و متفاوت بودن و خودنمایی از جمله یکی از دلایلی است که باعث گرایش به نگهداری از سگ در بین بعضی از افراد می‌شود.

 

این روانشناس اضافه می‌کند؛  گاها مشاهد می‌شود  بخشی از افراد جامعه ما برای پرکردن حس تنهایی خود و رفع نیازهای عاطفی و احساسی دچار این نوع سبک رفتارها شده‌اند.

بیشتر این افراد شکست عاطفی خوردند یا در روابطشان تجربیات تلخ و ناخوشایندی را تجربه کردند  که در پی این با حیوانات بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند.

ملکی می‌گوید:  البته منظور ما براین نیست هرکسی که از حیوانات نگهداری می‌کند حتما شکست عاطفی خورده است، اما باید یادآور شوم که باورهای دینی و فرهنگ مذهبی ما در خصوص برخی حیوانات ممنوعیت و محدویت‌هایی قائل شده و اعتقاد بر این است که سگ نجس است و با این وجود متاسفانه برخی افراد بدون توجه به مسائل شرعی و بهداشتی اقدام به نگهداری از حیوانات در منزل می‌کنند.

باورهای دینی و فرهنگ مذهبی ما در خصوص برخی حیوانات ممنوعیت و محدویت‌هایی قائل شده ولی با این وجود متاسفانه برخی افراد بدون توجه به مسائل شرعی و بهداشتی اقدام به نگهداری از حیوانات در منزل می‌کنند.

 

نبود اسباب تفریح  باعث پناه بردن افراد به سگ‌گردانی می‌شود

به اذعان ملکی، امروز نگهداری سگ‌ها  به یک‌ معضل اجتماعی شده که خیلی از افراد شرایط نگهداری از این حیوانات را نمی‌دانند که این خودش نیز بزرگترین آسیب دوسویه خواهد بود.

در سال‌های اخیر خبرهای متعددی از حمله سگ بدون قلاده به شهروندان منتشر شده که در کنار این اتفافات تلخ، حتی برخی‌ها فوبیای سگ دارند حتی اگر سگی حمله نکند و تنها پارس کند باز با همان پارس کردن سگ ترس و استرس  وجودشان را فرا می‌گیرد.

در سال ۱۳۹۳ طرحی مبنی بر اینکه به همراه داشتن سگ در معابر عمومی بدون الزامات آن شامل جریمه‌های نقدی سنگین و حتی مجازات حبس باشد به مجلس شورای اسلامی داده شد که متأسفانه راه به جایی نبرد و خبری از تصویب آن نشد.

در میان کشورهایی که سال‌هاست قوانینی برای محدودیت و قاعده‌مند کردن پدیده سگ‌گردانی تصویب کرده‌اند، نام برخی کشورهای مسلمان و همسایه ما نیز دیده می‌شود.

قطر، امارات و بحرین از جمله این کشورها هستند که به‌عنوان بزرگترین مقاصد گردشگری در خاورمیانه قوانینی سخت‌گیرانه برای نگهداری سگ و سگ‌گردانی وضع کرده‌اند. قوانینی که هدف آن‌ها حفظ امنیت و سلامت شهروندان است و تا حد زیادی نیز موفق بوده‌اند.

 

هم‌نشینی با سگ قابل درک نیست

عاطفه یکی دیگر از همشهریان است وقتی از او در مورد نگه‌داری از سگ پرسیدم اخمی بر ابرو آورد با لحن اعتراض‌آمیز گفت: وای نه نگید این حرف را، من حامی حیواناتم ولی هم‌نشینی با یک حیوان آن هم سگ غیر قابل قبول است.

وی از حمله سگ به وی و خانواده‌اش در مجتمع تفریحی شورابیل می‌گوید که؛ صبح زود با خواهر و مادرم در حال پیاده‌روی دور مجتمع شورابیل بودیم که دو دختر جوان هم به همراه دو سگ در حال پیاده‌روی بودند، یکی از سگ‌ها ناگهان به خواهرم حمله‌ور شد.

در حالی‌که مادرم و من داد می‌زدیم، صاحب سگ اعتنایی نمی‌کرد، با اینکه سگ به خواهرم آسیب فیزیکی وارد نکرد ولی تا چند روز خواهرم تب کرد و مجبور شدیم به پزشک مراجعه کنیم. از آن روز تاکنون خواهرم راضی به پیاده‌روی در این مکان نشده است.

سگ‌گردانی برای عقده گشایی و نمایش اجتماعی

برخی از جامعه شناسان نیز معتقد هستند که در جامعه ایران سگ‌گردانی در حال حاضر به یک پدیده برای مرفه نشینان و نمایش ثروتشان تبدیل شده، چرا که آنها سگ ها و گربه‌های لاکچری‌شان را به پارک‌ها می‌آورند تا نمایش دهند اینها حتی با هم مسابقه سگ‌گردانی می‌گذارند یا اینکه سگ‌هایشان را پشت فرمان ماشین می‌نشانند تا به دیگران نشان دهند! این رفتار اجتماعی جز عقده‌گشایی یا نمایش ثروت چه چیز می‌تواند باشد؟

صاحبان سگ به حقوق شهروندی اعتنا ندارند

محسن علایی جامعه شناس و‌ مدرس دانشگاه از پدیده سگ‌گردانی که در جامعه کنونی به عمومیت تبدیل شده به عنوان یک پدیده و با تعبیر مناسب‌تر به عنوان یک معضل اجتماعی یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: وقتی از سگ‌گردانی به عنوان یک معضل یاد می‌شود علتش خطرات و خسارت‌های زیان آور و گاه جبران‌ناپذیر است که می‌تواند به فرد نگهدارنده یا اطرافیان وارد کند.

وقتی از سگ‌گردانی به عنوان یک معضل یاد می‌شود علتش خطرات و خسارت‌های زیان آور و گاه جبران‌ناپذیر است که می‌تواند به فرد نگهدارنده یا اطرافیان وارد کند.

 

این کارشناس  بحث بهداشت و بیماری‌های مشترک را مهم‌تر می‌داند و اضافه می‌کند: سگ و مجاورت آن با انسان قطعا ایجاب می‌کند تا نکات بهداشتی رعایت شود چرا که بهداشت لازمه کنترل بیماری‌های احتمالی خواهد بود.

امروزه نگهداری سگ‌ها حالت تزئینی پیدا کرده، افراد سگ‌هایشان را بدون توجه به حقوق شهروندی برای گردش به پارک‌ها، خیابان‌ها و پیاده‌روها می‌برند و این کارشان را کاملا طبیعی جلوه می‌دهند ولی باید دانست که این‌کار به هیچ وجه طبیعی نیست.

مدرس دانشگاه با اشاره به عدم توجه این افراد به نظرات مردم و بی اعتنایی آنها افزود: نگهداری سگ قطعا با بحث‌های اقتصادی هم رابطه دارد و دراین بین بحث رسوب و رسوخ فرهنگ غربی مطرح است که بایدمیزان رسوخ فرهنگ غربی مورد بحث قرار گیرد.

 

مدگرایی و انزوای اجتماعی و‌ شوی ثروت

در کنار آن بحث مدگرایی مطرح  بوده و از طرفی هم انزاوی اجتماعی کاملا دربین این افراد مشهود است، یعنی انسان‌ها به صورتی از جامعه فاصله گرفته و به تنهایی پناه می‌برد و برای رفع تنهایی به سراغ نگهداری سگ رفته و این خلا تنهایی به این شیوه ترمیم پیدا می‌کند‌.

لزوم برخورد قانونی با سگ‌گردانی

محسن علایی به عنوان جامعه شناس از خلا قانونی در مورد نگهداری سگ می‌گوید: این جا باید مکانیزم‌های قانونی و حقوقی مورد استفاده قرار گیرد و وجود این خلا قانونی قابل تامل است.

باید مشخص شود که نگهداری در چه شرایطی مجاز است؛ در محیط‌های شهری چگونه می‌توان با این مسئله کنار آمد، خانواده‌ها چگونه کودکانشان را به پارکی ببرند که محل جولان سگ‌های خانگی می‌شود قطعا باید یکسری محدودیت‌ها و ممانعت‌ها گذاشته شود شاید همان ابتدا به نقطه صفر نرسد ولی باید بالاخره از جایی شروع کرد.

این کارشناس در پایان ضمن تصویب قانونی در این خصوص گفت:  قانون باید به کمک  این معضل اجتماعی بیاید، باید نظارتی وجود داشته باشد و آموزش‌های اجتماعی از بعد دینی،‌ بهداشت و روان به‌کسایی که خواستار نگهداری سگ هستند داده شود.

 

دادستان اردبیل؛ نیروی انتظامی با رواج سگ‌گردانی مقابله کند

سید عبدالله طباطبایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز اردیبهشت ماه سال‌جاری در جلسه بررسی و حل مشکلات مجتمع‌های تفریحی و گردشگری با انتقاد از رواج سگ‌گردانی در سطح شهر و داخل مجموعه‌های گردشگری گفت: نباید فرهنگ بیگانه در شهر ولایی و دارالارشاد اردبیل نمود داشته باشد، لذا نیروی انتظامی موظف است با هنجارشکنان در این خصوص قاطعانه برخورد نماید.

گفتنی است؛ همه اینها را اگر کنار بگذاریم برای مردم متدین و مسلمان همیشه نگهداری سگ و گربه‌ها دارای شرایط خاص و ویژه بوده، به‌دلیل نمازگذار بودن و رعایت خیلی مسائل نجس و پاکی، خیلی‌ها با این ظاهر تمدن غرب هیچگاه کنار نمی‌آیند به همین دلیل هم خوب است که جامعه‌شناسان به این مقوله توجه بیشتری داشته باشند و عواقبش را بررسی کنند.

سگ‌گردانی معضلی است که علاوه بر تهدید امنیت و بهداشت جامعه، به پدیده و مساله‌ای اجتماعی تبدیل شده که علاوه بر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید مجموعه مدیریت شهری نیز برای آن برنامه مدونی داشته باشند.

از نصب تابلو مختص ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها و مراکز تفریحی تا اتخاذ تصمیم و قانون مقابله با سگ‌گردانی در شورای شهر باید جزو برنامه‌های مجموعه مدیریت شهری باشد.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار